wisselend hoog toerental bij stationair V6 12v
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 30 november 2021 12:48 PM

Hallo,

Stationair blijft het toerental bij mij wisselen, lijkt volledig willekeurig, soms spontaan tot 3000 RPM.
Lager dan 1100/1200 RPM loopt ie nooit.
Ik verdacht de stappenmotor, heb die vervangen door een ultrasoon gereinigde uit een 2.0i, mijn eigen stappenmotor heb ik ook ultrasoon gereinigd en zit er nu weer in, met beiden dezelfde symptomen.

Het is een V6 12v Automaat uit 1993.


ik verwacht dat dit probleem ook de oorzaak is van het afslaan soms bij stoppen en remmen voor een scherpe bocht, starten lukt daarna dan ook niet meer, als die koud is start ie weer perfect.

Wie weet waar ik dit moet zoeken? Dank!

Video van het fluctueren: https://youtu.be/tQjbcLUJvWQ

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 november 2021 07:33 PM
  [ # 1 ]

Misschien de stappenmotor opnieuw inleren? Bij de meeste modellen gaat dat als volgt: accuklemmen een half uurtje los, dan weer vast. Sleutel op contact zetten en na 10 seconden doordraaien om te starten, ZONDER het gaspedaal aan te raken.
De motor laten draaien tot de koelventilator aanslaat, nog steeds zonder het gaspedaal aan te raken. Daarna een rit van een kwartiertje onder verschillende belastingen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 december 2021 07:17 AM
  [ # 2 ]

Dit kan ook ontstaan door een vacuumlek. Het slangetje van het inlaatspruitstuk naar de MAP-sensor die aan de rand van het schutbord hangt en diverse dopjes waarmee ongebruikte nippels op het gasklephuis zijn afgedicht zijn eerste verdachten.

En hoe zijn rotor en verdelerkap er aan toe en van welk merk zijn deze?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 december 2021 10:03 AM
  [ # 3 ]

In vervolg op Lucas:
Met een spuitbus remmenreiniger rond het gasklephuis puffen.
Reageert de motor daar op, dan heb je gegarandeerd een lek

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 01 december 2021 02:21 PM
  [ # 4 ]

Ik heb dit proces doorlopen, maakt geen verschil helaas.

jantje1948 schreef:

Misschien de stappenmotor opnieuw inleren? Bij de meeste modellen gaat dat als volgt: accuklemmen een half uurtje los, dan weer vast. Sleutel op contact zetten en na 10 seconden doordraaien om te starten, ZONDER het gaspedaal aan te raken.
De motor laten draaien tot de koelventilator aanslaat, nog steeds zonder het gaspedaal aan te raken. Daarna een rit van een kwartiertje onder verschillende belastingen.

Profiel  
 
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 01 december 2021 02:39 PM
  [ # 5 ]

ik heb alle slangen bewogen en rondom het het gasklephuis met remmenreiniger gespoten, geen verschil in toerental als gevolg van dat, ik heb een automaat, weet niet of er dan nog ongebruikte nippels aan het huis zitten. Slagetje naar mapsensor ook bewogen, ook geen verschil, ik zal die nog eens losmaken om te zien of ik het probleem daarmee kan simuleren en uitsluiten.

Als het toerental stijgt loopt de motor wel rustig, alsof je gas geeft, de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap heb ik een jaar of 4 geleden vervangen, ik rij vrij weinig. vorige week heb ik de verdelerkap nog los gehad om te controleren, zag er prima uit. Rotor en bougies zijn Bosch, verdelerkap Bremi.

Lucas schreef:

Dit kan ook ontstaan door een vacuumlek. Het slangetje van het inlaatspruitstuk naar de MAP-sensor die aan de rand van het schutbord hangt en diverse dopjes waarmee ongebruikte nippels op het gasklephuis zijn afgedicht zijn eerste verdachten.

En hoe zijn rotor en verdelerkap er aan toe en van welk merk zijn deze?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 december 2021 03:32 PM
  [ # 6 ]

Hier is in herlezen wel meer over geschreven. Misschien zinvol om daar nog eens doorheen te spitten. Die ZPJ ‘s waren wel tot de orde te roepen. Handvol van gehad. Maar ja, al ff geleden

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 01 december 2021 07:53 PM
  [ # 7 ]

Ik ga er vanuit dat er een Bendix/Fenix 3B inspuitinstallatie aan boord is.

Kandidaten voor onregelmatig lopen kunnen zijn:

1. Gaskabel heeft te weinig speling.
2. Luchtomloop ventiel voor stationair lopen.
3. Temperatursensor aangezogen lucht
4. motor koelvloeistof temperatuursensor
5. lambdasonde mits een katalysator aan boord is.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 december 2021 05:34 PM
  [ # 8 ]

aanvulling:
6. Benzinetankontluchting actieve koollfilter.

Profiel  
 
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 19 december 2021 03:13 PM
  [ # 9 ]
klever33 schreef:

Ik ga er vanuit dat er een Bendix/Fenix 3B inspuitinstallatie aan boord is.

Kandidaten voor onregelmatig lopen kunnen zijn:

1. Gaskabel heeft te weinig speling.
2. Luchtomloop ventiel voor stationair lopen.
3. Temperatursensor aangezogen lucht
4. motor koelvloeistof temperatuursensor
5. lambdasonde mits een katalysator aan boord is.

de Siemens S101700201G / FENIX 3 / BVA/SO2 heb ik aan boord.
Gaskabel heeft genoeg speling.

ik heb het gasklephuis aan de achterkant nog eens goed bekeken, het bovenste pijpje bleek niet afgedopt, zoals hier: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206023/P165 , hier een dopje opgezet, scheelt een stuk in stationair lopen, nu rond 1050. met het spuiten van remmenreiniger was er amper verschil. Hij lijkt nu ook sneller te starten als die warm is door dat dopje.

Ik heb zo ver ik weet alle sensors los gehad, zonder resultaat, waar kan ik die sensor aangezogen lucht vinden?
is de Lambdasonde ook in de motorruimte los te koppelen?

De symptomen zijn er dus nog steeds, maar wel minder enstig lijkt het, overigens merk ik ook tijdens het rijden, met cruisecontrol bijvoorbeeld, dat dan af en toe ook het gas soms ineens stijgt. eigenlijk geen verschil of de motor nu warm of koud is.

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 22 december 2021 02:04 PM
  [ # 10 ]

Dit heeft systeem heeft geen stappenmotor. De stationaire regeling ( koud/opwarmfase/warm ) wordt geregeld door het luchtomloopventiel.

Alle sensors losgehad : welke en elektrisch gecontroleerd dwz gemeten waarden ( koud/warm) vergeleken met de voorgeschreven waarden ?

Sensor temperatuur aangezogen lucht zit op vaste buis van het inlaatspruitstuk, dus achter het gasklephuis.

Of de lambdasensor in de motorruimte afgekoppeld kan worden weet ik niet meer, lange tijd geleden dat ik nog aan deze auto´s gewerkt heb.

Te hoog stationair toerental en of onregelmatig lopen kan ook veroorzaakt worden door:                                   
—onjuist ingestelde gasklep                                                                
—niet goed werkend lucht omloop ventiel dwz sluit niet helemaal. Moet bij warme motor dwz hoger dan 65 graden C geheel gesloten zijn. Omloopregeling is dan afgeschakeld.                                   
—en of een iets lekkende brandstofdrukregelaar. De retourleiding voert de brandstof direkt terug in het inlaatspruitstuk. Dit lekken zou ook kunnen verklaren het plotseling stijgen van het motortoerental tijdens het rijden. De reourleiding mag geen brandstof geven.
—al eerder genoemde lambdasonde. Lambdasonde heeft 3 stekkerverbindingen dwz. twee voor verwarming en twee voor de sensor zelf.Loskoppelen heeft geen zin. Meten vanaf stekkerblok motorstuurapparaat als U geen geschikt diagnoseapparaat heeft.
—Ontluchting benzinetank dwz ventiel van het actieve koolfilter. Dit ventiel moet in stationaire loop gesloten zijn.

Ik ga er vanuit dat U beschikt over de nodige informatie aangaande sensoren,gasklep afstelling etc.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 22 december 2021 02:07 PM
  [ # 11 ]

Correctie: lambdasensor heeft 2 stekkerblokjes met elk twee kabels.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook