Emissie storing C3 Picasso diesel
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 25 april 2022 07:33 PM

Wij krijgen bij onze C3 Picasso Diesel van 2009 een foutmelding: storing emissie en het motorlampje blijft branden.
Als wij met een OBDII uitlezen krijgen we storing P0104 te zien = storing massa Airflow.
Hebben de Massa Airflow reeds gereinigd met speciale spray en electrische aansluiting en slangen gecontroleerd,
echter zonder succes.
Op een internet site hebben we gevonden, als we de electrische aansluiting van de Massa Airflow
loskoppelen, na het starten met koude motor, dan moet de motor stilvallen, dan is de Massa Airflow in orde.
Blijft de motor na loskoppelen draaien, dan is Massa Airflow defect en moet vervangen worden.
Kan iemand mij bevestigen, dat deze redenering klopt en waarom.
Bij voorbaat dank.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 27 april 2022 08:41 PM
  [ # 1 ]

Ik ga er vanuit dat een 1.6 HDI motor is met Bosch commonrail inspuiting.

U schrijft niet wat het symptoom of symptomen zijn.

Motor stopt niet, omdat het motor stuur apparaat een vervangende vaste waarde berekent en hiermede de injectoren aanstuurt resp. de hoeveelheid in te spuiten brandstof regelt.
Als de motor toch stopt komt het door verkeerd aansturen van het EGR ventiel.

Symptomen van een niet goed werkende LMM ( lucht massa meter ) zijn:
onrustige stationaire loop
Afslaan tijdens stationair draaien
Niet goed reageren op het gaspedaal
Motor heeft vermogensverlies
Motor kan inhouden bij bepaalde toerentallen
Hoger brandstofverbruik
Bij acceleren tot volgas geven neiging tot zwart roken

Bij veel LMM`s is het probleem verkeerde temperatuurmeting en/of vervalste waarde luchtmassa in het verhoogd stationair toerental gebied en in het midden tot hoger toerental gebied.
Oorzaak is vervuiling door niet voldoende gefilterde lucht, carterdampen na het stoppen van een warme motor en wanneer het sterk regent, waterdoorslag in het inlaat traject.

Als de LMM spanning gestuurd is dwz met 5V gelijkstroom kun je een spanningsmeting doorvoeren.
Bij gasgeven moet de spanning evenredig oplopen met het gas geven en is een redelijk betrowbare methode.

 

 

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 28 april 2022 09:42 AM
  [ # 2 ]

Klever33, bedankt voor uw reactie.

Wij krijgen op het dashboard een melding: storing emissie systeem en het motorlampje gaat branden.
Verder hebben wij geen symptomen, de auto rijdt zoals anders, normaal, de motor draait perfect.
Alleen iedere keer na het starten krijgen we de foutmelding en tijdens rijden, blijft het motorlampje branden.
Verder alles normaal. Dan hebben we ook al ondervonden, dat hij een aantal dagen geen foutmelding meer geeft en
ook het motorlampje niet meer brandt en weer een paar dagen verder begint de melding weer.

In de garage hebben ze de auto uitgemeten met de computer en gezegd, dat de luchtmassameter defect is en vervangen moet worden.
Wij vinden dit raar, omdat de auto rijdt zonder symptomen.
Vandaar mijn vraag over de luchtmassameter loskoppelen.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 30 april 2022 06:47 PM
  [ # 3 ]

Ik ga er vanuit dat de diagnosestelling deugdelijk is uitgevoerd en met een diagnosetester met voldoende diepgang in de software.

Desondanks kan het zo zijn dat U op dit moment nog niets merkt, waarbij gewenning een rol speelt.             
Dat blijft niet zo. Een of meerdere syptomen zullen spoedig merkbaar zijn.
Afgaande wat u schrijft lijkt de EGR regeling niet juist te functioneren. De geleverde informatie van de luchtmassameter ( temperatuur en gewicht van de aangezogen lucht ) bepalen het functioneren van het EGR ventiel.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 03 mei 2022 11:12 AM
  [ # 4 ]

Klever33, bedankt voor uw informatie.
We wachten nog even af, of we symptomen krijgen.
De volgende stap zal het vervangen van de luchtmassameter zijn.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 04 mei 2022 05:04 PM
  [ # 5 ]

In onze C3 Picasso diesel 80KW bouwjaar 2009, zit een Santana luchtmassameter OEM nummer:9650010780
Dit merk van luchtmassameter kan ik nergens meer in de handel vinden.
Kan iemand me adviseren, of dit merk nog ergens te koop is of welk merk van luchtmassameter het best
ter vervanging geplaatst kan worden.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 17 mei 2022 08:19 PM
  [ # 6 ]

Klever33, we hebben de luchtmassameter vervangen door een tweedehands Sensata luchtmassameter, omdat deze nieuw niet meer in de handel is en men adviseert een zelfde type te gebruiken. Ik heb per abuis vermeld Santana, maar dat moest zijn Sensata.
Het probleem is opgelost en ik moet je wel melden, dat je gelijk had met je vermelding. De auto rijdt beter dan tijdens de emissiestoring melding, toen ik dacht, dat hij normaal reed en er niks aan de hand was. Bedankt.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 18 mei 2022 03:11 PM
  [ # 7 ]

Mooi dat het opgelost is. Ja, zo vaak meegemaakt dat klanten dachten, zelfs overtuigd waren dat er aan de motorloop
niets vreemds was.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook