onvindbare zekering mistACHTERlichten
Guillaume
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2006

- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Gepost: 26 oktober 2021 08:47 PM

Beide mistachterlichten van mijn Xsara Picasso benzine 2009 bleken bij een politiecontrole (ja, zij vinden nog steeds plaats!)onderweg niet te werken. Ik zocht de oorzaak in een defecte zekering. De handleiding spreekt echter alleen over de mistlampen VOOR, waardoor ik de gezochte zekering niet kon checken.
ACHTER wordt namelijk NIET vermeld. De mistlampen aan de voorzijde werkten wel, evenals de overige verlichting.
Weet iemand welke zekering de juiste is?
Tijdens de verkeerscontrole onderweg lichtte het dashboardcontrolelampje van de mistachterlichten wel op maar de mistlampen achterzijde bleven uit.
Bij demontage na thuiskomst bleken dezelfde gloeilampjes van de mistachterlichten in orde en na opnieuw monteren WEL te branden; de fittingen hebben totaal geen corrosie o.i.d.
De zaak werkt nu dus wel weer, maar naar de toekomst vertrouw ik het niet; wie maakt mij wijzer? Graag!
Guillaume. 

Laatste nieuws: na een nacht stilstand was het probleem opnieuw aanwezig: ik heb nu de stekkerdoos gedemonteerd en deze bleek halfvol met water en drab (roest). Ik begrijp niet, dat deze situatie die al langer moet hebben bestaan, geen kortsluitingen/kapotte zekeringen heeft opgeleverd.
Alle kabels zijn losgekoppeld in afwachting van een nieuwe stekkerdoos en voorlopig geïsoleerd tegen vocht.
Ik hoopte dat de mistachterlichten nu weer zouden werken. Niet dus.
MIJN VRAAG: de kabelboom naar de trekhaak lijkt eenvoudig los te koppelen van de kabel bij het rechter achterlicht. De wintermaanden heb ik geen aanhanger. Als ik de oorspronkelijke fabriekssituatie a.h.w. laat terugkeren….zou het geheel dan weer functioneren, of IS DAT AF TE RADEN?

VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 27 oktober 2021 05:53 AM
  [ # 1 ]

Ik heb dit topic naar het juiste forumonderdeel verplaatst zodat de kans op een reactie groter is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 10 december 2021 05:50 PM
  [ # 2 ]

In je stekkerdoos zit een schakelaar die de mistachterlichten uitschakelt zodra je een stekker aansluit van een aanhanger.
Dit is er voor als je er een aanhanger achter hangt niet zo’n rode gloed in je binnen spiegel hebt.

de bedrading naar je mistlamp achter word onderbroken in de stekker, kijk hier maar eens naar.

geheid dat dit de oorzaak is.

mvg Henk

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
Guillaume
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2006

- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Gepost: 06 maart 2022 04:41 PM
  [ # 3 ]

Nog niet kunnen oplossen.
Bedankt voor zowel de sturing van mijn vraag als de reactie daarop. Helaas leidde de door Henk voorgestelde zoekrichting niet tot de oplossing. Het bedoelde schakelaartje in de stekkerdoos zal een rol hebben gespeeld, maar bleek overleden (compleet verrot). De kabelboom heeft zestien draden: De nieuwe doos moet er nog op en kent 14 aansluitingen. De 14e extra aansluiting (2a) regelt -middels het al of niet plaatsen van de stekker- inderdaad het niet of wel branden van de mistlampen van de auto. Helaas blijkt de gebruikte kleurcodering van de nu losliggende kabelboom niet uniform toegepast, hoewel de kabelboom plus trekhaak 3 jaar oud zijn. Van vrijwel alle draden kan ik de functie wel plaatsen, maar ergens moet er toch een actieve spanningvoerende draad bij de rest zitten als de achtermistlampenschakelaar op AAN staat? Ik “krijg hem niet te pakken”. (Vandaar mijn vraag op het forum of iemand de locatie van de zekering kent - of zit er ergens nog een relais of zo?)
Iemand wellicht nog een tip voor mij?

VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 06 maart 2022 04:58 PM
  [ # 4 ]

2 en 2a zijn van het mistachterlicht.

https://catalogue.ecs-electronics.nl/DownloadFile.aspx?directlink=CT003DB/CT003DB.pdf

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
Guillaume
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2006

- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Gepost: 08 maart 2022 01:43 PM
  [ # 5 ]

Het belangrijkste is gelukt: de info w.o. van Henk waarbij de montage-handleiding van de kabelboom, gaf als conclusie dat met het aaneensluiten van de 2 dunne blauwe en de 2 dunne grijze draden als het ware de situatie zonder aanhanger wordt hersteld. Beide mistachterlichten zijn nu op de normale wijze in- en uit te schakelen en dat geeft toch een prettiger gevoel.
Mijn oprechte dank voor de snelle en goede info.
Helaas leveren zowel de dikke bruin/witte (nr. 9) als de dikke rode kabel (nr. 10) nog geen spanning (ook niet bij draaiende motor). Vooralsnog is dat niet urgent, want de winterstalling van het KIPJE is toch nog een tijdje dicht.
Uiteraard blijf ik ‘bezig’ met de twee weigeraars. Hopelijk kan ik binnenkort goed nieuws berichten.
Guillaume.

VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 14 maart 2022 05:11 PM
  [ # 6 ]

Weet niet hoe het nu werkt , maar spanning voor de verlichting binnenin

de caravan werd alleen aangesloten als je die werkelijk nodig had .

Dus voor een aanhanger niet !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Guillaume
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2006

- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Gepost: 20 maart 2022 11:16 AM
  [ # 7 ]

Reactie op Walter: Mijn dank voor je reactie. Ik ben niet duidelijk geweest in de probleemomschrijving (ben er niet zo goed in).
Ik heb de nog steeds op het elektrische netwerk aangesloten verlengkabel voor de trekhaak, echter zonder contactdoos - dus met losse aansluitingen (afgeschermd met tape) in de kofferbak liggen. N.a.v. de info van Henk zijn 4 draadjes aaneengevoegd met het goede resultaat als eerder vermeld. (Bekeuringsrisico opgeheven).
Bij het willen aansluiten van de overige draden op de nieuwe doos (met schakelaartje erin) blijkt zowel de constante als de geschakelde voeding (voor de caravan - die voorheen altijd gebruikt werd) geen spanning door te geven - contact aan en/of motor maakt niet uit).
Omdat de oude doos vanwege half vol gelopen zijn met water wellicht sluiting zal hebben veroorzaakt, ben ik nu op zoek naar de locatie daarvan. Ik dacht aan een zekering o.i.d. Deze is in het instructieboekje voor de mistachterlichten NIET gemeld. Vreemd. 
Oh ja…de oorzaak van de wateroverlast is vrijwel zeker kunnen ontstaan doordat regenwater/opspattend water via de stift IN de contactdoos die het microschakelaartje (door Henk eerder genoemd)aanstuurt tijdens het aangesloten zijn van de verloopstekker van het tijdelijk aanwezige fietsenrek, de doorvoer van de stift in die situatie niet waterdicht meer is.
Sorry voor het lange verhaal - maar een gewaarschuwd mens .....

VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook