Teller geeft teveel aan, consequenties voor km-stand?
Lady Earl Grey
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 147
Geregistreerd: 26-10-2011

- Dyane 6-400 Mixta
Gepost: 10 april 2022 06:48 PM

Ik had een discussie over mijn kilometerteller. Deze geeft 15-20 km meer aan dan de werkelijke snelheid via gps gemeten. Nu zei iemand; dan klopt ook je km-stand niet, want wordt door dezelfde kabel doorgegeven. Ik weet niet hoe het zit. Wie weet het wel?

Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) nice day

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 april 2022 07:31 PM
  [ # 1 ]

Er is wel een relatie tussen de snelheidsmeter en de kilometer teller, want inderdaad ze worden door dezelfde kabel aangedreven.
Maar je kilometerteller is een veel “preciezer” instrument dan de snelheidsmeter: Je kilometerteller vertaald het aantal omwentelingen van de wielen naar de “meter” met een vaste verhouding.
Je snelheidsmeter werkt met een soort magneet/wervelstroom om het aantal omwentelingen per seconde om te zetten in een “stand”. Dat werkt veel onnauwkeurigen.

Als je nog de originele bandenmaat hebt dan mag je er van uitgaan dat je kilometer teller redelijk nauwkeurig is. IJken is makkelijk: Rijdt een 10 kilometer op de snelweg, laat een passagier de stand opschrijven bij een hectometer paal, en doe hetzelfde na 5 of 10 kilometer en vergelijk de standen.

Vroeger zag je vaker dat er “later” andere velgen onder een auto gezet worden met een afwijkenden bandenmaat: Onder het motto: Als het past in de wielkast is het OK, maar dan krijg je vaak wel afwijkingen van de kilometer teller en de snelheidsmeter.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Lady Earl Grey
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 147
Geregistreerd: 26-10-2011

- Dyane 6-400 Mixta
Gepost: 12 april 2022 12:55 PM
  [ # 2 ]

Dank voor deze heldere uitleg!

Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) nice day

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook