Emissiestoring Berlingo Multispace 10/2015 1.6 Hdi 100PK S&S
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 25 maart 2022 07:22 AM

Hello folks

Sinds gisteren gingen de drie lampjes branden met de melding emissiestoring. Nu is het zo dat ik vandaag bij de garage geweest ben(hier heeft men de boordcomputer uitgelezen, kostprijs 20€) en dat man verschillende onderdelen zou moeten vervangen, kort gezegd zou dit het volgende zijn: Ureumreservoir en de ureumleiding, waar inclusief werk een sappig prijskaartje van ongeveer 1500€ aan vast hangt.

De Berlingo van 2015 heeft nog maar 107000Km, ik lees echter op verschillende plaatsen dat dit een gekend probleem is van Citroën en dat Citroën in sommige gevallen zelfs tussenkomt in de kosten, maar ik vermoed dat dit in mijn geval niet zo zal zijn, daar hij iets meer dan 6 jaar is. Ik heb zelfs eveneens gelezen dat er bedrijven in Nederland zijn die Citroen Adblue uitschakelen, of dit kwaad kan voor de motor weet ik niet? In ieder geval zou het veel goedkoper zijn.

Met andere woorden, omwille van dat we de milieunormen moeten halen, komen er wel mensen in de problemen, want ik kan op het moment geen 1500€ missen. Heeft er misschien iemand een idee of er een kostengunstigere oplossing bestaat om dit probleem op te lossen?

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite

Groetjes

STYLUS3530

Afbeelding Bijlagen
rommel_1.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2022 08:41 AM
  [ # 1 ]

Zonder welk garagebedrijf dan ook te willen afvallen, het vervangen van dat reservoir wordt blijkbaar altijd als eerste gedaan. Ik had dezelfde problemen, de Peugeotdealer maakte zich er onder garantie vanaf met het keer op keer resetten van de computer (daar zien ze mij dus nooit meer terug). Uiteindelijk buiten garantie bij een Bosch-service garage geweest, daar is de injector in de uitlaat vervangen, die bleef druppelen, waardoor de emissie niet klopte (en de tank vaak in een keer leeggeblazen werd met een enorme ammoniakwolk tot gevolg). Kosten incl werk ongeveer 250 euro en sindsdien gaat het al een jaar goed…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 maart 2022 09:35 AM
  [ # 2 ]

Er is wel een bekend probleem met de reservoirs van van BlueHDI’s: Doordat die bankje vacuum gezogen worden slijt de pomp heel snel. Probleem van 2014 tot 2018. Een dop met een ontluchtingsgaatje is de oplossing, maar als je lang gereden hebt met dat vacuum is de pomp vaak al te ver heen en dan moet je de hele zaak vervangen. De foutcode die dit geeft is P20E8
“Nieuwe dop” wil soms nog wel helpen.

Ik zou dus eerst precies proberen te weten te komen wat de fout is, en dan naar een oplossing zoeken.
Misschien vindt je het reservoir met pomp van een 2018 of later ergens op de sloop?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 25 maart 2022 06:59 PM
  [ # 3 ]
graddus schreef:

Zonder welk garagebedrijf dan ook te willen afvallen, het vervangen van dat reservoir wordt blijkbaar altijd als eerste gedaan. Ik had dezelfde problemen, de Peugeotdealer maakte zich er onder garantie vanaf met het keer op keer resetten van de computer (daar zien ze mij dus nooit meer terug). Uiteindelijk buiten garantie bij een Bosch-service garage geweest, daar is de injector in de uitlaat vervangen, die bleef druppelen, waardoor de emissie niet klopte (en de tank vaak in een keer leeggeblazen werd met een enorme ammoniakwolk tot gevolg). Kosten incl werk ongeveer 250 euro en sindsdien gaat het al een jaar goed…

Dit is al een interessantere prognose. Mag ik misschien via PN weten wie de Bosch-service was?

Citroensmgz schreef:

Er is wel een bekend probleem met de reservoirs van van BlueHDI’s: Doordat die bankje vacuum gezogen worden slijt de pomp heel snel. Probleem van 2014 tot 2018. Een dop met een ontluchtingsgaatje is de oplossing, maar als je lang gereden hebt met dat vacuum is de pomp vaak al te ver heen en dan moet je de hele zaak vervangen. De foutcode die dit geeft is P20E8
“Nieuwe dop” wil soms nog wel helpen.

Ik zou dus eerst precies proberen te weten te komen wat de fout is, en dan naar een oplossing zoeken.
Misschien vindt je het reservoir met pomp van een 2018 of later ergens op de sloop?

Als dit een bekend probleem is vraag ik me af of PSA ook in de kosten gaat tussenkomen? Zijn de reservoirs van 2018 dan van bouwwijze identiek dat ze zouden passen op een model van 2015? Zou ik mogen weten hoe je aan deze info komt? Dat mag natuurlijk ook via PN

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 maart 2022 07:09 PM
  [ # 4 ]

Blijkbaar kun je de latere Ureum system gebruiken.
Zoek maar eens op Ureum / Urea problem en P20E8: Ik vond de meeste informatie op engelse Peugeot sites.
Vergeet niet dat je motor een echt universeel onderdeel is binnen PSA.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 26 maart 2022 11:43 AM
  [ # 5 ]

klikkerdeklik

Is op het Peugeot forum, lees dat topic maar eens door. Dit is een zeer veel voorkomend euvel. Er is een mogelijkheid om het via de software uit te programmeren, kost wel flink wat muntjes.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2033
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 maart 2022 12:16 PM
  [ # 6 ]

Ik neem aan dat ook hier bekend is dat er NOx testen gaan plaatsvinden tijdens de APK keuring.
Dan valt een “weg-geprogrammeerde” AdBlu SCR-kat zeker door de mand.

Het kan je ook nog op een boete komen te staan vanwege een economisch delict, omdat de auto niet meer aan de typekeuringseisen voldoet op basis waarvan de belasting berekend is.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 maart 2022 07:15 PM
  [ # 7 ]

Als je echt electronica problemen wil moet je die AdBlue er illegaal uit laten programmeren. Die moderne motor software is zo al complex genoeg, als je dan later nog eens tegen een probleem gaat aanlopen dan begrijpt niemand het meer.

De TS woont in Belgie, daar werkt de keuring anders, maar ze doen wel degelijk een roetmeting en gaan ook naar die NOx metingen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 27 maart 2022 08:32 AM
  [ # 8 ]
Citroensmgz schreef:

Blijkbaar kun je de latere Ureum system gebruiken.
Zoek maar eens op Ureum / Urea problem en P20E8: Ik vond de meeste informatie op engelse Peugeot sites.
Vergeet niet dat je motor een echt universeel onderdeel is binnen PSA.

Als ik op google dit opzoek kom ik echt uit dat dit probleem enorm veel voorkomt, evenals het feit dat als men het zou laten herstellen het nog niet zeker zou zijn dat het niet na enkele jaren terugkomt.
Zelf bezie ik dit eigenlijk als een fabricatiefout en zou dus de fabrikant ervoor moeten opdraaien, mijn vraag is dus of iemand misschien een mailadres van de klachtendienst van Citroen heeft, die mag natuurlijk in PN gedeeld worden.

2cvMaarten schreef:

klikkerdeklik

Is op het Peugeot forum, lees dat topic maar eens door. Dit is een zeer veel voorkomend euvel. Er is een mogelijkheid om het via de software uit te programmeren, kost wel flink wat muntjes.

Ik zal dit zeker eens nalezen.

JW schreef:

Ik neem aan dat ook hier bekend is dat er NOx testen gaan plaatsvinden tijdens de APK keuring.
Dan valt een “weg-geprogrammeerde” AdBlu SCR-kat zeker door de mand.

Het kan je ook nog op een boete komen te staan vanwege een economisch delict, omdat de auto niet meer aan de typekeuringseisen voldoet op basis waarvan de belasting berekend is.

Groet,
JW

Inderdaad bij een keuring zou het opvallen en en ik vermoed zelfs dat men verzekering technisch niet wettelijk in orde is.

Citroensmgz schreef:

Als je echt electronica problemen wil moet je die AdBlue er illegaal uit laten programmeren. Die moderne motor software is zo al complex genoeg, als je dan later nog eens tegen een probleem gaat aanlopen dan begrijpt niemand het meer.

De TS woont in Belgie, daar werkt de keuring anders, maar ze doen wel degelijk een roetmeting en gaan ook naar die NOx metingen.

Ik woon inderdaad in België en zoals ik hierboven al zei denk ik dat men als men wijzigingen laat uitvoeren aan de emissie men op verschillende vlakken inbreuken doet op de wetgeving en al zeker op verzekering technisch vlak.

Zoals ik eerst al zei bekijk ik het echter als een constructiefout en nu zouden wij moeten opdraaien hiervoor, eigenlijk niet eerlijk. Als ik nu 100% zeker zou zijn dat ik in de toekomst niet hetzelfde probleem ga meemaken, zou ik de tank laten moeten vervangen, daar ik voor mijn werk echt mijn auto nodig heb.

Op Duitstalige sites heb ik zelfs vernomen dat men bij de hulpdiensten en Co deze Adblue uitschakelt, wat ik op een manier kan begrijpen, daar hun voertuigen steeds dienst moeten kunnen doen. Op een andere manier is het niet eerlijk naar Jan Modaal toe, daar zij bijvoorbeeld met een euro5 niet meer de steden binnen mogen terwijl de hulpdiensten dat wel mogen. Natuurlijk zullen zij verzekeringstechnisch en Co wel in orde zijn

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 maart 2022 09:23 AM
  [ # 9 ]

Je kunt de klachtendienst van Citroen Belux contacteren, die vindt je op de web-site.
Je kunt dat ook via de garage proberen, maar alleen als dat een officiele Citroen/Peugeot/PCA/Eurorepair garage is en die moeten dan er nog zin in hebben ( het levert hen weinig op, behalve het ongemak met Citroen)
Het beste kun je dan om coulance en een bijdrage vragen want een 100% vergoeding voor een auto van 6.5 jaar en 107.000 km lijkt me een moeilijke zaak.

Ontwerpfout ? Kan best: Er is een TSB die voorschrijft een latere “dop” met ontluchting te monteren om het vacuum trekken te voorkomen.. Maar met zo’n diesel veel korte stukjes rijden, dat werkt niet echt goed: Omdat systeem te laten werken moet je regelmatig een langere afstand rijden met snelwegsnelheid. Helaas.
Ik zou eerst maar een precies uitzoeken wat er kapot is: Pomp, inspuiter, katalysator/filter ? Dan kun je misschien een gedeelte vervangen.
Ja je kunt een later onderdeel gebruiken, de garage weet dat wel, als je nu nieuw besteld krijg je een later onderdeel.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 29 maart 2022 04:47 PM
  [ # 10 ]

Ik krijg nu de melding op mijn scherm dat ik nog een kleine 1000 KM kan rijden, ik ga nog proberen een kleine 500 km te rijden met de huidige tank, voor de motor kan dit geen kwaad als ik het goed begrepen heb. Ik vraag me echter al of ik best het S&S systeem uitschakel(gebruikte dat sowieso bijna niet) of is het misschien net beter het ingeschakeld te houden?

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 31 maart 2022 05:56 PM
  [ # 11 ]

Ik heb nu nog een kleine 950 KM te gaan, dus heb ik vandaag maar een potje Xenum AdMax AdBlue gehaald en dit in de adbleu tank ingespoten met een spuitje, of het nog gaat helpen weet ik niet, maar het potje koste in totaal een 18€, ik heb er in totaal een 35 ml ingedaan, dus voor een 2.5€, in ieder geval ga ik dit in de nieuwe tank ook doen. Ben nu gewoon benieuwd of het nog wat afdoet?

Ook is er gezegd van de nieuwe dop op de nieuwe tank, dat ze herkenbaar zou zijn aan een witte gedeelte, mijn tankdop was al zo eentje, denk ik toch.

 

Afbeelding Bijlagen
IMG_20220331_175856_BEAUTY(1).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 03 april 2022 01:08 PM
  [ # 12 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


Ik had dus donderdagavond het product erin gespoten, toen ik vrijdagmorgen naar het werk vertrok was ik een beetje verbaasd, de melding van emissiestoring was verdwenen, enkel het motorlampje pinkte, ik ben dus 15 km naar mijn werk gereden en geen storing verscheen meer in mijn display. Toen ik een 5 km op terugweg was kwam de storing wel terug op het display en ook gingen de twee andere lampjes terug branden, maar de kilometers totdat de motor zou stoppen verschenen niet. De dag erop hebben we nog een 10 tal kilometer gereden en enkel emissiestoring kwam erop. Vandaag een kleine 20 km gereden en toen kwam op de display emissiestoring en begon het terug van 1100 km. Ik vind dit raar, zou het product inspuiten dan toch enig effect gehad hebben?

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 april 2022 03:20 PM
  [ # 13 ]

Blijkbaar een klein beetje, want je “motormanagement” dacht even dat het goed was.
Weet je zeker dat er nog genoeg adblue in je tank zit ? Kunt altijd proberen er een liter adblue en de rest van de “additief” in te gooien en kijken wat er gebeurt, baadt het neit dan schaadt het niet denk ik zo.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook