2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De Peugeot 106 Sport van Lucas: Carterpan opnieuw afgedicht.
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 april 2022 08:51 PM
  [ # 16 ]

Dat zou kunnen, wellicht ook met wat andere dempers. Ik heb wel het gevoel dat hij wat stugger is dan 106’en waar ik eerder in heb gereden al is dat ondertussen ook weer jaren geleden dus is het geen heel zuivere vergelijking.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 april 2022 09:51 PM
  [ # 17 ]
2d schreef:

Misschien ook wel een wat dikkere stabilisatorstang?

Had een standaard 1.1i wel een stabilisator? I heeft zo’n ding gehad, daar hebben we op een gegeven moment tegen het vreselijke leunen de stabi van mijn 1.4XS maar onder gezet toen die naar de sloop ging. Want er zat namelijk geen onder…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 20 april 2022 03:51 PM
  [ # 18 ]

Dat zou ook heel goed kunnen. Ik ben er inmiddels achter dat de Sport een stabi heeft van 18 of 19mm, in ieder geval de dunste die er is toegepast.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 april 2022 04:52 PM
  [ # 19 ]

Onder de Saxo kom ik ze zelfs tegen die maar 15 mm dik zijn.

Groet,
JW

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 20 april 2022 05:56 PM
  [ # 20 ]

Er zijn dan vast ook Saxo’s zonder stabi?

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 april 2022 06:51 PM
  [ # 21 ]

Ik heb bij de Saxo’s 1.0 en de 1.1 gekeken.
Daar tref ik dan wel altijd een stabi aan, variërend in diameter.

Maar uit eerdere discussies op het oude Xantia-Forum herinner ik me dat de Saxo wat steviger in z’n vel zat dan met name de eerste 106.
Dat zou dus een verklaring kunnen zijn waarom er wellicht die verschillen zijn.

Helaas heb ik geen toegang (meer) tot de Peugeot DataBase, ik kan dat dus niet verder nagaan.

Groet,
JW

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 april 2022 09:37 PM
  [ # 22 ]

Peugeot anti rollbars zijn 15 t/m 21mm

https://catalogs.ssg.asia/peugeot/?lang=en

https://catalogs.ssg.asia/citroen/?lang=en

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 april 2022 09:09 AM
  [ # 23 ]

Wieldop Fugue nummer 3 is ook binnen, nog maar 1 te gaan…..

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 04 mei 2022 07:31 PM
  [ # 24 ]

Het verslag van het vervangen van de koppakking houden jullie nog te goed, dat volgt spoedig.

Ik ben er inmiddels wel achter dat de Sport echt een ander onderstel heeft dan de standaard 1.1. Andere draagarmen, andere schokdempers rondom en een stabilisatorstang voor die met reactiestangen aan de veerpoot zit.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 mei 2022 03:22 PM
  [ # 25 ]

Ik had eerder al gezien dat de koppakking olie lekte op het welbekende hoekje. Helaas bleek het geen zweten, maar druppelen. Hij gooide het er met een noodgang uit. De koppakking was dus aan de beurt. Dat heb ik al heel wat keren gedaan bij een TU en het ging deze keer ook vrij soepel op een kleine hindernis hier en daar na. Ik heb het semi-grondig aangepakt dus wel nieuwe klepseals, maar geen kleppen inslijpen. De kop wel goed schoonhozen met Dasty en de hd-spuit en nieuwe keerringen en pakkingen monteren, maar niet laten vlakken. Dit recept heeft tot nu toe altijd goed gewerkt, never change a winning team.

Goed, eerst maar eens naar binnen.

Dan de accu en het luchtfilterhuis er maar eens uit:

De spruitstukken er af. De riem zou twee jaar geleden vervangen zijn, maar hier kreeg ik al mijn twijfels. Na demontage bleek er geen tekst meer te lezen te zijn op de rug van de riem…....

Helaas brak een van de tapeinden waar de downpipe mee aan spruitstuk vast zit af. Met mijn favoriete multitool had ik het restantje er zo uit.

De radiateur er uit, die bleek onderaan lek, daar moet nog even een nieuwe voor komen:

Laatst had ik bij Amazon een setje blokkeerpennen van BGS gekocht inclusief het armpje om de spanrol mee te spannen. Dat bleek voor het geld een topaanschaf, want de juiste pennen zitten er in voor de 8V TU. Het zit zo toch net even beter dan met boortjes.

De oude spanrol:

Dan kan de kop er af, de kopbouten zijn er al uit, de tuimelaaras is er af.

Het onderblok gereinigd met een gecombineerde inzet van een pakkingschraper, scotchbrite, schuurpapier en remmenreiniger:

Wat een gorigheid, tijd voor demontage:

En dan weer opbouwen, nieuwe klepseals, kleppen er terug in en daarna de nokkenas met keerring. De inlaat monteer ik voor de kop terug in de auto gaat.

Dan maak je geen foto’s meer, maar sleutel je door tot het in elkaar zit, netjes afgemaakt met nieuwe bougies, bougiekabels en luchtfilter:

En dan ben ik op zo’n moment toch blij dat hij in een keer start zonder gekke bijgeluiden en goed loopt.

Op Citro Classica vond ik nog een paar NOS Berlingo wieldoppen. Zolang ik geen vierde Fugue dop heb gevonden is dit wat mij betreft een prima tussenoplossing:

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 mei 2022 05:16 PM
  [ # 26 ]
Lucas schreef:

Ik ben er inmiddels wel achter dat de Sport echt een ander onderstel heeft dan de standaard 1.1. Andere draagarmen, andere schokdempers rondom en een stabilisatorstang voor die met reactiestangen aan de veerpoot zit.

Dat is dan inderdaad wel een verschil. De 106jes waar ik mee te maken had, hadden een stabilisator die zonder rammelstokjes rechtstreeks op de draagarmen werd gezet. Overigens knapte het weggedrag van I d’r 1.1i enorm op van die stabi die ik uit m’n 1.4XS geroofd had.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 mei 2022 07:11 PM
  [ # 27 ]
Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 mei 2022 06:58 PM
  [ # 28 ]

Bij het opfrissen van de kop kwamen er nog wat restpunten aan het licht waar ik afgelopen week nog even mee aan de slag ben geweest.

Voor de stabistang had ik nieuwe rubbers en verbindingsstangetjes, op het rechter stangetje zat speling op de onderste kogel en de rubbers waren niet zo fris meer. Het makkelijkst bleek de hele stang maar even te monteren, want bij PSA-producten ontbreekt helaas een deugdelijk punt waar je de kogel tegen kunt houden met een steeksleutel bij het losdraaien van de moer. Uiteindelijk komt het vrijwel altijd neer op afslijpen of gebruik van een van mijn favoriete gereedschappen, de moerensplijter:


De tapeindjes in de kop voor het uitlaatspruitstuk waren niet zo fris, dus die heb ik nog vervangen net als de tapeinden in de aansluiting van spruitstuk op downpipe waar er al een van was afgebroken.


Dan de voorpijp nog even voorzien van een nieuwe vlechtpakking met boutjes en veren en dat is ook weer dicht.

Nu begon de einddemper weer lekker te brommen, zit daar dus een gat in, je ziet ook steeds weer een nieuw klusje.

Wat alleen zijdelings te zien is, is dat ook de radiateur is vervangen. Er zit nu een Nissens in, werkt en past prima en ziet er goed uit. Er zat alleen een ontzettend lelijke glimmende dop op met chinese karakters, die heb ik in de bak gegooid, want dat ziet er echt niet uit.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 mei 2022 10:23 AM
  [ # 29 ]
Lucas schreef:

En dan ben ik op zo’n moment toch blij dat hij in een keer start zonder gekke bijgeluiden en goed loopt

Dat is ook wel eens anders geweest ja Mr. Green

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 30 mei 2022 07:16 PM
  [ # 30 ]

Het is maar een 1.1 en het is natuurlijk leuk om te kijken of er wat te doen is om ‘m wat pittiger te maken of in ieder geval pittiger aan te laten voelen. Ik las dat vervangen van de inlaatbuis met venturi door een van een oud type zonder vernauwing wat meer inlaatgeluid geeft en een wat scherpere gasrespons. In ieder geval goed voor de beleving dus, in theorie. Afijn, op de sloop een inlaatbuis met luchtfilterhuis gehaald van een oude 309 1.4 TU.

Zo zag het er origineel uit:

Je ziet dat de inlaatbuis zonder venturi onder een andere hoek aansluit op het luchtfilterhuis. Dat luchtfilterhuis met je dus ook overzetten. Hiermee ga je weer terug van luchfilter met los deksel naar het luchtfilter met deksel er aan vast.

Als de nieuwe buis en filterhuis dan zijn gemonteerd ziet het er zo uit:

En wat levert het op? Inderdaad wat meer inlaatgeluid en een duidelijk scherpere gasrespons vanaf ongeveer 3000 toeren, in het toerengebied dat er toe doet Very Happy .

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook