tractie control achteraf in(laten) bouwen
HappyinJumpy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 02-02-2022

Gepost: 06 juni 2022 03:33 PM

Beste mensen, sleutelaars
Hier een brandende vraag betreft mijn Jumpy met 2 liter diesel 163 Pk uit 2012.
een sterke motor heeft zo zijn voordelen, maar nu we er een camper van hebben gemaakt, zijn we al meerdere keren “vast komen te zitten” door gebrek aan tractie. Deze bestelwagen heeft natuurlijk ABS, ESP etc, maar geen tractiecontrol. Lijkt me dat voor het niet weg kunnen rijden door slippende band de tractie control een goed middel is.
bij rondvraag kan men me niet helpen of een antwoord waar ik niet verder mee kan.
Ik neem aan dat de nodige bedrading er al is, maar weet ik niet.
Vraag :
Is het mogelijk een tractie schakelaar te plaatsen en de software aan te passen, zodat ook deze camper tractiecontrol bezit.
bij wie moet ik zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 juni 2022 04:13 PM
  [ # 1 ]

Je zegt “heeft natuurlijk ABS, ESP “.
Als je ESP hebt dan moet die ingrijpen als een wiel z’n grip verliest, en het ESP lampje gaat dan aan.
Op de bestelversies was ESP in 2012 nog een optie.
Dus: Als je ESP hebt dan heb je een soort tractie controle, en als je geen ESP hebt dan is de “hardware” er ook niet, want de “hardware” voor de ABS is veel simpeler.
Als je geen ESP hebt dan is de enige mogelijkheid alle noodzakelijk componenten van een Jumpy met ESP te vinden op de sloop, die in te bouwen bouwen en dan aan te melden in de boordcomputer m.b.v. een “dealer tool”, lees Diagbox.
De ESP grijpt in door het wiel dat doordraait af te remmen. Dat werkt alleen als je langzaam gas geeft.

Wat je ook kunt proberen: Monteer eens geen zomerbanden maar all-seasons of andere banden die een goede tractie hebben op natte modderige ondergrond?
En: Nooit een voorwielaandrijver met de neus “van de weg af” parkeren: Laat de aangedreven wielen op of zo dicht mogelijk bij een vaste ondergrond staan. Dus achteruit inparkeren !.

Succes,

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 juni 2022 04:19 PM
  [ # 2 ]

Als je de (laatste 8 cijfers/letters van je) VIN geeft, zal ik kijken of hij inderdaad met ESP uitgerust is.

Overigens, echte tractie control gaat softwarematig nog wat verder dan wat ESP normaliter doet. Er wordt daarbij ook naar andere parameters gekeken.

Groet,
JW

Profiel  
 
HappyinJumpy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 02-02-2022

Gepost: 07 juni 2022 07:47 AM
  [ # 3 ]

beste Citroensmgz en JW

bedankt vast voor je reactie. Ik ben er 100% overtuigd dat er ESP optie aanwezig is. Met mijn vorige banden door diepe plassen rijden gaan ook alle bellen af en treed de ESP in werking. ESP is een stabiliteitsprogramma dat ingaat als je rijdt. Tractie controle heb je nodig op glad ijs zodat het wiel met de meeste wrijving aangedreven wordt. ( De rem gaat op het spinnende wiel)
Ik wil ermee aanduiden dat alle sensoren en actoren aanwezig zijn, maar in mijn ogen heb ik een schakelaar nodig en aangepaste software.
Voor alle zekerheid hier mijn laatste rit van het VIN nummer: CZ052534

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 juni 2022 08:14 AM
  [ # 4 ]

Ik ben wel benieuwd naar hoe het werkelijk zit. ESP is vrijwel altijd uit te schakelen, vaak alleen op lage snelheden, om juist onder erg gladde omstandigheden toch weg te komen. Ook wordt ESP altijd in combinatie met een antislipregeling toegepast.

De suggestie van banden met meer grip is zeker geen slechte. Michelin levert een Cross Climate band in de juiste maat, met zowel een ‘reguliere’ als ‘commerciële’ (bedrijfswagen) variant.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 juni 2022 09:03 AM
  [ # 5 ]

Ik heb even verder gekeken:
Bij de 163 pk /160 HDI versies werd ESP/ASR standaard geleverd.
Dus heb je ook ASR, anti-slip regeling.
Dat zou ook betekenen dat je er niets extra meer op kunt zetten.

Het is nu aan JW om ons te vertellen wat er volgens de VIN in zit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2022 09:14 AM
  [ # 6 ]

Via je VIN de bevestiging:

ELEKTRONISCH STABILITEITSPROGRAMMA >> MET ESP SYSTEEM

Ter verduidelijking: bij een ESP/ASR zorgt het systeem er met name voor dat je auto niet uitbreekt in een bocht.
De belangrijkste parameters daarbij zijn de stuurhoeksensor, de dwarsversnellingssensor en de gierhoeksensor. Daarmee wordt dan ingegrepen om het motorkoppel te verlagen, en zonodig een wiel af te remmen door activering van een rem op dat wiel.

Bij een tractie control is meer nodig: het meten van het verschil in omtreksnelheid van de aangedreven wielen. Dat gaat via de ABS sensoren, daarvoor moet dan wel de juiste hardware aanwezig zijn in de ESP computer. Met alleen software aanpassingen kom je er niet, naar ik denk.

Groet,
JW

Profiel  
 
HappyinJumpy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 02-02-2022

Gepost: 07 juni 2022 11:42 AM
  [ # 7 ]

Bedankt JW,

Niet zo eenvoudig dan ik dacht dus, maar waar zou kan ik me kunnen melden voor aanpassing. niet elke garage begrijpt dit.

Tijden onze italie trip heb ik er toevallig de michelin Cross Climate onder laten zetten. bevalt prima, maar natte stenen 20% of meer omhoog gaat ook dan toch slippen.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2022 12:15 PM
  [ # 8 ]

Bij een garagebedrijf hiermee aankomen, dat heeft geen zin. Of je zou daar al iemand moeten treffen die hier iets van begrijpt, en bereid is er een boel tijd in te stoppen.
En dan moet hij ook toegang hebben tot de broncode van de software, er moet immers ook daarin een aanpassing gemaakt worden.

Zomaar een systeem van een andere auto transplanteren kan ook niet. De daarin aanwezige ESP/ASR software is immers afgestemd op de (hardware) parameters van die auto, die anders zal reageren op sliphoeken en de software zal dus ook anders moeten werken.

Ik ben bang dat dit een onmogelijke missie is.
Of kijken anderen op dit forum daar anders, en optimistischer tegenaan?

Overigens, de ombouw naar Camper van jouw lange Jumpy III kan ertoe bijgedragen hebben dat je nu (veel) meer last hebt van problemen met de tractie.
De vraag is namelijk hoe het nu zit met de gewichtsverdeling voor <<->> achter, die is naar ik denk meer naar achteren gegaan.
Misschien kun je door anders (be)laden daar iets aan verbeteren.

Groet,
JW

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juni 2022 01:32 PM
  [ # 9 ]

Misschien kun je eens informereb bij Harry Martens in Limmen naar de mogelijkheden van een limited slip of sperdifferentieel?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2022 03:59 PM
  [ # 10 ]

Dat kan helpen als je ergens vast zit en één doorslippend wiel hebt.

Maar uit zijn laatste posting maak ik op dat hij een probleem heeft met tractie in het algemeen.
En dan helpt dat niet, helaas ohh

Groet,
JW

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook