Voor verwarmen of voor koelen
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 11 maart 2022 09:14 PM

Beste,

Sinds een paar dagen een C5 aircross hybrid.
En ben eens aan het spelen geweest met de app.
Nu kan je daar instellen dat hij gaat voor verwarmen of voor koelen.
Echter als hij dan aan de laadpaal hangt stopt het laden en deze gaat pas weer verder als je het voorkoelen of verwarmen stopt.
Buiten temperatuur was rond de 13 graden en hij stond aan een lader die max 43Kw kan leveren.
En de batterij was voor meer dan 70% vol.
In de auto zit een boordlader van 7,2Kw.

Dit is klopt volgens citroen niet want van hun kreeg ik onderstaand antwoord.

Bijzondere voorwaarden voor elektrische voertuigen
• - Als de batterijstatus minder dan 50% is en het voertuig wordt niet opgeladen, is de preconditioneringsfunctie niet beschikbaar/actief.
• - Bij snelladen is er geen beperking in de gelijktijdige werking van de voorconditionering en het opladen van het voertuig. Bij langzaam laden is de buitentemperatuur echter een voorwaarde:
o Tussen 5 en 35° kunnen de voorconditionering en het opladen tegelijkertijd werken,
o Buiten dit bereik:

—-> Door de programmering van de thermische preconditionering te starten, wordt het opladen van uw voertuig onderbroken als het bezig is. Het wordt hervat aan het einde van deze programmering.

Iemand die dit al een keer heeft mee gemaakt en eventueel een oplossing weet?

Gr,
Karel

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 maart 2022 10:31 PM
  [ # 1 ]

Ik heb ook een C5AC-Hy, en maak vaak gebruik van dat voorverwarmen.
Dat doe ik dan een half uur voordat ik ´s morgens weg wil rijden, de auto is dan thuis ´s nachts volgeladen op nachtstroom.

Bij mij gaat dat met 10A, dwz 2,3 kW. Mijn boordlader is 3,7 kW, ik gebruik die dus niet maximaal om m´n huisinstallatie niet teveel te belasten.
Als het voorverwarmen klaar is, dat gebeurt op de tractieaccu, moet er nog wel wat extra nageladen worden. Dat kan een paar minuten tot een kwartier duren.
Ik kan echter zien op m´n meter dat tijdens dat voorverwarmen er wel degelijk stroom uit het net gevoed wordt, ik snap dan ook niet waarom dit bij jou niet zo zou zijn..

En snelladen is er sowieso niet bij, meer dan 3,7 kW in mijn geval, of 7,4 kW in jouw geval is niet mogelijk, ook al hang je ´m aan een 22 kW lader.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 12 maart 2022 09:40 AM
  [ # 2 ]

Ik doe mijn AC thuis opladen via een normaal stopcontact dus met 1.8Kw.
En onderweg aan een paal van 11Kw of aan de paal van 43Kw.

Zal als ik thuis ben en ga laden nog eens een keer kijken wat hij doet op de meter.
Maar ik weet dat wel het witte led bij het laadgedeelte van de auto gaat branden en zodra ik het stop word hij weer groen.
Volgende week gaan ze bij de dealer dit onderzoeken en tevens de laatste software erin zetten.

Gr,
Karel

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 maart 2022 10:58 AM
  [ # 3 ]

Doe je dat opladen thuis met een door Citroen geleverde lader op een gewoon geaard stopcontact? Die doet dat met 8A >> 1,8 kW.
Ik heb voor dat doeleind een losse lader gekocht die ik zelf kan instellen op 8A, 10A, 13A of 16A. Die gaat mee onderweg op vakantie, dan kan ik elders op een gewoon stopcontact laden.
Thuis heb ik een vaste “laadpaal”, ingesteld op 10A

Bij beiden kan ik zien of, en hoeveel hij laadt.
Vanmorgen nog gecheckt, tijdens het voorverwarmen van de auto loopt er een stroom van 9A. Daarmee wordt ook de stroom gecompenseerd die de voorverwarming vraagt, die is 3kW als ik het goed heb.
Omdat er maar met 2kW geladen wordt (9A bij 230V) , moet na het voorverwarmen dat uit de tractuiebatterij gehaald wordt, nog enige tijd nageladen worden om de batterij weer helemaal vol te krijgen.

Als je met een T3 laadkabel aangesloten bent op een (openbare)laadpaal van 10kW of groter, is dat naladen niet nodig.
Dan wordt die 3 kW voor de verwarming die uit de tractiebatterij komt, meteen gecompenseerd.

Mbt de werkingvoorwaarden, zie pagina 63 van het instructieboekje. Die zijn iets anders dan wat Citroen schrijft over een E-auto.

Vraag: hoe start jij de voorverwarming op? Heb je die geprogrammerd in de auto?
Of doe je het zoals ik dat doe, via de MyCitroen App op je smartphone op het moment dat je dat wilt gebruiken?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 12 maart 2022 03:32 PM
  [ # 4 ]

Ik laad thuis via de originele Citroen laadkabel en die kan alleen 8A leveren en niets anders.

Voorverwarmen doe ik starten met de mycitroen app.

Gr,
Karel

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 maart 2022 04:43 PM
  [ # 5 ]

En als je elders laadt, doe je dat dan met een T3 kabel die je aansluit op een laadpaal?

Dat moet dan met 32A gaan, jouw 7,4 kW systeem kan dat aan.
Ik ben benieuwd hoe het dan gaat met dat voorverwarmen, heb je dat al gedaan?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 12 maart 2022 08:22 PM
  [ # 6 ]

de laadpalen die ik tot nu toe gebruikt heb waren 11KW en ik gebruik de standaard meegeleverde laadkabel.
En daarbij wordt het laden onderbroken als ik voorverwarmen of koelen aanzet.
Zo staat het in de app.

De andere laadpaal kon 43Kw leveren en daar zat al een kabel aan en ook bij die hoorde ik de klik van het in en uitschakelen van het laad proces.

Volgende week gaat de dealer het onderzoeken.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 maart 2022 08:36 PM
  [ # 7 ]

In de info van de voorverwarm-app lees ik alleen dat de batterij voldoende opgeladen moet zijn, minimaal 20% voor deze hybride.
Iets over onderbreken van de lading zie ik daar niet staan.
Waar lees jij dat?

En als geschreven, bij mij wordt het laden niet onderbroken als ik de voorverwarming activeer.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 13 maart 2022 08:49 AM
  [ # 8 ]

heb hem nu aan de laadpaal staan en handmatig de verwarming gestart via de app en dan staat er op het begin scherm van de app laden onderbroken.
Batterij was voor 57% vol.

Zie in de bijlage een schermprint van de app.

Afbeelding Bijlagen
Screenshot_20220313-105428_My_Citron.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 maart 2022 11:12 PM
  [ # 9 ]

Ik ga dat ook uitproberen.

Normaliter kom ik niet op deze manier in die cyclus.
Als ik thuiskom, stop ik de stekker erin, en laat de auto dan vanaf 11 uur ‘s avonds opladen op nachtstroom.
Wanneer ik dan de volgende dag weg wil, en ‘m een half uurtje voorverwarm, is hij al volledig opgeladen.
Oftewel, bij mij vindt dat voorverwarmen pas plaats ná een volledige oplading, niet tijdens het opladen.
Maar ik zie wél dat er, na het voorverwarmen, enige nalading plaatsvindt. En dat is logisch, omdat het voorverwarmen meer vermogen vraagt dat mijn lader levert: 3kW <> 2,3 kW.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 maart 2022 04:21 PM
  [ # 10 ]

Vanmiddag geprobeerd hoe dat bij mij werkt.

Ik moest even weg met de auto, die volledig opgeladen was.
Na terugkomst heb ik ‘m aan de lader gehangen, en vervolgens de voorverwarming ingeschakeld.
Ook bij mij ging toen de lading op hold, hij werd onderbroken zei het schermpje. Nadat ik het voorverwarmen gestopt had, ging het laden weer verder.

Daar over doordenkend, kan ik me dat in mijn situatie voorstellen.
Bij mij gaat het laden met 10 A >> 2,3 kW, terwijl de verwarming bij mijn weten 3 kW vraagt.
Dat betekent dat dan alle stroom gebruikt wordt voor het verwarmen, en er wordt ook wat uit de tractiebatterij getrokken om die verwarming te kunnen bewerkstelligen. Die moet later aangevuld worden.

Volgens die gedachtegang zou dan de auto wél kunnen blijven laden als de laadstroom groter is dan die 3 kW. In jouw geval zou dat dan kunnen gebeuren als de auto aan zo’n 11 kW laadpaal hangt.

Ben benieuwd wat de dealer er verder van maakt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 26 maart 2022 10:16 AM
  [ # 11 ]

de dealer kwam met het zelfde.
Laden gaat verder als voorverwarmen klaar is.

Alleen vind ik het nog steeds gek dat hij ook stopt bij het laden met een max. 7,2kw aan een grote lader.
Ook dan stopt hij met laden terwijl het dan volgens de berekening wel zou moeten door laden alleen wat langzamer.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook