5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
Mijn kleine rode rakkertje
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 januari 2022 06:34 PM
  [ # 61 ]

Leg je wel een stukkie karton onder je rug Han? Scheelt toch weer…

Veel succes, we zijn benieuwd wat je gaat vinden!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 januari 2022 07:25 PM
  [ # 62 ]

Bedankt voor je bezorgdheid Yuri. Ik heb er een dubbel dekzeil onder liggen om vocht tegen te houden en ik heb een werkjas aan die ik al een jaar of 40 gebruik, lekker zacht en warm.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 januari 2022 07:30 PM
  [ # 63 ]

Ik heb dankzij een buurman/vriend beschikking over een werkplaats met een prachtige nieuwe vlakke betonvoer met vloerverwarming:-) en toch kruip ik net zo makkelijk nog “effe” op een kartonnetje onder de wagen voor een klein klusje. Respect Han, voor leeftijd en doorzettingsvermogen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 januari 2022 08:27 PM
  [ # 64 ]

Ik heb het al een paar maal eerder gezegd: ik gebruik al meer dan 40 jaar dagelijks een Q10 pastille. Q10 is een ingewikkelde molucuul welke je nodig hebt bij de aanmaak van nieuwe cellen en naarmate je ouder wordt maak je daar zelf minder van aan.

Ik denk dat die Q10 voor het grootste deel verantwoordelijk is voor mijn vitaliteit. Ik ben over een maand 79, heb weinig rimpels, de nek lijkt verre van een kalkoen, is nog lekker strak en ik heb geen enkele moeite om onder een auto te kruipen.

Als het straks weer mooi weer wordt stap ik moeiteloos op een motor die 80km/u in zijn eerste haalt en bijna 120 in zijn tweede en hij heeft er zes.

En als ik geen zin heb om al die motorkleding aan te trekken stap ik in de MX5, dak naar beneden in een halve minuut en gaan.

Als het motortje erg ziek is: een ruilmotor kost 1512 euro en dan heb je een totaal gereviseerde motor.
We gaan het zien.

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 15 januari 2022 12:32 PM
  [ # 65 ]

Respect Han! Fantastisch dat je dit nog allemaal kan en ook doet. Houdt je jong, denk ik.
Ben benieuwd wat je gaat vinden.
Succes.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 15 januari 2022 07:27 PM
  [ # 66 ]

Han S. Conclusie is dat de juiste additieven dus wel goed kunnen werken Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 15 januari 2022 08:53 PM
  [ # 67 ]
Han S schreef:

Als het straks weer mooi weer wordt stap ik moeiteloos op een motor die 80km/u in zijn eerste haalt en bijna 120 in zijn tweede en hij heeft er zes..

Zet hem maar goed op slot. En als hij weg is, niet in Velserbroek zoeken Laughing  Smile

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 15 januari 2022 10:28 PM
  [ # 68 ]
Jeroen Simons schreef:

Han S. Conclusie is dat de juiste additieven dus wel goed kunnen werken Wink

Je bedoelt de Q10 neem ik aan? Dat zit zo: heel erg lang geleden was er een programma van Willem Duys en dat heette de vuist. Daar kwam een arts met zijn vader van 93 jaar, ook een arts en die man was met zijn 93 jaar buitengewoon vitaal en oogde veel jonger.

Ik ben toen ook Q10 gaan gebruiken en heb het sinds die dag geen dag gemist. En als ik nou kijk naar mijn broers en zussen, waarvan je mag aannemen dat ze dezelfde genen hebben, dan ben ik fysiek de jongste, hoewel ik de op een na oudste ben.

Zoals ik eerder zei kan ik alles nog moeiteloos, zit redelijk strak in het vel, ben nooit ziek en stap moeiteloos op een snelle motor en mijn motorvrienden zeggen dat ik rijd als een jonge vent.

Toevallig zag ik vanavond een aflevering van Chasing Classic Cars van Wayne Carini. De man heeft een krom ruggetje, zit ruim in zijn vel, heeft een nek die richting kalkoen gaat, dus slap hangende vellen onder de kin en de man is 70 jaar.

Ik ga ermee door, Q10, goed onthouden.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 februari 2022 04:21 PM
  [ # 69 ]

Ik heb het hele motortje uit elkaar, ziet er prima uit van binnen en nergens ruimte op lagers. Zuigers nog netjes, hoofd en drijfstanglagers nog prima en momenteel heb ik de kop op de werkbank.

Alle 16 klepjes er uit om even in te slijpen en dan nieuwe klepseals er in nu hij toch open is. Hij gebruikte geen olie, maar gewoon nieuw en klaar.

Nieuwe waterpomp, nieuwe distributieset, alle pakkingen nieuw, alle koelslangen nieuw, alle keerringen nieuw en de O-ringen.

Mooi klussie.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 februari 2022 07:41 PM
  [ # 70 ]


Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 februari 2022 07:04 AM
  [ # 71 ]

Heb je nou iets van een oorzaak/probleem kunnen vinden Han?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 februari 2022 02:17 PM
  [ # 72 ]

Ik denk van wel Yuri. Toen ik de kop er af had gehaald zag ik dat een van de bougies er voor de helft uit was gewandeld en volgens de kenners op het MX5 forum maakt dat een dergelijk geluidje. Het kwam ook duidelijk van boven.

En nu gaan de grapjassen denken: haha, hij heeft de hele motor uit elkaar gehaald voor een losgelopen bougie. En dat snap ik, maar deze motor was nodig toe aan een grondige beurt. De kleppen en met name de uitlaatkleppen waren echt wel toe aan een slijpsessie en dat is volbracht.

De kleppen en de zetels zijn veel harder dan ik gewend ben van een bepaald engels merk en er zijn geen slijtagesporen.
Hij krijgt nieuwe klepseals, alle pakkingen, keerringen en O-ringen worden vernieuwd.

De waterpomp wordt een nieuwe, de distributieset wordt nieuw en dit motortje is straks klaar voor de volgende 230.000 km.

Opvallend is dat de bigendlagers geen slijtage vertonen en de journals zijn nog helemaal rond.
Wat ik ook opvallend vind is dat de D snaar, welke er al in zat toen ik hem kocht in 2013, er nog puntgaaf uitziet, maar een van de twee rollen maakt wat lagergeluidjes, dus nieuw en origineel Mazda.

De zuigers zien er nog fris uit en er zijn geen stootrandjes boven in de cilinders voelbaar.

En ik ben blij dat ik het motortje er uit gelepeld heb, want achteraan de kop zit een slang welke naar de kachel gaat, tussen de motor en het schutbord kan ik onmogelijk die slang loshalen met mijn handen model large en die slang stond op het moment van openbarsten. Dus ik had binnenkort met een kokende motor ergens gestaan en dat gebeurt gewoonlijk ‘s avonds laat ergens in de rimboe bij regen en windkracht 7.

Uiteraard worden alle slangen vervangen door betere welke bestand zijn tegen 230 graden.
En bijkomnd voordeel is dat het leuk is om te doen en het houdt je van de straat en uit de kroeg.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 februari 2022 07:20 PM
  [ # 73 ]

Mooi werk weer. Inderdaad een zaak van “doe het goed of doe het niet”

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 februari 2022 08:01 PM
  [ # 74 ]

Ik geloof dat Clarkson tijdens de ‘Drie Wijzen’-special van Top Gear ook last had van een loszittende bougie.

Blijf het lekkere wagentjes vinden. Moet er misschien niet serieus naar gaan kijken, dan zou de Karmann wel eens jaloers kunnen worden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 februari 2022 09:11 PM
  [ # 75 ]

Ik ben wel verrast over hoe dat motortje in elkaar zit en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Ik ben gewend van motoren die een dergelijk aantal kilometers achter de rug hebben dat er duidelijke slijtagesporen zijn aan de klepstelen, ruimte op de klepgeleiders, journals die duidelijk niet meer helemaal rond zijn als je de micrometer gebruikt, lagerkappen waar het koper zichtbaar is geworden, duidelijk voelbare stootranden in de cilinders en meer van dat soort gezelligheden.

Maar niets van dit soort gelazer. De waterpomp heeft wat aanslag bij de as aan de buitenkant en een distributierol is wat minder stil dan de andere. En de O ring van de CAS (het apparaat wat de stroom verdeelt voor de ontsteking) was duidelijk lek.

De kleppen en klepstelen zijn bokhard en de klepstelen zijn relatief vrij lang en dus veel oppervlak dus minder slijtage.

En van een auto die 29 jaar oud is mag je niet vreemd opkijken als de waterslangen wat bejaard zijn geworden. En het is ook van binnen gewoon een mooi motortje en het staat bekend als zeer betrouwbaar. Ik rijd er nu bijna negen jaar mee en het is mijn meest gebruikte auto en hij heeft nog nooit een verkeerde klap gegeven.

Ik heb een paar jaar geleden de koppeling vervangen, maar dat is normale slijtage en de thermostaat bleef een keer gesloten midden in de zomer op een warme dag. Maar toen kon ik thuiskomen rustig rijdend met de kachel op poolkoudestand en gelukkig kan de kap open.

Ik denk dat veel fabrikanten een voorbeeld kunnen nemen aan dit soort ingenieurschap en dat geldt niet alleen voor de motor. Ook de wielophanging, de stijfheid van het chassis, de bestuurbaarheid en het genot van het rijden, daar kunnen met name de Engelsen een puntje aan zuigen.

Alleen de roestgevoeligheid is wel ff een probleempje en met namde de afvoer van het water dat van het dakje komt. Dat loopt binnen in de auto via een gootje naar twee soort van putjes, waar een pijpje aan zit dat binnen de carosserie naar beneden loopt en voor het achterwiel naar buiten gaat. Dat pijpje bestaat uit twee delen die in elkaar schuiven en onderin zit een rubber klepje om geluid tegen te gaan. Het water drukt dat klepje open, maar rotzooi van bladertjes etc blijft er op hangen en dan loopt het water tussen die twee pijpjes door in de kokerbalk.

En in die kokerbalk zit onderin wel een klein gaatje, maar dat verstopt ook en dan komt er een moment dat je vloer nat wordt omdat de hele kokerbalk vol staat met water.

Als je nou regelmatig dat pijpje even doorsteekt met een stuk coaxkabel is er niks aan de hand, maar veel mensen doen dat niet en dus verrot het spul van binnenuit. En als je dan puisten gaat zien ben je te laat en mag je een dure lasser gaan zoeken. (gelukkig heb ik een lasdiploma)

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook