2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
123 ontsteking en dynamo met aparte regelaar?
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 06 december 2021 07:23 PM
  [ # 16 ]

Misschien een domme vraag maar hoe is het met de spanning van de V-snaren? Als ik ze span hou ik als leidraad dat ik de poelie met de ventilator eraan net er doorheen kan trekken. Dus dat tie slipt. Ook beter voor de levensduur van de waterpomp.
Succes Hans.

Dsuper ‘73

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 december 2021 07:38 PM
  [ # 17 ]

De V snaren ‘lijken’ me evenlang. Ik kan ze beide met de voorspanning, ongeveer een dikke cm bewegen. Ik kan zowel de waterpomp als dynamo poelie doordraaien dat ie beide snaren slippen. Als de motor draait, zie ik geen trillingen op de riemen. Ik ga maar eens de boel losmaken en eerst alle poelies goed reinigen en nieuwe snaren monteren. Waar moet ik opletten bij aankoop van nieuwe set snaren buiten de juiste afmetingen?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2021 07:47 PM
  [ # 18 ]

het mooiste is een paar snaren, uit dezelfde batch, maar dat is wel lastig. Schone pouly’s is belangrijk, net als dat ze netjes in lijn staan. Maar dat zit bij jou vast wel goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2021 10:54 AM
  [ # 19 ]

Als ze uit de zelfde batch zijn staan er gelijke nummers op de snaren. Chyparse kan die wel leveren.
Bij mijn DS bleven de snaren piepen. Ik ben toen naar 1 snaar teruggegaan voor de waterpomp.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 08 december 2021 04:01 PM
  [ # 20 ]

Wat nog mogelijk zou kunnen zijn is dat een van de poelies enigszins is ingesleten. Dus doordat de poelies dubbel zijn kan de ene dieper uitgesleten zijn ten opzichte van zijn opponent. Gewoon door ouderdomslijtage. Dan zijn de omtrekken niet meer exact gelijk en gaan de snaren wringen. Dat kan het geluid veroorzaken. Dan zit er weinig anders op dan andere poelies monteren.

Dsuper ‘73

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 10 december 2021 04:48 PM
  [ # 21 ]

Op aanraden van een automonteur spuit ik af en toe de piepende multiriem van mijn Mazda in met een beetje siliconenspray. Werkt perfect. En mijn vrees dat de snaar zou gaan slippen, bleek ongegrond.

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 21 december 2021 09:25 AM
  [ # 22 ]

ik heb de dynamo nu gemonteerd, en de poelies lijken inderdaad heel fraai in lijn ! merk staat er niet op, opgevraagd maar nog geen antwoord.
de V snaren maken geen geluid, ondanks dat ze erg slap staan (voor de waterpomp)
de draden van de regelaar heb ik als volgt doorverbonden : voorste stekker van de regelaar vervalt, aan achterzijde zijn er 4 aansluitingen. Bovenste is een min:vervalt. 2-de van boven L (klein maat oogje): verbonden met onderste EXT (eveneens klein oogje). 3-de van boven R (groter oogje) vervalt.
Bij de dynamo : dikke plus op de plusaansluiting. schuifje op schuifaansluiting. 3-de (oogje) vervalt.
omdat het een injectie is : min van de kabelboom van de injectie aangesloten op een min van de dynamo (komt qua lengte precies goed uit).
probleem is dat het laadstroomlampje het altijd al niet deed, maar laadde met de oude dynamo prima. kan ik nu dus niet aan zien of de dynamo laadt.
hoe kom ik daar achter ?
accu geeft zo beetje 12,5 volt. blijft bij stationair zo. bij alle ventilators en lampen inschakelen bij stationair 11,7, ook als hij langer staat te draaien. is dat goed of moet hij stationair meteen 14 volt aangeven ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 december 2021 10:31 AM
  [ # 23 ]

hij moet bij gasgeven 14 volt geven en dat daarna nagenoeg blijven.
Als je L ( kleine maat oogke op de aarde houdt MOET je lampje aangaan. anders draadbreuk, lampje stuk enz enz..
Hier hoe het origineel zit:

Je hebt een handbak neem ik aan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 21 december 2021 11:32 AM
  [ # 24 ]

dank je, ik ga het proberen. ik kan helaas die schema’s niet goed lezen,vandaar die praktische beschrijving. moet ik ooit nog eens een cursus voor gaan volgen.
inmiddels kan ik L niet meer even tegen de min houden, want netjes in de kabelboom weggewerkt.
maar zoals gezegd, in de oude opstelling deed het lampje het al niet, maar laadde hij altijd prima bij.\
ben benieuwd

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 december 2021 11:39 AM
  [ # 25 ]

Dat klopt want het lampje had niets met het laden te maken. Dat ging alleen aan als de spanning op R niet hoog genoeg is dus als er niet geladen wordt.
Je nieuwe dynamo heeft (Meestal) de spanning door het lampje wel nodig om te beginnen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 21 december 2021 12:10 PM
  [ # 26 ]

nog even een domme vraag : die 14 volt is gemeten aan de accuklemmen ?
als ik een extra lampje ter controle aansluit bij het schuifje op de dynamo, zou dat dan moeten branden als de motor niet loopt ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 december 2021 01:24 PM
  [ # 27 ]

Ja van schuifje naar de plus toe.
moet minimaal 13,8 Volt zijn.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 21 december 2021 01:48 PM
  [ # 28 ]

Dynamo laadt niet !
lampje in dashbord gecontroleerd, zat iets corrosie op. na schoonmaken contacten werkt het in de losse fitting nu wel. helaas gaat het niet branden op contact.
wat kan ik nu doen ?
extra lampje aansluiten bij de dynamo bij de schuifaansluiting en zien of hij dan brandt en wel gaat laden ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 december 2021 01:54 PM
  [ # 29 ]

nee. Je wil je lampje zowiezo werkend hebben. Er komt een geschakelde plus naar dat lampje. Dus check je zekeringen en daarna meten achter op je dash. Eventueel even een lampje dat wel brandt, van je knipperlicht bijv op de plek van het dynamo lampje prikken.

Je kan nog wel checken op je lampje brandt als je het platte stekkertje van je dynamo afhaalt en op aarde zet…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 21 december 2021 02:13 PM
  [ # 30 ]

was goed advies, Bogaard !
lampje extra aangesloten en die brandt eerst. bij starten gaat hij uit en laadt de dynamo meer dan 13,9 volt.
zonder lampje doet de dynamo niets.

dus probleem tussen draad van de dynamo naar dashbord lampje.
- kan ik een nieuwe draad trekken direct van de dynamo naar het dashbord?
- wie weet welk contact het is van welke kleur multistekker ? dan kan ik eerst controleren of die bij spanning wel brandt

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook