2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Xantia 98 motor koelt niet meer af
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2021 10:57 PM
  [ # 16 ]

Ben je er zó mee naar huis gereden, moet ik dat hieruit opmaken question

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 16 december 2021 11:06 PM
  [ # 17 ]

Neen, heb op het werk naar men koelvloeistof gekeken. En er zat niets in. Vrouw is me komen ophalen. Thuis op parking natte plek. En had daarnet al eens onder de wagen gekeken of er iets nat was. Want ja zoals ik al zei vreemd dat dit zo ineens is… kon ni anders dat hij ergens een lek had maar waar….. nu als ik er morgen kvs in doen misschien ook ni aan ge raden om ermee te rijden? Temperatuur int oog houden en stoppen als hij toch overhit geraakt?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2021 11:20 PM
  [ # 18 ]

Het risico ermee te rijden terwijl er te weinig KVS in zit, is dat je met name de koppakking kunt mollen.
En dan ben je heel veel verder van huis Shocked

Hoe je dit moet oplossen is moeilijk te zeggen, het hangt van veel dingen af, zoals:
—hoever moet je ermee naar huis rijden?
—hoeveel KVS raak je kwijt, lekt ‘ie een beetje of gaat het hard?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 16 december 2021 11:31 PM
  [ # 19 ]

Het feit dat er al een natte plek op de parking ligt van daarnet een uurtje daar te staan zal wel snel zijn vermoed ik. Men werk is 10 minuutjes rijden maar het risico ni waard om alles kapot te rijden…. Ik vermoed er best mee naar de garage te gaan en het lek opsporen en verhelpen….

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2021 11:34 PM
  [ # 20 ]

... en die kan ‘m daar ophalen?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 17 december 2021 05:34 AM
  [ # 21 ]

Dat hoop ik vooral ja…

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 17 december 2021 07:17 AM
  [ # 22 ]

Garage gebeld. Zei me om eerst kvs in te doen en zien wat hij doet. Heb ik nu gedaan…. Motor 15 min stationair laten draaien. Ni direct een groot lek te zien… even 2 km mee gereden…. Motor koelt en verwarming werkt momenteel…. Hopelijk blijft dat ff zo… maar sowieso laten nakijken in garage…. Dank voor jullie/u info

Grts Sebbe

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 december 2021 06:00 AM
  [ # 23 ]

Het lijkt heel erg op wat ik met de Xantia heb gehad: maandenlang een klein beetje koelvloeistofverlies. En op een kwade dag zag ik ‘s ochtends dat de straat nat was en het koelsysteem leeg. Bijgevuld en er vervolgens mee op vakantie naar Frankrijk en Hongarije geweest. Op de terugweg liep de motortemperatuur ineens heel snel op, precies bij de afslag naar een parkeerplaats: geen druppel koelvloeistof meer. De niet al te snuggere ADAC-medewerker heeft al het water dat hij had in de Xant gegoten en wij luisterden hoe het er vrolijk uit kletterde. Dat weigerde hij te accepteren totdat zijn water op was en het systeem nog steeds leeg.
Het bleek uiteindelijk de waterpomp te zijn die er uit was gelopen.

Moraal van het verhaal: ga met dit soort rare lekkages zo snel mogelijk op zoek naar de oorzaak. Als je ineens liters vloeistof kwijt bent, is er een serieus probleem.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 11 januari 2022 05:58 AM
  [ # 24 ]

Update….

Intussen rijdt de Xantia weer gewoon en koelt de motor goed af. Wel heb ik in totaal al zo n 4 liter koelvloeistof in verschillende keren moeten toevoegen. Dis 4 liter in totaal. Dit zou toch niet normaal zijn volgens de garage en heb dan ook een afspraak om dit te laten nakijken. 21 januari gaat hij binnen…. Hopelijk toch niets te ernstig….

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 januari 2022 06:19 AM
  [ # 25 ]

Je hebt wel een maand (!) rond gereden met een behoorlijk koelvloeistof lek. Ik had er eerder werk van gemaakt eerlijk gezegd.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 11 januari 2022 10:59 AM
  [ # 26 ]

Zoveel gebruik ik de wagen nu ook niet en geen lange afstanden. De vraag is ook nog of er een serieus lek is… ik zie namelijk nergens iets lekken…
De wagen heeft voor ik hem gekocht lang stil gestaan. Dat is nooit goed… had er door een vriend een onderhoud op laten doen maar heb zelf nooit het koelvloeistof niveau gecheckt wat verkeerd is van mij inderdaad. Nu krijgt hij een volledige nazicht een groot onderhoud….

Ik dacht ook dat er een controlelampje zou branden als het koelvloeistof niveau te laag zou zijn en was niet het geval… misschien normaal… weet het niet….

Dit was ook de raad van de garage het bij te vullen en zien of het ergens lekt….

We zien wel wat het wordt….

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 22 januari 2022 07:28 AM
  [ # 27 ]

Het verdict is gevallen. Koppakking stuk…
Was er al een lek of is de koppaking stuk gegaan door te hoge temperaturen….
Lijkt me straf maar wel mogelijk. Ik controleer de temperatuur van de motor constant en inderdaad is 1 x gebeurd dat hij op 100 graden stond maar dan direct stil gelegd. Koelvloeistof lek, want koelreservoir bleek leeg. Daarna regelmatig moeten bijvullen maar nooit is de temperatuur hoger als 90 graden meer geweest. Eerst dacht de garagist aan een lek aan de aansluitingen van kvs slangen naar het blok maar dan heeft hij een test gedaan aan het kvs reservoir en bleek het koelvloeistof toch te verkleuren…. Koppakking stuk….

Prijskaartje € 1200 minimum
Inbegrepen in deze prijs distributieriem, waterpomp, vlakken van de kop, koppakking en alle andere keerringen….

Doet me wat pijn gezien ik deze wagen nu net 1 jaar heb en toch ook al de koppeling heb moeten vervangen.
Wagen heeft amper 135000 kms maar ok ja hij is 22 jaar en heeft wat meer aandacht nodig.

Deze wagen heeft me al meer gekost dan de aankoopprijs…
Aankoop €1100
Schandalige belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse taks €960
Koppeling € 600
Defecte abs sensor, en nog wat keerringen vervangen…. Onderhoud, nieuwe banden
En dan nu de koppakking en distributieriem €1200

Dan kan je u al eens de vraag stellen of deze wagen dit wel waard is….

Nu ja ik vind nu van wel…
In principe zijn dit kosten die je kan bekijken als onderhoudskosten… behalve de koppakking dan.
He hebt de kosten al gedaan van een nieuwe koppeling, nu nog distributieriem en koppakking en dan zou je toch weer een tijdje gerust mogen zijn. Hoop ik dan toch.
Ook rijd deze wagen gewoonweg zalig…
Distributieriem moest ik toch ook nog binnen dit en 2 jaar laten doen dus ja….

Dus dit zi snel mogelijk laten maken zodat we weer met een gerust hart kunnen rijden….

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 22 januari 2022 04:29 PM
  [ # 28 ]

Ik begrijp dat dit zuur is. Zou ik ook vinden.
Maar, als de basis goed is, en de auto fijn rijdt, dan is de wagen het waard om te investeren?
Enkele zaken zijn gewoon slijtage onderdeel, hoe vervelend het ook is om die te vervangen, je ontkomt er niet aan. Zoals distributieriem, remblokken, een uitlaat en banden.
Sommige zaken zullen pas gaan spelen bij hoge leeftijd/kilometerstand & pure pech. Dan komt er een afweging: is de auto deze investering nog waard? Dit is meer emotie.
En de belasting?  Ik betaal 190€ per kwartaal wegenbelasting in Nederland voor mijn C5. Door thuiswerken kan ik dat vanwege mijn gemoedsrust maar beter niet omrekenen naar een kilometerprijs. Hetzelfde voor de verzekering. Weinig kilometers en dezelfde premie.
Jouw laatste zin is de juiste. Ik doe mijn C5 niet weg want die rijdt heerlijk Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 23 januari 2022 04:20 PM
  [ # 29 ]

Blij te horen dat u mijn mening deelt…

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook