Jumpy 2005 2.0 HDI
Knarvel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-12-2021

- Jumpy 2.0 HDI diesel 69kW
Gepost: 21 december 2021 11:13 PM

Hallo allemaal

ik ben na wat opmerkingen van de APK keurmeester (over brandstoflekkage) op zoek naar info over het brandstoffilter. Naast 3 vloeistofleidingen heeft het ook een elektrische aansluiting, waar bij ingeschakeld contact 12 volt op staat. Wat gebeurt er in het filter waar deze spanning voor gebruikt wordt?
Is het voldoende de grote kartelring met de kracht van 2 handen vast te draaien of heb ik daar een speciaal gereedschapje voor nodig?

Heeft iemand deze motor met een stabielere (=metalen filterhuis) filter beter aan de praat gekregen?

Groet uit Velsen, Knarvel

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 22 december 2021 01:09 PM
  [ # 1 ]

De drie slangen aan de onderkant van het filter zijn brandstofslangen. Aansluiting aan zijkant onderzijde is brandstof toever vanaf de opvoerpomp. De twee onderste aansluitingen zijn deel van de thermostatische temperatuurregeling voor de brandstof.De elektrische aansluiting onder in het filterhuis is de watersensor.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 december 2021 07:56 PM
  [ # 2 ]

Is het brandstof filter al eens vervangen ? Die dingen verouderen ook en lopen “vol”, althans het filterelement.
Die zijn er al miljoenen verbouwd ( elke HDI heeft er een en ik heb ze nog nooit in metaal gezie, maar ik zie zeker niet alles. Kosten ook geen vermogen. Vervang het filter eens ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Knarvel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-12-2021

- Jumpy 2.0 HDI diesel 69kW
Gepost: 22 december 2021 10:53 PM
  [ # 3 ]

De drie slangen aan de onderkant van het filter

Bij mijn filter zitten de slangen aan de bovenkant, maar dat terzijde. Omdat ik in tijdnoot zat heb ik bij een sloperij een compleet ander soortgelijk filter gehaald, en daarmee weer en jaartje APK gekregen. (Hoera!)
Omdat ik het niet helemaal begrijp wat er mis zat, heb ik het oude filter uit elkaar geschroefd, zie fotoos. Zou dat kleine dingetje op foto IMG_0288 een verwarmings weerstand zijn? Ik zie met mijn multimeter geen meetbare weerstand… Iemand een idee waar dat voor dient? Het zit onder de metalen platen die je op foto 3 ziet gemonteerd,en zit hard op de 2-draads voeding.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0286.jpgIMG_0288.jpgIMG_0287.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 december 2021 05:00 AM
  [ # 4 ]

Waar die aansluitingen zitten is inderdaad afhankelijk van de uitvoering. Bij mijn HDI’s zitten en zaten ze ook boven.
Die plaat dat is echt de vocht sensor: Diesel geleid niet, water wel. Bedoeld om vocht te verzamelen en zo te voorkomen dat het in je pomp komt en als er te veel water in staat wil je dat weten, want dan moet je het aftappen.
Mooi dat je het opgelost hebt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Knarvel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-12-2021

- Jumpy 2.0 HDI diesel 69kW
Gepost: 24 december 2021 11:22 AM
  [ # 5 ]

Die plaat dat is echt de vocht sensor: Diesel geleid niet, water wel. Bedoeld om vocht te verzamelen en zo te voorkomen dat het in je pomp komt en als er te veel water in staat wil je dat weten, want dan moet je het aftappen.

Dat snap ik, de twee platen boven elkaar zullen water detecteren. Blijft de vraag wat dat doosje op de middelste foto is en doet. Misschien een druksensor? Hoe wordt trouwens een te hoog water-gehalte in het filter aan de bestuurder gemeld? (kreeg helaas geen handboekje bij deze auto).

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 december 2021 11:26 AM
  [ # 6 ]

Er zit ook een verwarmingselement in. Dat ronde doosje misschien?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 december 2021 11:33 AM
  [ # 7 ]

Kun je best gelijk in hebben, niet in elke HDI zit zo’n verwarmer, is er voor om te voorkomen dat je diesel niet te veel vlokt als het erg koud wordt en je moet starten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Knarvel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-12-2021

- Jumpy 2.0 HDI diesel 69kW
Gepost: 25 december 2021 10:53 AM
  [ # 8 ]

Na wat intensiever Googelen vond ik op https://www.manualscat.com/en/citroen-jumpy-2003-manual?p=28 een handboekje van mijn model Jumpy, Citroen heeft dit jammer genoeg pas vanaf het model 2007 online.
Daarin was ook het antwoord op mijn eerder gestelde vraag te vinden hoe het water in het filter kenbaar gemaakt wordt, er is een oranje lampje voor ingebouwd.

Afbeelding Bijlagen
Jumpy-WaterInDieselLamp.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook