3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
DS-TT film: Led koplampen
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 12 januari 2022 06:24 PM
  [ # 31 ]

Probleem met onze koplampen is niet onmiddelijk de weinige lichtopbrengst bij slecht zicht in donkere dagen, maar meer bepaald dat moderne wagens veel meer licht produceren met hun koplampen : voor of achterligger, en je ziet nog amper je eigen lichtbeeld omdat je lichtbundel in de schaduw verdwijnt.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 12 januari 2022 07:43 PM
  [ # 32 ]

Mr Smith;  dat is inderdaad heel juist ! Toen in de jaren 90 xenon gemeengoed werd, en er kwam een renault je inhalen met xenon, dan had je een zee van licht, ( zelf rijdend met een gs met duplo lampjes) en als de renault weg was, dan reed je inderdaad een momentje als in het donker, omdat je weer moest wennen aan je duplootjes.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 januari 2022 09:42 PM
  [ # 33 ]

Ook een probleem is dat niet iedereen goed ziet n het donker. Sommige mensen zijn zelfs ‘nachtblind’.

Ik rijd al meer dan 60 jaar en heb de oude duplolampen nooit als een probleem ervaren en met de gele duplolampen zie je meer contrast.

Het wil niet zeggen dat je met een enorme zee van licht ook heel veel beter zicht hebt, gewoon goed is goed genoeg zei ooit een wijze man.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 januari 2022 05:10 AM
  [ # 34 ]
Han S schreef:

Sommige mensen zijn zelfs ‘nachtblind’.

Sommigen? Ik rij veel ‘s avonds en ik verbaas me er over hoeveel mensen amper hun omgeving zien. Voor mijn gevoel is de helft van chaufferend Nederland in meer of minder mate nachtblind. Eigenlijk zou iedereen met een rijbewijs elke 5 jaar gekeurd moeten worden op rijvaardigheden, kennis van de regels én een medische test waarin ook het nachtzicht wordt beoordeeld.

Afijn, ik dwaal af. Dus terug naar het topic: Leds inbouwen in een DS.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2022 05:58 AM
  [ # 35 ]
nltecoko schreef:

Overigens rijd ik al een jaar of vijf met H4-HID Bi-Xenon, 3000K geel, tot volle tevredenheid: een enorme bult licht, geen klachten van tegenliggers en geen probleem bij de APK.

- Oscar -

Ik ehb die ook lang in de SM gehad maar de chinese zooi gaat vaak kapot…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 13 januari 2022 08:33 AM
  [ # 36 ]

Bij mij heb ik in 2006 2 setjes xenon van tunex s’heerenberg gemonteerd. Werkt prima, maar de lampen vervang ik na 12 tot 18 maanden. dan wordt het lichtbeeld minder, meer strooilicht en een beetje verkleuring . Had indertijd 6000k erin, zoals geleverd, maar ben teruggegaan naar 5000k, nog best blauwig, nu heb ik al jaren 4300k.

Wat me wel opvalt, is dat met 6000k erin ik best vaak lichtsignalen kreeg terwijl alles perfect naar apk wens en plicht was afgesteld.  Dat werd minder met 5000k, en met 4300k heb ik eigenlijk nooit dat met knippert tegen me! ?

Volgens mij ligt 4300k veel dichter bij de oude halogeen kleur, en valt het ms minder op of zo. De lampen haal ik altijd uit china, bij een willekeurige leverancier, meestal met 4 of meer tegelijk, soms zit er een matige bij, staat het glas scheef op de voet en heb je een flut lichtbeeld, die gaat dan in kliko. Maar bij de apk heb ik altijd benadrukt dat tom goed naar het lichtbeeld moet kijken, maar nooooit problemen. Dat iemand het als verblindend ervaart, kan meerdere oorzaken hebben, en de veerkarakteristiek van onze citroenen maakt ““verblinden”” natuurlijk ook wat meer mogelijk. Als je lekker vlot wegrijdt, en de veerbollen zijn lekker zacht, sja dan kan het een beetje scherper zijn aan de oogjes, maar dan neem ik voor lief.

Voor wat betreft grootlicht, dat gebruik ik eigenlijk amper omdat dim al zoveel licht geeft, daar heb je voldoende aan, en seinen met grootlicht is beperkt, omdat de vertraging in xenon dan storend is. Dan moet grootlicht op temperatuur komen, maar dim blijft ook branden, dus je rijd niet in het donker.

Daar heb je bij h4 xenon wel een voordeel, omdat die met 1 lichtbron werkt, die werkt met 1 lichtbron voor dim en groot dus die blijft bij lichtsein of schakelen naar grootlicht op temperatuur.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 januari 2022 08:49 AM
  [ # 37 ]

Ik veronderstel dat je met die laatste opmerking H4 LED bedoelt?
Of begrijp ik het verkeerd?

Dat 6000K meer “verblindt”, komt ook doordat het blauwere licht anders gebroken wordt door het glas van de koplamp. Daardoor ontstaat er meer strooilicht in die kleuren met een kortere golflengte, en dáár hebben de tegenliggers last van.

De 4300K Xenon had ik in m’n C5, met de originele lampen. Die heb ik nooit hoeven vervangen, ook na 12 jaar en bijna 300 kkm waren ze nog in orde.
Halogeen heeft een iets warmere kleurtemperatuur, dat zit onder de 4000K.
Maar dan wel de standaard halogeen pitten, de Philips +130 die ik nu in ons C-Eendje heb zitten, komen wel boven de 4000K uit.

Groet,
JW

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 13 januari 2022 09:12 AM
  [ # 38 ]

JW; Nee ik bedoel h4 xenon, volgens mij zit daar een soort schuifsysteem in wat de lichtbron verschuift, zodat dim en grootlicht uit 1 lichtbron komt. Dan heb je die opwarmtijd niet en is een lichtsignaal ook werkelijk een lichtsignaal. Bij dim en groot apart, krijg je eerst een soort ‘‘lichtflits’’ en daarna even niets en komt grootlicht pas na een paar seconden weer volop terug, en dan is het moment van het lichtsignaal eigenlijk verloren.

Dat je originele xenon aanmerkelijk langer meegaat dan chinese herkomst, dat geloof ik direct. Maar dan zal ““waar naar geld”” wel een factor zijn. de chinese bulbs die kostten indertijd minder dan 10 euro inc verzenden voor 4 stuks!, maar zijn nu iets duurder , zal ergens rond de 8 euro zijn voor 1 set ( 2 stuks 4300k) Dan is een looptijd van een jaar tot 1.5 jaar voor mij voldoende. ze zijn dan meestal nog apk waardig, maar ik vervang ze dan preventief. Heb in 16 jaar nooit zonder licht gestaan, en nieuwe geven aanmerkelijk beter licht op straat, en daar ga ik voor. Dus xenon is voor mij een hele prima voordelige oplossing voor de toch wat beperkte lichtopbrengst van de xantia 2 koplampen.

Overigens wil ik best een testje doen met H1 naar xenon naar led in de xantia , maar het plaatsen van foto’s op cifo blijft een crime, helaas…..groet

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 januari 2022 10:28 AM
  [ # 39 ]

Aha, ik snap nu wat je bedoelt. Dat noem jij dan H4, maar het is het uiteraard niet Wink
In mijn C5 zat ook zo’n systeem, met één Xenon pit, die met een “schuifje” afgedekt werd om dim- dan wel grootlicht te hebben.

Maar er zat wél een aparte H1 pit naast, daarmee gaf je grootlichtsignalen. Met Xenon kan dat dan alleen als het dimlicht al brandt, en dat deed het bij mijn C5 niet.

Ik had ook de automatische inschakeling uitgezet, elke keer als je onder een viaduct doorreed, floepte dat aan. En dat gaat zeer ten koste van de levensduur van de Xenon lamp.

In de C5 PH2 zitten Xenonlampen die je niet moet vervangen door namaak exemplaren. Op het C5Forum zijn diverse verhalen te lezen van mensen die dat moesten bekopen met kapotte ballasten, en die zijn nogal prijzig.
Bij andere types is dat geen probleem, zo weet ik van PH1 rijders die dat gedaan hebben in hun C5.

Groet,
JW

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2022 11:12 AM
  [ # 40 ]

De aftermarket chinese H4’s die ik in de SM had werken met 1 xenon pit die met een elektromagneet naar binnengetrokken wordt waardoor het lichtpunt langs een ijzeren afdekking kan schijen. Seinen daarmee werkte prma.
Bj mij vertikten de lampen na verloop van een paar jaar te ‘starten’  meerdere (slim) ballasten versleten. met een nieuwe ballast deed ie het dan weer even..
Alleen steeds ff 80 euro aftikken vond ik te prijzig worden en ben teruggegaan naar H4 halogeen met gele kapjes erop.

Nu dus LED besteld… Ben beniewd.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 januari 2022 09:01 AM
  [ # 41 ]

boogaard; je schrijft: na verloop van een paar jaar enz enz, dat heb ik niet ervaren, omdat ik 12-18 maanden als vervangingstermijn aanhoud. maar het is weleens voorgekomen dat een nieuwe ook niet aanging. dan was het gas gevulde bolletje reeds verkleurd als bij een die al 1,5 jaar achter de rug had, maar die ging dan ook kliko; dus samengevat; soms krijg je hele prima bulbs opgestuurd, en soms krijg je pulp. Maar dat is inherent aan china, goedkoop is soms goed en soms pulp.  groet

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 januari 2022 01:56 PM
  [ # 42 ]

Omdat ik dit wel een interessant topic vind, kruip ik even in mijn pen om vanuit mijn ervaring van de oa electronica industrie ( met name Osram en Lumiled ) hier kort te schrijven waar de sector staat op vlak van ontwikkelingen voor LED lampen in de auto industrie.

LED lampen is al een tijdje oud. Al meer dan 15jaar probeert deze sector door te breken op heel wat domeinen ( zoals kantoor en huisverlichting ) en nu ook in de automobiel industrie.

LED fabrikanten zoals Osram en Lumiled - die behoren tot de wereldspelers - hebben de uitdaging batches te produceren die binnen dezelfde range vallen van ‘brightness color’. Ze noemen dit BIN = Brightness Indicator Number. Het is zeer lastig om batches in de productie te traceren en dezelfde ‘BINs’ bij elkaar te laten horen.
Maw, als een ledbouwer led chips bestelt, zitten er ledchips bij van verschillende BIN’s - ze houden het wel correct om een bepaalde range te specifieren waar de Leds binnen de BINs vallen.

je hebt dan ook meer en meer een LED driver nodig ( zoals ballast voor HID ) om evenveel stroom door een ledchip te rammen voor een egale lichtintensiteit van je led chips.

Maw, het kan echt zo zijn dat je dus een set ledlampen bestelt - de brightness color zal verschillen.

1. Spectrum LED versus Halogeen
Halogeen gebruikt een breedspectrum tov LED en daarom het lichtbeeld van LED dikwijls uit elkaar valt.

LED geeft daarom een minder goed beeld op reflector lampen ( met reflector in glas als reflector in spiegel ).

Waar LED wél nut heeft, is in de projectorkoplampen : daar wordt het lichtbeeld ‘gecorrigeerd’ in de moderne wagens.


Voorbeelden :

Er is nog een een ander reden waarom het lichtbeeld een uitdaging blijft voor LED koplampen :
De nieuwe generatie bvb H4 ledlampen respecteren zoveel mogelijk de brandpunt afstand van de lamp :

De bouwvorm is met de 2e generatie compacter geworden en streeft de afmetingen na van halogeenlampen.
De led chips bevinden zich bij de betere fabrikanten, op +/- dezelfde afstand als de spoelen in de halogeenlamp.

Maar.. De printplaat waar de LED chips op gemonteerd zijn, verstoren nog steeds het beeld. Die printplaat heeft ook als doel de warmte te ontrekken van de Leds.

2. Lichtsterkte ifv temp

Leds worden behoorlijk heet en dat moet gekoeld worden. Daarom heb je passieve en actieve koelers ( met een ventilatortje)
Alle LEDs zakken in intensiteit bij hoge temperatuur.
De LED fabrikanten weten dit, maar gebruiken de MAX lichtintensiteit ( Lumen ) voor hun specs.. en die haal je alleen bij opstart. Het zakt behoorlijk in..


LED koplampen voor de retrofit markt is veelbelovend maar daarmee is ook alles gezegd. De nieuwe generatie LED lampen zijn al een hele verbetering, mijn bescheiden mening.. Het is nét niet goed genoeg.

De vraag is ook of de LED markt het goed genoeg GAAT maken voor de retrofit. Neem als voorbeeld de kantoorverlichting : deze markt was veel belovend maar de hoge prijs die de fabrikanten vragen én overgewaardeerde specs, maakt dat we na 15 jaar nog steeds niet staat waar we hadden moeten staan.

Ik denk dat we met onze LED lampen voor de retrofit, ook deze toer uitgaan vrees ik. Ik hoop dat ik natuurlijk ongelijk heb.


Bij lasercar.fr heb ik een setje H4 ledlampen besteld, ik zal de uitkomst delen met jullie van mijn bevindingen.

 

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 januari 2022 04:19 PM
  [ # 43 ]

Bedankt voor je uitvoerige, en zeer informatieve exposé very good
Het helpt ons (nog) beter te begrijpen waar de problemen zitten.

In die AMS test zijn, in normale reflectorlampen, diverse H4 en H7 lampjes gestopt.
Vervolgens zijn er heel veel metingen gedaan om te kijken hoe dat licht dan uitpakt op de weg, en hoe het met de verblinding zit.
Daaruit kwamen die twee Osram en Philips LED lampen als zeer goed naar boven, met name de Philips H4 uitvoering was een topper. In alle opzichten.

Zoals je schrijft, het blijft een compromis, ook bij de beste lampen. Maar die twee zijn er kennelijk goed in geslaagd om dat compromis te vinden.
Dat heeft die daar geteste Chinees niet, de uitkomst daarvan is rampzalig.

Desgewenst kan ik het complete artikel scannen, en als PDF aan geïnteresseerden opsturen. Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaat het onderweg.
Hier plaatsen lukt helaas niet….

Groet,
JW

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 januari 2022 05:06 PM
  [ # 44 ]

Dank je wel voor je mooie en uitgebreide uiteenzetting. Erg leerzaam.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 januari 2022 05:13 PM
  [ # 45 ]

Ik ben benieuwd! Bedoel je de Philips Ultinon en Osram HL Premium ?
PM gestuurd met mijn mailadres.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook