3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
123 ontsteking en dynamo met aparte regelaar?
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 december 2021 03:00 PM
  [ # 31 ]

eerst alle stekkerverbindingen controleren. kan ook in je tellerblok zitten…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 december 2021 03:04 PM
  [ # 32 ]

Ook de zekeringenkast checken. En meten of de lamp 12v in het dash krijgt. Wordt naar MIN geschakeld via de dynamo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 21 december 2021 03:24 PM
  [ # 33 ]

zekeringenkast links op dashbord : heeft volgens boekje 4 zekeringen, maar het zijn er 6. misschien omdat het een injectie is ?
heeft het laadstroomlampje een aparte eigen zekering of is die altijd gecombineerd met andere (want die doen het wel)?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 december 2021 06:56 AM
  [ # 34 ]

precies. Ze zijn natuurlijk gecombineerd.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 22 december 2021 11:38 AM
  [ # 35 ]

hele dashbord doorgemeten na gedeeltelijke demontage, weet nu precies welk stekkertje bij welk lampje hoort. laadstroomlampje was gecorrodeerd, na schoonmaken deed alles het.
toen multistekkers nagekeken, en wat bleek : het stekkertje van het laadstroomlampje ontbrak !
na zoeken tussen de draden onder het dash vond ik ergens nog een losliggend stekkertje. zou dat dan….?
Ja hoor, nu doet hij het prima ! laadstroom in orde nu en lampje gaat eerst aan .en geen geflakker meer.
wat een afgang, zoveel controles en nadenken. je ziet maar inderdaad: eerst stekkers ed controleren.
VEEL DANK voor alle adviezen ! : ik realiseer me dat al die vragen van een niet deskundige misschien wat irritant kunnen overkomen. maar ik ben er enorm mee geholpen omdat nu alles werkt en ik er ook veel van geleerd heb.
(als iemand geinteresseerd is in de multistekkersamenstelling van de contacten, hoor ik het graag)
(er is nu gepekeld, daarom geen proefrit om te zien of het overslaan weg is, waar alles om begonnen was. wordt voorjaar)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 december 2021 01:06 PM
  [ # 36 ]

Goed bezig Rogier! Je bent nu een hoop ervaring rijker en je zal ongetwijfeld mee gaan helpen om anderen te helpen op dit forum!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 22 december 2021 01:14 PM
  [ # 37 ]

Slotconclusie is : dit probleem was er ook al bij de oude alternator met losse spanningsregelaar en de bewering dat zo een alternator niet goed functioneren kan is hiermede niet weerlegt !

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 december 2021 02:09 PM
  [ # 38 ]

klopt klever. Ik reed DS met de originele setup. Spanning teruggeregeld tot max 13,6 volt waardoor mijn accu’s zo maar 15 jaar mee gingen.

In de Sm daarentegen is de originele setup met 50 Amp dynamo stationair echt te weinig om een injectie met alles aan goed te laten lopen….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 22 december 2021 02:11 PM
  [ # 39 ]

Kan zo zijn. Is het verhaal capaciteit en was niet aan de orde.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 december 2021 02:50 PM
  [ # 40 ]

Zit er in de SM niet een dynamo van 70A?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 december 2021 06:14 AM
  [ # 41 ]

origineel niet…Ik heb nu 70 Amps met elektronische regelaar. Dat werkt goed.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 december 2021 01:52 PM
  [ # 42 ]

Origineel tot en met juli 1971 een 55 ampere dynamo ( soms ook 57 genoemd). Vanaf september 1971 een 70 ampere standaard.
Die 50 ampere werden toen dacht ik gebruikt op een DS en enkele Renault, veel minder zeldzaam, als je die tegen komt is het dus zeker niet origineel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 02 januari 2022 04:16 PM
  [ # 43 ]

vandaag de DS met de nieuwe dynamo gestart: de motor loopt nu opvallend veel regelmatiger en geen plofjes meer ! klinkt nu echt geweldig goed, ook stationair fraai lopen. conclusie (verder heb ik niets veranderd) : 123-ontsteking en injectie zijn inderdaad erg gevoelig voor de wisselende spanning van de originele dynamo-setup. ombouw naar dynamo met geintegreerde spanningsregelaar zeer de moeite waard geweest.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 januari 2022 06:04 PM
  [ # 44 ]
Citroensmgz schreef:

Origineel tot en met juli 1971 een 55 ampere dynamo ( soms ook 57 genoemd). Vanaf september 1971 een 70 ampere standaard.
Die 50 ampere werden toen dacht ik gebruikt op een DS en enkele Renault, veel minder zeldzaam, als je die tegen komt is het dus zeker niet origineel.

Dus met de introductie van de injectie ging de dynamo naar 70A.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook