klepspeling meten een stellen
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 18 januari 2022 12:22 PM

Jaren geleden heb ik C1 gereden op gas. Toen wist nog niemand of de motoren hiervoor geschikt waren. Vrij snel wist ik dat dit niet het geval was, bovendien is stellen een flinke klus en duur omdat je de nokvolgers moet vervangen.
Een tijd gelden, maar ik had de foto’s nog. Meten is relatief simpel en doe je met een voelermaatje:


En als alles netjes binnen de toleranties valt dan ben je klaar. Ik controleerde de speling om de 20.000km. Later wat vaker.

Netjes de gemeten waarden op een briefje schrijven. Als de waarden buiten de toleranties vallen dan moet het spul uit elkaar. Het begint met het in ontspannen toestand brengen van de distributieketting. Aan de zijkant van het blok zit ergens een plaatje. Als je dit verwijderd kun je spanner ontspannen. Mijn geheugen laat me in de steek hoe dit precies werkt.

Dan de nokkenassen verwijderen:

En de stelnokken verwijderen en netjes op volgorde leggen en nummeren.

Vervolgens met de stelnok op de positie met te weinig speling inleveren bij de dealer en een nieuwe bestellen. Weet ook niet meer precies hoe dat gaat.
Mijn zoon zat in die tijd nog op de lagere school. Nu is hij me technisch ver voorbij en heeft een draaibank. Als het zover is, zal ik eens kijken of de nok niet wat afgedraaid kan worden.

Al meer dan 10 jaar gelden, dus vaar er niet blind op. Het geheugen van de mens is nogal onbetrouwbaar. Maar misschien heeft iemand er nog wat aan.

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 januari 2022 02:52 PM
  [ # 1 ]

Meestal zijn de nokkenassen en de nokvolgers oppervlakte gehard. Niet afdraaien dus.
Ik vind dit trouwens een raar systeem. Bij mijn BX diesel, Xantia en SM zaten er stelplaatjes in de nokvolgers.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook