De 2011 C4 VTi van Tato
Tato
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-06-2017

- C4 (2004-heden) B7
Gepost: 10 mei 2022 06:02 PM

Na vijf jaar hebben we afscheid moeten nemen van de Xsara 1.4 Berline. Veel betrouwbare kilometers mee gereden. Weinig kosten aan onderhoud gehad, regelmatig de beurtjes gehad en behalve slijtage onderdelen alleen de waterpomp (158.000km) hoeven vervangen. Vrouwlief maakt meer km’s woon-werk verkeer en de Xsara voldeed niet meer.

Ik was al maanden aan het kijken naar een nieuwere auto met meer pk’s, dat was voor mij de grote teleurstelling van de Xsara, slechts 75 pk. En dan moet de airco uit staan, anders zijn het er nog minder die overblijven.

De eerste gedachte was een C5 II Tourer met een 1.6 THP motor. Zuinig voor de km’s en lekker ruim zoals de Xantia’s. Helaas heb ik er geen kunnen vinden met max 3 eigenaren, 120.000 - 170.000 km’s en binnen het budget. In de tussentijd de focus gaan richten op Peugeot 308 (SW) met dezelfde motor. Diverse modellen bekeken en gereden, maar allemaal hadden ze storing in het motormanagement/ontsteking of ze waren onder de motorkap te rijkelijk voorzien van trekbandjes en ductape. Bij één auto waren de ketting, lagers, brandstofpomp, HD brandstofpomp, bobines en bougies al vervangen en nog ging de auto in noodloop na een minuut of tien. In totaal heb ik vijf verschillende 308’s zelf bekeken of laten bekijken (Autocoach) en toen heb ik de beslissing gemaakt dat ik niet voor een 1.6 THP motor zou gaan.
Dit betekende eigenlijk ook dat de C5 II niet meer interessant was voor mij.

In het begin van mijn zoektocht had ik bij een autohandelaar in de buurt een C4 gezien, die had ik eigenlijk links laten liggen, omdat dat een automaat (AL4) was. Die C4 had een 1.6 VTi motor, en daar vond ik veel minder problemen op internet (eigenlijk alleen een hoger olieverbruik) dan de THP motoren.
Samen met vrouwlief naar de auto wezen kijken en een proefrit gemaakt.
Na wat onderhandelen, een paar dagen later de Xsara ingeruild, betaald en met de C4 en 6 maanden garantie naar huis gereden.

Gewassen en grotendeels gepoetst (wegens tijdgebrek de voorbumper en passagierszijde uitgesteld), dat was nodig want de bomen in de straat waren vocht aan het lekken.

Wat betreft de beleving: Wat een genot om met een automaat te rijden, in combinatie met een Franse vering en cruise-control is het lekker km’s vreten. Lekker ruim van binnen, nog iets stiller dan de Xsara. Alleen de demping van de kortere hobbels is wat minder, maar dat zal waarschijnlijk aan de banden/velgen liggen.
Acceleratie is zeker aanwezig, bij 70 km/u in de vier, het gaspedaal door de vloer getrapt en met de kickdown in z’n twee was de inhaalactie snel gedaan.
Ik mis de Xsara helemaal niet. Laughing
Wat betreft de korte hobbels de LM velgen (Volubilis) zijn van een C4 picasso met 215/50R17 banden eronder. De wanghoogte zal wel op invloed zijn op het gevoel van het comfort. De omtrek is iets groter dan de standaard band/velg. Met GPS de snelheidsmeter vergeleken op de GPS snelheid. Daar zat maar bar weinig verschil in. Snelheidsmeter 100km/u, GPS 98 km/u. Bij trajectmeting dus goed opletten en de limiet functie gebruiken.

Voorlopig genoeg geschreven.

Grtz,

Maurice

C4 B7 1.6 VTi Automaat
KGN Bourrasque Metallic

ORGA 12568

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 10 mei 2022 07:12 PM
  [ # 1 ]

Veel plezier er mee! Mijn 1.6 VTI uit 2012 zit nu boven de twee ton in kilometers. Distributie ketting is al eens vervangen wegens te veel rek en idd lust ie wel wat olie. Als het flink koud is wil de motor best even ratelen bij het starten. (Klepstoters ben ik al achter)
Is het een perfecte motor? Nee zeker niet, maar veel minder dramatisch als die THP dingen. (Buren hadden korte tijd een 308SW, was geen succes)

(Maar ik mis mijn Xantia 2.1Td best wel…)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook