Scherm radio navi valt uit
MacApple79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-04-2022

Gepost: 09 mei 2022 08:24 AM

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een C4 Picasso PureTech uit 2017 (automaat).
Op dag 1 tijdens de rit van de verkoper naar huis viel de radio uit. Kan gebeuren dacht ik.
Totdat op dag 2 de radio weer uitviel, hiermee gaat ook het display uit. Dit gemeld onder garantie en wordt uitgezocht ‘as we speak’.
Wat opvalt is dat er meer uitvalt op die momenten, denk aan de achteruitrij-camera, parkeersensoren, navigatie, carplay, etc.
Kort daarna wilde we na een rood stoplicht wegrijden, er kwam een melding over de versenellingsbak tevoorschijn direct gevolgd door een melding: Storing parkeerrem, laat de auto repareren.
Na het opnieuw starten van de auto was de melding weg en konden we weer verder. Dit is een keer of 3 gebeurd afgelopen weken.

in de tussentijd heeft de garage nieuwe software in de auto laten zetten door de dealer, dit zou de vele communicatiestringen in het systeem kunnen oplossen. Misschien bleven de storingen hierna uit.

In de 5e week dat we de auto in ons bezit hebben zijn we op moederdag weggereden om te eindigen voor een stoplicht in Zwolle. Bij het optrekken viel de auto uit en gaf de melding: Motorstoring, laat de auto repareren. Ik kon de auto niet herstarten, niet uitzetten niks…
Na 10 pogingen heb ik de auto weer kunnen starten en zijn we naar een P net buiten Zwolle gereden, hier heeft de ANWB naar de storing gekeken. Wederom veel communicatiestoringen, te beginnen bij de startmotor.
Hij heeft alles verwijderd waarna de auto naar huis gereden kon worden.

Vanmorgen was ik van plan om de auto naar de garage te brengen, maar helaas wil de auto niet meer starten…
Morgen wordt ‘ie opgehaald Sad

Mijn hoop is dat iemand dit leest en denkt; Hé dat had ik ook en ik weet waar de storing vandaan kan komen…

Er blijkt volgens de ANWB niks hardwarematig defect te zijn, er gaat in de communicatie iets mis. (kan natuurlijk wel een stekker oid zijn, maar geen motorische defecten volgens hem).

Zijn er binnen dit forum technische denkers actief die een clou hebben waarmee wij verder kunnen? Let me know!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 mei 2022 10:22 AM
  [ # 1 ]

Andere apparaten in geplaatst ? Andere Radio, trekhaak gemonteerd of iets dergelijks. Is de navigatie origineel ? Of een “Android” after market?
Je auto heeft veel electronica aan boord, die via diverse bussen communiceert, als daar iets niet goed zit dan krijg je allerhande rare storingen.
Als “onervaren” mensen extra electronica installeren dan krijg je zoiets:  Het kan wel, aftermarket dingen erin zetten maar dat moet je exact weten wat je doet en waarop je wat aansluit en die mensen zijn zeldzaam !

Andere oorzaken: Kan ook zijn dat er iets in de voeding uitvalt en een stuk van de auto zonder stroom komt te staan.
Komt ook voor dat er Waten in een van de computer terecht komt, dat lijdt ook tot rare storingen.
Maar als de ANWB zegt allerhande communicatie storingen dat lijkt me dat een van de CAN bussen van slag gaat.

Om een goed diagnose te kunnen stellen moet je en een diagnose apparaat hebben dat “diep” in de auto kan kijken , en iemand die het bedient die begrijpt wat hij doet.
Alleen fouten uitlezen en wissen zal in zo’n geval vrijwel altijd niets opleveren. 

Terugbrengen en op garantie goed laten oplossen. Fouten en problemen op schrift communiceren met de garage, dat helpt voor later als ze er mogelijk niet uitkomen ( hoop ik niet).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
MacApple79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-04-2022

Gepost: 11 mei 2022 02:10 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Op dit moment staat een nieuw startrelais in bestelling. Zodra die is vervangen gaan we kijken of dat verdere storingen ook verhelpt.

Profiel  
 
MacApple79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-04-2022

Gepost: 25 juli 2022 11:02 AM
  [ # 3 ]

Er is een module achter het scherm vervangen. Helaas bleek deze defect, gaf een gedempt geluid. Nadat deze was vervangen werkt alles weer naar behoren. Ik kan navigeren zonder uitval, instellingen wijzigen die ook bewaard blijven en tot nu toe geen storingen meer gehad.
Ik weet niet welke module maar mijn computerkennis zegt me dat er ergens een opslagmedium defect was.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juli 2022 11:08 AM
  [ # 4 ]

Kan best, als zo’n opslagmedium fouten geeft bij het lezen dan kan je navi er ook niks van bakken en soms resulteert dat in een reset.

Mooi dat het opgelost is !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook