Caroline81 schreef:voge schreef:Simpele Ziel schreef:Ook viel mij op dat de xantia niet zo traag is als ik verwacht had.
Onderin heb je lekker veel koppel waarmee je goed weg komt…Zie je wel…
Zit er nog verschil tussen die van jou en die van patrick? Behalve dan uiterlijk
Jammer dat je al weg was trouwens
Als ze bij de Xantia ook zo hebben lopen klooien met verschillende turbo’s kan er wel degelijk verschil in karakteristiek zijn. Of veel koppel onderin en bovenin snel uitgekakt, of juist traag op gang komen en eenmaal op toeren flink gaan sleuren.
Serges TD was duidelijk van het principe: veel kracht onderin, maar bij de 3000 toeren houdt t wel op.
Mijn Turbo D12 is in die zin meer het omgekeerde: onderin “relatief” doods, maar zodra hij goed op toeren komt, gaat ie lekker los.
voge schreef:Simpele Ziel schreef:Ook viel mij op dat de xantia niet zo traag is als ik verwacht had.
Onderin heb je lekker veel koppel waarmee je goed weg komt…Zie je wel…
Alles is relatief natuurlijk
De XM begint te brullen als je het gas intrapt waardoor je het idee krijgt plots heel hard te gaan, echter zie je de snelheids meter amper bewegen…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
mpostma schreef:
Als ze bij de Xantia ook zo hebben lopen klooien met verschillende turbo’s kan er wel degelijk verschil in karakteristiek zijn. Of veel koppel onderin en bovenin snel uitgekakt, of juist traag op gang komen en eenmaal op toeren flink gaan sleuren.
Zijn 2 verschillende soorten turbo’s geleverd, een Garret T3 en een KKK 14 meen ik me te herinneren… Verder heb je ook nog 2 verschillende brandstof pompen…
Als ik moet geloven wat me destijds door een engelse PSA TD tuner is verteld dan kun je het best een boschpomp hebben en een Garret turbo, die levert het snelst het meeste vermogen op.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:
Als ik moet geloven wat me destijds door een engelse PSA TD tuner is verteld dan kun je het best een boschpomp hebben en een Garret turbo, die levert het snelst het meeste vermogen op.
Hmm, zelfde dus als bij de BX 18 TD. Op de XM TD ook trouwens (al zat daar geen kkk op maar een mitsibishi als alternatief waarvan ik de karakteristiek niet ken). De Garret levert het “echte” turbo effect op (wordt pas actief met veel toeren).
Ik heb zelf een Bosch pomp en een Garret turbo . Daar valt heel goed mee te leven. Volle turbodruk wordt geleverd tussen 2500-3500 toeren. Tussen 2000 en 4000 toeren levert ie druk genoeg om wat te merken.
Maar ik ben bang dat het wel een beetje fftopic gaat zo langzamerhand.
ops:
PS. Overigens was het een Garret T25. Garret T3 is erg groot voor een diesel van rond de 2 liter (maar wel leuk)
kan ook wel zijn ja, is alweer een tijd geleden dat ik me daarop gestort heb… ops:
Ik meen dat de sable phenicien xantia van de meeting(zie je wel, on-topic) ook een bosch+garret combi heeft.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nou breekt mijn klomp
In de autotopics gaan ze over van alles en nog wat zitten kleppen,
En in dit kleptopic hebben ze het over een auto
Ik heb ook zoveel bijgeleerd deze meeting
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
BTW, zo’n auto+bestuurder portret hoeft voor mij niet zo…
Het idee is opzich wel leuk maar kijk eens hoe het met het kalendertopic is afgelopen..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Pieter schreef:
maar als je op dat stukje doelt, dan kan ik wel met jou mee….
Hehe, zolang het maar gratis is vind ik het goed






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Simpele Ziel schreef:zo plomp als de XM.
Haha, ,niets ten nadelen van de XM hoor, het rijdt zalig, maar de xantia heeft een iets meer gooi en smijt karakter zoals de bx dat ook heeft…
tsja, je ben wildt en je jongt wat he
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Simpele Ziel schreef:tsja, je ben wildt en je jongt wat he
iek dus niet?
Jij wil blijkbaar geen gooi en smijt auto, anders had je het wel uit je hoofd gelaten om een XM te kopen…(had je beter die Niva kunnen houden )
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
fftopic
alhoewel een BX een gave wagen is, een Xantia een degelijkere, is de het comfort en de lijn van de CX toch een stuk fraaier. Zelfs mijn Pa voormalig BX-er, GSA-er, GS-er, 2cv-er, nu Xantia-er was zeer te spreken over mij CX en haar weggedrag.
Sorry hoor BX-ers. En de XM is trouwens niet lomp.
Okay ook nog off-topic ik zal er niets meer aantoevoegen.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.