2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Problemen met de DAB ontvangst
Hobbit13
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-2015

- DS 5 Blue HDI 150 Business Executive
Gepost: 09 juli 2021 11:15 AM
  [ # 16 ]

Update 6.4 van de SMEG IV2 heeft iig een probleem met FM ontvangst. Bij veel gebruikers wordt FM nooit stereo, waardoor het verschil tussen FM en DAB erg groot wordt. Eerdere Firmware versies hebben dit probleem niet. (alle versies hebben helaas wel allerlei problemen Sad  )

Bij mij zit ie 95% van de tijd op DAB, maar op vaste plekken valt ie altijd terug naar FM. Die plekken zijn wel zo frequent dat ik geen zender kan gebruiken die alleen op DAB aanwezig is.

Profiel  
 
labien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 30-12-2019

Gepost: 26 april 2022 04:08 PM
  [ # 17 ]

na een paar maanden maar accepteren irriteert het toch enorm.
de garage heeft er nieuwe software op gezet afgelopen week en het lijkt beter, maar als ik naar de ontvangst rondjes kijk is het nog steeds het minimale.
valt ook nog steeds weg.

het voelt nog steeds alsof de antenne niet lekker is aangesloten of een breukje in de kabel zit.

vraag: 
1. waar zit de unit waar de antenne kabel in gestoken wordt ? en hoe kom ik daarbij
2. hoe kom ik aan de onderkant van de antenne voet bij mijn cabrio.  is dit via het binnenlicht te bereiken.

Ik hoop dat jullie antwoorden hebben zodat ik weer verder met mn zoektocht kan gaan.

het is een DS 3 cabrio uit 2017

dank

Profiel  
 
Phil12
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-2023

Gepost: 04 september 2023 10:07 AM
  [ # 18 ]

Newbie hier met grote interesse in de DS3 dat ik altijd een kek karretje heb gevonden. Mijn vraag is of oudere D3-en al DAB hebben of nog werken met FM. Indien het laatste, hoe dat te veranderen in DAB ontvangst?

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 september 2023 02:35 PM
  [ # 19 ]

DAB, of beter gezegd DAB+ is zo’n 10 jaar geleden actief geworden in NL. Ook bij onze Oosterburen gebeurde dat.
Maar lang niet overal in Europa gebeurde dat, in Frankrijk gebeurt dat op dit moment pas, mondjesmaat.
Gevolg van dat laatste was dat in Frankrijk verkochte PSA auto’s alleen FM hadden, pas vorig jaar werden ze ook uitgerust met DAB+

Of een door jou aan te schaffen DS3 DAB+ heeft moet je dus gewoon checken.
Als je daarvan een VIN hebt kan ik proberen dat te achterhalen via Service.Citroen.

Aanpassen van een FM radio naar DAB+ gaat niet, daarvoor is andere hardware nodig.
Of je een FM radio kunt uitwisselen naar eentje met DAB+, daar twijfel ik aan. Mede omdat er voor DAB+ een andere antenne nodig is dan voor FM.

Een andere mogelijkheid is een DAB+ adapter plaatsen, met een eigen antenne. En die te koppelen met je radio en zo naar DAB+ te luisteren.
Die adapters zijn wel te vinden, even zoeken….

Groet,
JW

Profiel  
 
Phil12
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-2023

Gepost: 04 september 2023 05:30 PM
  [ # 20 ]

Dank voor de input.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 september 2023 09:48 PM
  [ # 21 ]

Even een ervaringszijspoor. Ik had 20 jaar geleden een Middengolf Philips in mijn ID. Bijna geen volume natuurlijk en ook weinig zenders. Maar wel een auditieve melding van hoogspanningskabels over de weg. En Franse onweersbuien werden op grote afstand al krakend aangekondigd. Dat was dus ook best leuk en modern: kraak…code geel, kraak kraak kraak …. code oranje. Uiteindelijk heb ik er toch een FM ontvanger/CD speler in gezet voor beter geluid.

Nu ga ik weer terug naar het hoofdspoor, ook naar een oplossing: FM radio op 87.5, FM bluetooth transmitter aansluiten (sigarenaansteker in de auto monteren/ gebruiken). Spotify of DAB+ radio via de smartphone apps. Is ook een handsfree carkit voor de telefoon indien gewenst. Auto onafhankelijk.

Deze oplossing pas ik nu in mijn auto’s toe, geen een heeft DAB+ en op deze wijze wel. Daarnaast, met spotify ben ik van de rondslingerende cassette bandjes en CD’s af. Ik rij zo met o.a.Johnny Hallyday, Frank Zappa, ABBA en Golden Earring op de playlist heel Europa door Wink

* Dus ook voor klassieke audio systemen is dit mogelijk een simpele toekomstvaste oplossing. Een handsfree kit met behoud van een origineel of klassiek FM audio systeem. Wel een voeding voor de transmitter nodig maar dat kan vrij simpel gerealiseerd worden.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook