Uitlaatsysteem: origineel, namaak of RVS?
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 03 mei 2022 09:37 PM

Het uitlaatsysteem van mijn Xantia is niet meer al te best. De roest begint te tonen, het geluid is niet meer helemaal wat het origineel was. Dus binnenkort zal er wel iets aan moeten gebeuren. De kathalisator is na de APK al vervangen.

Nu vroeg ik mij af: waarin investeren? Proberen nog iets origineels te vinden? Of surrogaten van Walker, Bosal, Klarius etc? Of misschien (flink) de buidel trekken en RVS op maat laten maken?

Wat zijn jullie ervaringen?

Sowieso hoop ik zelf nog flink wat jaartjes te kunnen genieten van mijn Xantia. Wat zou jij me adviseren?

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 mei 2022 05:52 AM
  [ # 1 ]

RVS is natuurlijk de langstlevende oplossing. Mijn ervaring met stalen uitlaten is dat die tegenwoordig ook lang meegaan, zeker als je regelmatig rijdt en korte afstanden vermijdt. Relevante vragen zijn:
Hoe lang wil je met de auto rijden?
Onder welke omstandigheden gebruik je de auto?
Hoeveel mag het kosten in combinatie met: wat is de huidige staat van de auto?
Hoe schat je de uitlaat-onderdelenvoorziening in voor de toekomst?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 04 mei 2022 10:10 AM
  [ # 2 ]

Ik gebruik de Xantia dagelijks voor mijn werk. Er staat nu zo’n 168.000 km op de teller en de auto is verder is goede staat. Ik wil er graag nog lang in blijven rijden. Dus het mag best wat kosten.

RVS lijkt me interessant. Maar als ik een beetje google dan kom ik vooral bedrijfjes tegen die mikken op de ‘sportieve’ rijder die graag een sportuitlaat wil. Ik heb liever een wat meer beschaafd geluid (dat dichtbij het origineel komt).

Iemand ervaring met RVS inbouw bij een bedrijf die een beetje begrijpt wat past bij een ‘klassieke’ Citroën rijder?

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 mei 2022 10:34 AM
  [ # 3 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240701/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 04 mei 2022 11:17 AM
  [ # 4 ]

Voor de Xantia 1.8i 16v kan ik je een Asmet uitlaat aanraden, deze zijn wet betreft kwaliteit en demping een pak beter dan Bosal of Walker.
Ik wil er in iedergeval geen andere meer onder en voor mijn C5 heb ik nu ook een Asmet demper besteld.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 04 mei 2022 05:07 PM
  [ # 5 ]
René Jongejan schreef:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240701/

Ja, deze had ik ook gezien. En contact mee opgenomen. Helaas is dit uitlaatsysteem niet geschikt voor de 1.8 16V.

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 04 mei 2022 05:07 PM
  [ # 6 ]
trxke schreef:

Voor de Xantia 1.8i 16v kan ik je een Asmet uitlaat aanraden, deze zijn wet betreft kwaliteit en demping een pak beter dan Bosal of Walker.
Ik wil er in iedergeval geen andere meer onder en voor mijn C5 heb ik nu ook een Asmet demper besteld.

Ah… dat merk kende ik nog niet. Heb even gezocht, maar het lijkt erop dat Asmet geen dempers heeft die geschikt zijn voor de 1.8 16V.

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Gepost: 04 mei 2022 05:41 PM
  [ # 7 ]

Raar, ik heb er meerdere gekocht voor de Xantia 1.8i 16v

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 04 mei 2022 06:17 PM
  [ # 8 ]
trxke schreef:

Raar, ik heb er meerdere gekocht voor de Xantia 1.8i 16v

Misschien zoek ik niet op de juiste plek. Waar kocht jij deze?

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Gepost: 04 mei 2022 06:40 PM
  [ # 9 ]

Bij Wagner of Autodoc.
Online catalogus van Asmet :https://online.asmet.eu/
Jij hebt de Asmet 09.037 nodig als achterdemper en Asmet 09.074 als de buis.
Ten minste als je een 1.8i 16v berline hebt.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 04 mei 2022 08:51 PM
  [ # 10 ]

http://www.uitlaten.com/main.html

Voor jou niet op de hoek maar de recensies zijn wel erg positief, ik ben er 1 keer geweest voor de Xm, wel een offerte laten maken, uiteindelijk toch geen rvs gemonteerd, hij was twee keer zo duur als een aftermarket uitlaat en iets duurder dan een originele stalen uitlaat, de originele uitlaat was NFP, de aftermarket voldeed prima. Uiteindelijk ben ik wel blij met mijn keuze voor geen RVS want de Xm was twee jaar later niet meer bij mij.

Deze mensen maken de uitlaat voor jou op maat. Ter plekke wordt het opgemeten en gemaakt.

Ter info, voor de XM 2.5 TD vanaf de kat ongeveer 1500 euro, ze maken vrijblijvend een offerte op verzoek, je mag kijken in de werkplaats en bij de fabricage aanwezig zijn, ik ben erg netjes behandeld vond ik ondanks dat ik uiteindelijk niets heb gekocht.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 05 mei 2022 05:41 AM
  [ # 11 ]

En die zit er bij mij nu 20 jaar onder
(waarbij de katatlysator ertussen uit is gehaald)

Afbeelding Bijlagen
RVS.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 05 mei 2022 07:18 AM
  [ # 12 ]

Met mijn XM’s goede ervaringen met RVS bij https://www.crooketuning.nl/uitlaat/rvs-uitlaatsystemen/ in Bunschoten.

Werd op maat gemaakt voor minder dan originele Citroen. Bovendien “rechtuit” zonder die spaghetti demper achterin.

Maar ja, alweer een aantal jaren geleden en RVS is recent sterk ip prijs gestegen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 05 mei 2022 10:20 AM
  [ # 13 ]
Jaaps schreef:

En die zit er bij mij nu 20 jaar onder
(waarbij de katatlysator ertussen uit is gehaald)

En waar heb jij dit laten doen? En hoe kom je dan door de APK, zonder katalisator?

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 05 mei 2022 10:51 AM
  [ # 14 ]
Ed P schreef:

http://www.uitlaten.com/main.html

Voor jou niet op de hoek maar de recensies zijn wel erg positief, ik ben er 1 keer geweest voor de Xm, wel een offerte laten maken, uiteindelijk toch geen rvs gemonteerd, hij was twee keer zo duur als een aftermarket uitlaat en iets duurder dan een originele stalen uitlaat, de originele uitlaat was NFP, de aftermarket voldeed prima. Uiteindelijk ben ik wel blij met mijn keuze voor geen RVS want de Xm was twee jaar later niet meer bij mij.

Deze mensen maken de uitlaat voor jou op maat. Ter plekke wordt het opgemeten en gemaakt.

Ter info, voor de XM 2.5 TD vanaf de kat ongeveer 1500 euro, ze maken vrijblijvend een offerte op verzoek, je mag kijken in de werkplaats en bij de fabricage aanwezig zijn, ik ben erg netjes behandeld vond ik ondanks dat ik uiteindelijk niets heb gekocht.

Inderdaad niet naast de deur. Maar wel een zeer informatieve website. Deze mensen nemen hun vak serieus. Ik ga hier zeker eens informeren. Veel dank.

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 05 mei 2022 05:27 PM
  [ # 15 ]

Ik hebt t bij EPS laten doen. Diesel van 99, staat geen kat op t kentekenbewijs. APK ook al 14 jr verlopen Sad, maar dat gaat veranderen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook