1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
mijn c-matic
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 29 januari 2022 05:41 PM

Het is een 1220 club van ‘78, gazelle beige grotendeels in de eerste lak rondom gedeukt en gekrast typisch frans zoals ze er toen rondreden. Waarom ik vroeg naar het onderdeel vanop een weber carburateur die het toerental verhoogd bij in versnelling plaatsen, de mijne heeft een solex carburateur en hier zit geen zo’n functie op. In z’n stationair draait ie mooi langzaam, in versnelling mooi heel langzaam. Ik vind dit anders geen probleem en dacht er ook niet zo over na omdat ik het vergeleek met mijn cx automaat die doet ook geen correctie van het toerental na inschakelen versnelling. Wel goed om te horen JW dat je er één gereden hebt. De mijne schakelt goed, tenminste als ie warm is. Wanneer ik de gs koud start, lukt het om in versnelling te zetten want dan is ie ontkoppeld, daarna koppelt hij maar wanneer je dan uit versnelling gaat ontkoppeld ie niet dat doet hij pas opnieuw wanneer hij warm is. Zo bij lagere temperaturen draait ie beter zo’n 10 minuutjes alvorens te vertrekken. Zou dit misschien kunnen aan de dexron II olie liggen die erin is ? Of is dit een euvel die bekend is bij (ex) c-matic rijders ?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 januari 2022 06:31 PM
  [ # 1 ]

Deze bak is extreem gevoelig voor de juiste werking van de schakelaar waarmee de ontkoppeling geregeld wordt.
Die schakelaar zit achterop de bak, als ik me goed herinner, en heeft contacten die wat kunnen inbranden. Zonodig vervangen dan.

En hij moet heel zorgvuldig afgesteld worden, ik had daar een tooltje voor gemaakt. Als ik me goed herinner moest een staafje van 1 mm er wél, maar van 1,1 mm niet meer goed tussendoor kunnen.
Maar pin me niet vast op die maten, het is inmiddels een kleine 50 jaar geleden dat ik die GS had.
Ik zal eens kijken of ik dat tooltje nog heb, dan check ik die maten even Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 31 januari 2022 06:20 AM
  [ # 2 ]

Bedankt hoor maar doe geen moeite, de schakelaar is vervangen en afgesteld. Het is een kwestie van temperatuur. Eenmaal warm schakelt ie als nieuw (denk ik toch). Iets met de pook bewegen in de versnelling hoor je het relais schakelen. Het zit hem in de koppeling of in het mechanisch gedeelte van de elektroklep ? Fluid T is misschien ook dunner ? Het is helemaal niet zo erg en komt heus wel in orde, alleen is het leuker meteen te kunnen rijden na starten. In de zomer wordt het dan weer beter, het gaat de goeie kant uit !

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 31 januari 2022 04:12 PM
  [ # 3 ]

Mooi dat de schakelaar goed afgesteld is yes

Heb je de bakolie al eens ververst? En is die er nu in zit de juiste?
Bij het verversen blijft er een boel achter in de koppelomvormer, je ververst dan maar iets van de helft.
Als je dan wat gereden hebt vermengt die olie uit de koppelomvormer zich met de rest, als je dan nog een keer ververst heb je al meer te pakken.
Na twee keer verversen zit je dan op zo’n 80 à 90% verversing.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 01 februari 2022 10:24 AM
  [ # 4 ]

De olie is voor 100% ATF Dexron II van kroon, kwa viscositeit komt dit nogal overeen met de Kompressol olie die CX-basis verkoopt ter vervanging van de moeilijk (niet meer) te verkrijgen Total Fluid T wat het eigenlijk zou moeten zijn.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 februari 2022 10:47 AM
  [ # 5 ]

Ik zag dat Bart Ebben de Fluide T nog op z’n site heeft staan https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/gs/transmissie/transmissie-delen/olie-semi-automaat-fluide-t-huile-pour-transmisions-c.html
Even checken daar?

Wat ik nog wel eens deed met de C-Matic in mijn GS, was wegrijden in z’n twee. Dat gaat goed op een redelijk vlakke weg, de koppelomvormer kan dat wel aan. En in z’n twee kun je behoorlijk ver doortrekken, de stadskilometers zijn daar goed mee te doen.
Voordeel daarvan is ook dat de bak sneller op temperatuur komt, door de grotere slip.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 02 februari 2022 06:29 AM
  [ # 6 ]

Wegrijden in z’n twee is volkomen normaal, gaat vlot en de slip is niet overdreven hoor. Wordt zelfs voorgeschreven in het instructieboekje. De één is voor extremere omstandigheden. Chevronics bied de Fluid T ook nog aan. Dit is een product die al lang niet meer geproduceerd wordt, vandaar je zou denken beter uit te kijken voor een hedendaagse olie die geschikt is. Moest er iemand de specificaties van Fluid T hebben ?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2022 11:14 AM
  [ # 7 ]

Dat het in het instructieboekje stond, was ik vergeten Laughing

In mijn geval kon ik daar normaliter geen gebruik van maken. Ik woonde langs een dijkje, moest eerst achteruit een bruggetje over, en dan vooruit wegrijden. Dat deed ik in z’n één, pas verderop ging ‘ie in z’n twee. Dat kon ik altijd wel doen, ook in de winter.

Als jij nu standaard wegrijdt in z’n twee, met koude bak, kun je dan niet wat langer in z’n twee blijven rijden zodat de bak iets warmer wordt en dan wél door kunt schakelen naar drie?
Dan hoef je ‘m niet eerst stationnaire 10 minuten te laten lopen, zoals je nu doet begrijp ik….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 februari 2022 12:03 PM
  [ # 8 ]

Zelfs in de instructies voor de DS 23ie halfautomaat wordt gezegd dat de 1 alleen voor extreme gevallen is.
Ik heb hem toch maar gebruikt….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 februari 2022 03:29 PM
  [ # 9 ]

Jan:
Een C-Matic heeft een koppelomvormer EN een koppeling.

Ik zou proberen aan Fluide-T te komen, bij Chevronics in de UK hebben ze daar nog genoeg van, misschien Bart Ebben ook.

Die vervangers, daar wordt niet iedereen even vrolijk van: De laatste info uit Frankrijk is dat de ATF vervangers wel goed schakelen maar niet goed werken met dekoppelomvormer met ingebouwde koppeling, die wordt “te zacht” en dan schakelt de bak helemaal te zacht.
De laatste experimenten zijn met John Deere Hy-Gard JDM J20C olie. De C-matic wil blijkbaar een behoorlijk dunne olie, met positieve resultaten. Er wordt ook ge-experimenteerd met DSG olie voor een Audi, ( die hebben een “natte koppeling) nog geen resultaten gezien. 

Ik zou ook wel eens een spec sheet van Fluide T willen zien, maar die moet uit de oude doos komen ergens op papier. “Toen” was de toegang tot dat soort documenten nog behoorlijk beschermd, bedrijfsgeheim etc, dus dat zal wel een moeilijke blijven. Tegenwoordig is men verplicht EU-Reach en MSDS te publiceren, daar kun je al een hoop van leren, en daarnaast is het namaken moeilijker als het achterhalen van de formule: Spectrometers zijn tegenwoordig echt heel goed.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2022 04:48 PM
  [ # 10 ]

En hoe zit het met de compatibiliteit van de olie met de afdichtingen in de kleppen waarmee de koppeling bediend wordt?
Gaat dat wel samen met die andere oliesoorten, of krijg je een soort LHS <> LHM verhaal?
Daarvan weten we maar al te goed hoe zeer dat mis kan gaan Rolling Eyes

Of zitten er geen afdichtingen daar, en zijn het allemaal differentiaal zuiger systemen, metaal op metaal?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 februari 2022 05:38 PM
  [ # 11 ]

Een C-matic heeft maar 1 “klep” die elektrisch bediend wordt. Die klep stuurt de olie naar de “geïntegreerde” drukgroep/koppelingsplaat. ( D w.z. de “plaat” is een schotelveer, waarom de frictieranden zitten. Die wordt hydraulisch ontkoppelt.
Er zitten 2 dicht-ringen op de as die door de koppelomvormer gaat, en een paar o-ringen in de pomp en het schakelblok. De pomp zit tussen de bak en het koppelingshuis, het schakelblok zit bovenop de bak. De o-ringen in het schakelblok kun je relatief eenvoudig vervangen.

Fluide-T is een dunne versnellingsbak olie, maar dat wordt zeker geen LHS-LHM verhaal. “Olie voor een automaat”, d.w.z. dexron, merken etc heeft “frictieverhogers” om de rembanden beter te laten werken, maar het zouden nu net die frictieverhogers zijn die de natte koppeling minder goed laten werken. Maar er zijn ook “handbakken” die met ATF werken: Het bekendste voorbeeld is de Ford/Tremec T5, de bak uit de Ford Mustang, die je terug vindt in TVR’s en vele andere engelse klein-serie auto’s, en die ook heel geliefd is in de “hot-rod” scene.

Ik denk wel dat die o-ringen verouderen, maar dat heeft denk ik meer met tijd en temperatuur te maken.

Moderne automaat bakken hebben wel heel specifieke olie nodig ( bijvoorbeeld de EAT’s !).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 februari 2022 06:45 PM
  [ # 12 ]
Citroensmgz schreef:

Jan:
Een C-Matic heeft een koppelomvormer EN een koppeling.

Ik weet het. Ik wilde alleen maar aangeven dat bij de DS, die alleen maar een gewone koppeling had, hetzelfde advies werd gegeven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2022 08:18 PM
  [ # 13 ]

@Citroensmgz,

Ik kwam eigenlijk op die vraag door deze zin in de openingspost van Andras:

De mijne schakelt goed, tenminste als ie warm is. Wanneer ik de gs koud start, lukt het om in versnelling te zetten want dan is ie ontkoppeld, daarna koppelt hij maar wanneer je dan uit versnelling gaat ontkoppeld ie niet dat doet hij pas opnieuw wanneer hij warm is.

Daarbij dacht ik aan verkleven van een klep, doordat de gebruikte olie die afdichting aangetast heeft.
Maar er kunnen ook andere oorzaken voor zijn…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 15 juni 2022 05:29 AM
  [ # 14 ]

Mag ik vragen, hebben jullie een voorkeur in merk/type van bobijn voor mijn G12?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 juni 2022 09:42 AM
  [ # 15 ]

Wat er origineel in zat als bijlage.

Vervangen: Of door een Bosch Blauw, 0221 119 027 , die moet je gebruiken ZONDER voorschakelweerstand.
Of door de Bosch 0221 119 030 of 0221119031 : Die moet je gebruiken MET een voorschakelweerstand, bij de 031 wordt een voorschakelweerstand meegeleverd.

Je kunt ook een Valeo equivalent nemen, maar je moet wel weten welke voorschakelweerstand er bij hoort: Die zijn soms per merk verschillend.
Als je op de bobine beugel zo’n platte weerstand hebt die met een draad naar de bobine gaat, dat is een Ducellier. die hoort bij een bobine van rond de 0.7 ohm, dat is erg laag. Die kun je gebruiken met de Bosch 0221 119 021, maar dan moet je wel de draad los solderen en er een steker aan zetten.

Ik heb geen speciale voorkeur voor Bosch, maar het is wel makkelijk dat Bosch vaak zoals in dit geval de specs bij z’n producten levert, dan kun je nakijken wat er past.

Afbeelding Bijlagen
Bobines_CX_GS.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook