21 van de 48
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2021 04:42 PM
  [ # 301 ]

Het kleppendeksel is dus beschadigd en dat is al oude schade. Wel precies waar de lekkage het beroerdste was, achteraan aan de inlaatkant bij de hoek. Daar ligt er een stukje van de binnenste steunrand van de pakking uit, waardoor die pakking daar niet lekker onder druk staat omdat-ie wegknijpen kan. Een nieuw kleppendeksel kost minimaal 2 meier, dus eigenlijk zou ik er iets op moeten verzinnen, maar dat is natuurlijk onder de omstandigheden waaronder dat betrouwbaar moet zijn eigenlijk niet te doen. De soort plastic leent zich ook niet voor stunts met ingelijmde stukjes. Of je een gebruikt kleppendeksel zou kunnen vinden dat niet gammel is, is ook nog even de vraag. Ze worden op leeftijd namelijk graag breekbaar.

Misschien lukt het om de boel dicht te krijgen met een paar gerichte dotjes vloeibare pakking van de juiste soort, maar het nadeel is dat als je erachter komt dat dat niet werkt je meteen een kleppendeksel én weer een nieuwe pakkingset nodig hebt. Dus dit wil je eigenlijk het liefst in één keer klaar hebben.

Kortom, tijd om daar maar weer eerst eens over na te gaan denken. En natuurlijk om toch maar eens te gaan neuzen naar een intact gebruikt kleppendeksel.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2021 05:09 PM
  [ # 302 ]

Vergeet ik toch van de weeromstuit het goede nieuws: valvetronic en distributie zien er prima uit. Mooi strak, zo te zien geen vreemde slijtage of speling, kettingwielen in keurige staat, geen broze of brokkelende geleiders, valvetronic motor netjes soepel, allemaal prima. Het enige issue was eigenlijk een deels verstopte sproeibalk boven de inlaatnokkenas, maar die is alweer open. Dat is een volkomen standaard dingetje bij BMW-motoren, maar iets wat je eigenlijk niet mag verwaarlozen (want dat kost op een gegeven moment nokkenassen, valvetronic stelhevels en wat niet al meer). Des te irritanter is het dat dat kleppendeksel beschadigd is, want anders kon ik dit klusje ook gewoon nog even gaan afwerken. Nu is het weer afwachten of ik vlot aan zo’n kleppendeksel kan komen Rolling Eyes

We’ll see. Met dat deksel eraf is het in ieder geval veel gemakkelijker om de vacuümpomp er weer op te zetten, dus dat is dan weer meegenomen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 november 2021 08:54 PM
  [ # 303 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2021 10:37 PM
  [ # 304 ]

Nee, ja, nee, de kwestie is dat ik even te strak verdiept was in een reparatie die eigenlijk gewoon ook even klaar moest. Die bestanden die je noemt zijn vooral wél interessant als daar voor het koetswerk en interieur van de Compact het een en ander over beschreven is, want daar is nergens een handleiding voor te vinden. In de meeste gevallen kom je er met de handleidingen voor de meer normale versies wel uit, maar soms ook even niet. Documentatie voor de zespitter is minder dringend, maar aangezien ik zijdelings wat ondersteuning bied aan een carbage-run team die met een E39 met zespitter op pad wil kan dat toch handig zijn om erbij te hebben. Geldt ook voor een aantal systemen die qua werking en diagnose tussen de vier- en zespitters gelijk zijn. Dus als je dat ergens downloadbaar wilt zetten is mijn dank alsnog bijzonder groot!

Wat betreft het klaar maken van die reparatie: dat is klaar. Ik heb de hele boel nog eens geïnspecteerd en zo kwam ik erachter dat de kleppendekselpakking nog maar recent vervangen was. Geen wonder dat de boel niet vast zat. Maar omdat ik sowieso eigenlijk een ander kleppendeksel wil organiseren, gewoon om zeker te weten dat daar niet stiekem nog een vage klacht of een concrete lekkage van overblijft, heb ik de oude pakking met een paar gericht aangebrachte dotjes vloeibare pakking weer lekker terug op z’n plek gemikt en deze keer de boutjes wél door hun expansierubbers heen tegen de kop vastgetrokken. Bij gebrek aan een heel klein momentsleuteltje heb ik het aanhaalmoment van wel 10 Nm lekker uit de losse pols bepaald, en om het een beetje veilig te houden heb ik daarbij een vingerrateltje gebruikt zodat je niet ook nog met een x-hoeveelheid arm aan die boutjes staat te sjorren. En volgens mij haal je die 10 Nm al voordat je door de rubbers heen aangetrokken hebt, dus dat is weer typisch een k*t-ontwerp als het op leeftijd komt.

Dit hele gedoe levert als voordeel op dat ik, op de afdichting van de valvetronic-sensor na, de hele set nieuwe pakkingen klaarliggen heb voor een deksel dat wél netjes is. Want dat gaat te zijner tijd dus gewoon wel gebeuren. En tegen die tijd is die dichtring echt nog niet overleden, dus dat zien we dan weer. Met een beetje mats is die ook los leverbaar, dus dan is het ook een kwestie van whatever. Beter dicht dan het was is dit al snel, dus we doen het er eerst even mee. Kan ik tenminste normaal tijd besteden aan het opdrijven van een beter kleppendeksel in plaats van met allerhande haast.

Met een nieuwe vacuümpomp en een opgefriste kleppendeksel-afdichting lijkt het allemaal weer een beetje netjes. De boel is natuurlijk ook nog even lekker schoon gemaakt. Ik heb ook nog maar even gecontroleerd of er geen troep in de vanos-kleppen zat, want zo’n milieuvriendelijke motor wordt na verloop van tijd inwendig behoorlijk vies. Maar daar was niets aan te zien verder. Doekje erover, relaisjes testen, terug erin, klaar. Ik kon zo ook meteen zien dat ook verder naar onderen de distributie er netjes uit ziet, zeker voor een mormel met veel teveel leeftijd en kilometers. Dat lijkt alsnog een zorg minder.

En na het vervangen van de vacuümpomp, het benetten van het kleppendeksel, het schoonmaken van een verstopte oliesproeibalk en het controleren van zowel de valvetronic apparatuur als de vanos-klepjes startte het ding ineens weer heel behoorlijk. Een kleine aarzeling, maar binnen twee tellen liep-ie rond. Alsof er niks aan de hand is dus eigenlijk. Zo’n duidelijke verbetering heeft er nog niet in gezeten, dus we komen verder. Wel even afwachten of dat zo blijft natuurlijk, want ik vermoed dat dit een leeftijds/onderhouds-clusterf*ck is. Maar goed, het is wel erg leerzaam allemaal en eigenlijk is dat wel plezierig. Je moet toch een keer verstand (kuch) van dit soort motoren zien te krijgen, dus dan nu maar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2021 11:03 AM
  [ # 305 ]

Ik moet toch maar eens de excentriekas van het valvetronic-systeem goed gaan bekijken. De misfires bij koude start blijven op cilinders 1 en 2 zitten, wat je er verder ook aan doet. Het aardige is dat de sproeibalk voor de smering van die as precies daar verstopt was (en verder naar achter nog wel open), dus de kans dat de excentrieken op cilinders 1 en 2 eigenlijk al net-aan cq. gewoon naar de vaantjes zijn is best aanwezig.

Hoe dan ook, het is allemaal al wel wat verbeterd maar beneden de 7 graden buitentemperatuur kun je er niet op rekenen dat-ie ook fatsoenlijk starten wil. Wordt het nóg kouder, dan vraag ik me af of het überhaupt wat wordt met starten. Er zal toch iets moeten gebeuren dus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2021 05:07 PM
  [ # 306 ]

Goed. Dat heb ik ook gecheckt en hoewel je de kilometers er goed aan kunt zien (technisch is dat eigenlijk versleten) is dat wel op alle 4 pitten ongeveer gelijk en dan zou ik verwachten dat je niet in een probleem met de eerste twee cilinders terecht komt. Het enige is nog dat ik de stelhevels zelf niet goed in situ kan beoordelen, maar ik zou niet weten waarom die op 1 en 2 zoveel erger zouden zijn dan op 3 en 4 aangezien de excentriekas wél overal ongeveer gelijke slijtage vertoont.

Maar daar is wel echt duidelijk een afwijking. De zuigerbodems van de eerste twee cilinders, zo door het bougiegat heen gezien, zijn wel erg schoon terwijl de achterste een normaal klein beetje zwarte aanslag hebben. Dat kan natuurlijk ook nog op een probleem met de koppakking of de kop zelf wijzen, maar ik mis daarvoor eigenlijk teveel van de normale symptomen. Maar het is een optie, dus dat vraagt toch misschien om verdere inspectie.

Afijn. De puzzel zet zich voort. Het wordt eigenlijk tijd dat-ie gewoon in mot draait, dan kunnen we tenminste zien wat het geweest is. Nu is het de hele tijd net-aan wel of niet een DTC en wél een zwaar ranzig startende motor. Wat hinderlijk is bij een motor die je niet meer normaal beredeneren kunt voor wat betreft klachten of defecten. Alles wat ik zelf zo zou kunnen verzinnen aan problemen komt er eigenlijk op neer dat-ie dat dan willekeurig over de vier cilinders zou moeten vertonen en dat is duidelijk niet aan de hand. Alles wat ik zo oppik over de ervaringen met dealers en specialisten is dat die ook gewoon met het onderdelenkanon gaan schieten tot het probleem over is en dat is ‘t gewoon niet meer waard.

In ieder geval gaat dit ding zo de winter niet halen, want hoe kouder het wordt, hoe beroerder het ding start. Met name bij de koude start, als-ie voor het eerst oppakt, hoor je/voel je en zie je aan de meetgegevens dat de eerste twee cilinders echt duidelijk iets anders doen dan de laatste twee. Voor zover ze überhaupt iets doen. Beneden de 7 graden buitentemperatuur wordt het snel beroerder en start-ie meestal eigenlijk op twee cilinders. Dat gaat snel over, maar in die kou wel net te laat en dan kun je er eerst weer de laptop aan hangen om ‘m uit te leggen dat-ie niet moet zeiken en gewoon moet starten. Wat daarna ook gewoon lukt, tot zover, maar hoe ver kom je daar mee? Dat gaat dus gewoon verkeerd als ik daar niet iets op onderneem…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 22 november 2021 06:12 PM
  [ # 307 ]

Hart onder de riem: Heel herkenbaar dat de logica niet meer helpt en dat je dan uiteindelijk liever een echte storing hebt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 november 2021 06:29 PM
  [ # 308 ]

Heb je de compressie van dat lor al gemeten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2021 09:09 PM
  [ # 309 ]

Nee dus, want dat is niet gemakkelijk bij zo’n lor. Je zou dat eigenlijk moeten doen als je zo kijkt naar hoe het er allemaal uitziet, dat ben ik met je eens, maar dat is niet nu ter plekke zomaar haalbaar. Ik moet me dan eerst even inlezen en zorgen dat ik een compressiemeter heb die in zulke diepe bougieschachten past.

Wat ik intussen wel gedaan heb:

- dat valvetronic verhaal gecontroleerd en gezien dat de slijtage, ehm, prima klopt met onderhoud & kilometerstand, maar dat dat in ieder geval voor alle pitten wel aardig gelijk is en dus in theorie niet voor een specifiek probleem op de eerste pitten zou mogen zorgen.

- De afdichting achter de stelmotor van dat valvetronic verhaal voorzien van een lik Dirko®, want dat lekte. Niet veel, maar het was echt ondicht. Een nieuwe pakking was niet voorhanden, dus lekker des beuns met goeie vloeibare pakking ertussen dicht geknoeid. Dan weten we in elk geval voor nu dat dat wél sluit.

- De bougies van de eerste twee cilinders voor de lol vervangen door de oude, want nieuwe hoeven niet per sé goed te zijn of te zijn gebleven. Eerder heeft-ie ook een dag of wat storing op de radio gegeven die duidelijk van de ontsteking kwam, dus je weet nooit. Ik heb de beste twee uitgezocht, die afgeborsteld en ze er lekker weer in laten zakken, aangezien ze het in ieder geval wél gewoon deden en ze er vooral uit waren gegaan om te weten wat erin zit. Ik heb met Bosch bougies (die erin waren gekomen bij de grote beurt) in m’n actieve brommerperiode ook al wel eens een pit na een paar kilometer aan mot gehad zonder dat daar een echte reden voor was. Champion of NGK: altijd goed. Voor de gein dus twee oude NGK’s er weer in. Toch handig dat je je ouwe zooi niet zomaar wegmikt.

- De bobines van 1 & 2 met die van 3 & 4 gewisseld, want als het dan daar zit kom je dat tegen doordat de storing meeverhuist.

- De nokkenassensor aan de inlaatkant schoongemaakt, want die zag eruit alsof die olie doorliet. Er zat althans motorolie in de stekker en dat kwam duidelijk niet van buitenaf. De O-ring waar die sensor mee afdicht in de kop is ook prima in orde en het blok is rond die stekker aldoor al kurkdroog. Ik wil er daarom eigenlijk wel een nieuwe in zetten, gewoon om zeker te weten dat dat *niet* lekt. Als die perenkist wél weer gaat bokken bij het starten is dit een van de eerste controles, want simpel en je kunt er op zich een theorietje voor zoeken om dat op de eerste paar cilinders te laten slaan. Ik zal morgen eens kijken hoe de meetwaardes voor die nokkenas er nu uitzien, hoewel ik daar niet zo veel van verwacht. Maar het kan zijn dat daar nu iets verbeterd is.

- De aansluiting van de valvetronic-sensor nóg een keer uitgebreid beschoond en in de stekker de aansluithulsjes wat strakker geprobeerd te buigen. Die stekker zit naar mijn zin nog steeds niet echt strak genoeg, maar als het goed is is het goed. Ook hier: bij storingen kijken of dat ding niet nat wordt in de stekker, want ook die sensor kán lekken.

- Het regelmembraan van de carterventilatie alweer schoon gemaakt en deze keer heb ik ‘m ook getest. Ik heb er door de aanzuigslang een paar keer een wolk sigarenrook in geblazen en die bleef keurig binnen en kwam op het terugslaan van het membraan ook netjes onder druk door de slang terug. Maar: daarbij ontstond er bij voldoende hard blazen gesis. Dus: blazen & luisteren… Bleek dat gesis verdikkie onder de olievuldop vandaan te komen! Verder bleek dus dat dat membraan met blazen en zuigen wel gewoon netjes werkte en dat je pas met de vuldop eraf = nergens tegendruk naar de carterpan kon doorblazen (borreldeborrel!). Volgens mij is dat dan dus verder wel OK, het geeft in ieder geval aan dat de retour naar de carterpan niet verstopt is. Dat kan namelijk ook nog.

- Maar die vuldop is dan dus wél lekker een vacuüm-lek. Gelukkig had ik nog een oude doch weinig gebruikte dop uit een E30 of zoiets liggen, op reserve voor de 1602. Dat is precies dezelfde dop als op een E46 of zelfs op een nagelnieuwe BMW. Daarvan was de pakking in ieder geval veel beter dan die van de vuldop van de Compact, dus ik heb die pakkingen maar eens omgewisseld. Op de 1602 hoeft er alleen maar iets op het vulgat te zitten om te voorkomen dat daar vanalles in pleurt uiteindelijk, als die een beetje extra zou gaan doorzweten van een mottige dop kom je daar wel mee thuis. Met de nieuwe pakking was dat gesis over: nergens meer ook maar een geluidje. De oude pakking had ook wel behoorlijk een afdruk van de rand van het gat waar-ie op zit en die pakking was ook aan de stugge kant geworden. Grappig genoeg is dit een bekend euvel voor alle BMW-blokken met dit type carterventilatie en ook telkens het laatste waar je zoekt. En het goedkoopste. Blijkbaar, als die dop een afdruk in de pakking heeft, moet je er gewoon een nieuwe voor halen om zeker te weten dat dát je in elk geval niet dwars zit bij het stellen van een diagnose.

- En natuurlijk heb ik, omdat ik ‘m er dus weer af gehad heb, het kleppendeksel opnieuw en nu nog nauwkeuriger gesealed. Ik heb ‘m ook wat steviger aangesjord, want hij trilt blijkbaar los of zoiets. Die 10 NM leek me ook al krap op een oud deksel. Het zal nu niet idioot veel meer zijn, maar nu is-ie gewoon wél even aangesjord. Netjes kruislings om de valvetronic-motor en dan van binnen naar buiten spiralen. Het kleppendeksel lekte overigens precies waar ik dat verwacht had alsnog wat olie, dus dat deksel moet er echt op een gegeven moment af. Er zit nu in plaats van standaard Re-Seal® ook hier Dirko® tussen omdat ik wel eens het idee heb dat dat gewoon wel het beste werkt. En het was in huis, dus whatever.

Al met al is het ding dus oud, maar er is wel wat van te maken. Dat zou je ook verwachten na de eerste startpoging. Eerst even afwachten tot je de stelmotor van de valvetronic z’n aanslagen hebt horen opzoeken en dan eens kijken oftie in ieder geval weer aanslaan wil, want eigenlijk moet-ie de komende dag of wat weer even aan het werk. Zin of geen zin. En wat gebeurt: de eerste volkomen foutloze start in maanden! Ben ik eens benieuwd of dat zo blijft. En ook waar het dan aan lag, maar die nokkenassensor, de bougies van de eerste twee pitten en die merkwaardigheid met die vuldop staan hoog op mijn verdachtenlijst. Tenzij er daarna nog ergens een diepere oorzaak zou zijn zoals alsnog een gare koppakking, maar daar moet dan achter te komen zijn. Het ding maakt in ieder geval geen wolken, dus je mag ietsje hoop houden.

Kortom, even weer afwachten hoe het ding zich nu houdt, maar dit was het beste resultaat tot nu toe en hopeloos is het zeker niet. Dat valvetronic verhaal heb ik ook al van gezien dat met voldoende tijd, geduld en het juiste gereedschap het in principe wel te doen is om dat te vervangen door een nette gebruikte unit. Zelfs dáár hoeft-ie niet om te stranden. Het is alleen echt handiger om dat dan in het voorjaar of de zomer weer eens te bekijken. Dan heb ik ook weer een excuus en een pekelvrije mogelijkheid om die 1602 kilometers te laten vreten Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 november 2021 03:33 PM
  [ # 310 ]

Tot op heden gaat het nog helemaal goed en dat is onderhand op zich al een vreemde gewaarwording. Al drie dagen lang consequent bij elke temperatuur, barometerstand en luchtvochtigheid prima starten, dat is al bijna een doos gebak waard (maar elk excuus is er één als het om gebak gaat natuurlijk)!

Als het nog even blijft gaan zoals het nu gaat, durf ik die vage startproblemen eerdaags (voorlopig) opgelost te noemen. En het torretje blijft verder ook maar gewoon prima draaien, dus in ieder geval mechanisch kan zo’n N42 ook eigenlijk best nog wel wat hebben.

Ik zal binnenkort de onderste radiateurslang eens vervangen, want dat is de volgende die kleine beetjes verlies creëert, en dan zien we het verder eerst wel. Dat is ook weer een gevalletje normale ouderdomsklachten en iets waar je op een gegeven moment ook aan went, dus zo erg is dat niet. Normaal gesproken zou je ook zo ongeveer elke 150.000 kilometer de hele handel preventief moeten vervangen, maar ik heb genoeg andere achterstallige items gehad de laatste tijd dus dat gaat nu even anders dan ideaal. Het ding moet nou eenmaal af en toe ook een paar dagen gewoon z’n berekende dienst doen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 november 2021 05:22 PM
  [ # 311 ]

Dat is elke 3 jaar…..

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 november 2021 06:31 PM
  [ # 312 ]

Nee: dat is keurig aan het eind van de lease-termijn, dus tegen de tijd dat het voor de leasemaatschappij een kwestie van ‘na ons de zondvloed’ is geworden. Maar dan iets letterlijker dan je zou willen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 december 2021 02:54 PM
  [ # 313 ]

Het ding draait al een dikke week helemaal prima, maar we blijven voorlopig toch nog maar even waakzaam. Als bijvoorbeeld de excentriekassensor inwendig lekt, wat soms gebeurt, komt het vanzelf een keer terug. Maar dat kan dan even duren. Dus dit ‘klaar’ noemen vind ik nog niet helemaal veilig.

Maar hoe dan ook: die tor kan dus gewoon prima onder alle omstandigheden normaal functioneren. Dus op een gegeven moment is dit ook weer eens definitief af te sluiten. Dat is alvast heel fijn om te weten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 december 2021 01:09 PM
  [ # 314 ]

Tijd om het werk van de vorige keer eens te inspecteren, ook omdat er weer wat licht gemor ontstaat bij de koude start. In ieder geval blijkt de nokkenaspositiesensor dus inderdaad lek te zijn, dus daar komt een nieuwe in. Voor de rest zie ik even geen echt spannende dingen eigenlijk, dus ik ben benieuwd of dat het dan nou ook is.

Ook is dat idioot aangesloten koelwaterslangetje van de kop naar de thermostaat die ik kortgeleden heb vernieuwd alweer lek. Ziet eruit alsof de kwaliteit onvoldoende is, want hij lekt niet eens op dat mallotige éénbouts-pasvlak. Wel aan beide kanten waar de koppelingen in de slang geklemd zijn. Moet dus ook een nieuwe op. Maar met een beetje geluk kom ik er daarna achter dat de onderste radiateurslang dan weer niet lek is, dus dat zou iets schelen.

Misschien moet ik een nieuwe slang dan maar gewoon uit elkaar halen en daar echte slangklemmen op zetten, kan zijn dat dat iets beter werkt. Het is dat het zo’n onwijs rare bocht is waar je door moet, anders ging er gewoon nu slang van de rol met twee goeie ABA slangklemmen op. Dit is namelijk gelazer van niks. Maar goed, een volgende nieuwe hoeft niet stuk te gaan natuurlijk…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 december 2021 02:45 PM
  [ # 315 ]

Nieuwe sensor erin, dat is uiteindelijk een werkje van niks, en hij start weer als een nieuwe. Nog een proefrit en dan denk ik dat dat eerst gezien is, maar we houden het opnieuw in de gaten.

Die koelwaterslang is besteld, dus daar ga ik dan later wat aan doen. Dat lekt ook niet hard, maar het kan ook niet zo blijven natuurlijk. Kan meteen die nieuwe onderste slang erin, kwestie van in één keer afwerken.

Maar het gaat er naar uitzien dat die sensor ‘m uiteindelijk het meest heeft geplaagd. Komen we dan nu wel achter…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
21 van de 48
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook