Nieuwe BX “Snijders”
Benfatto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2022

Gepost: 25 juni 2022 02:55 PM

Eerder deze maand heb ik een BX 1.4 RE gekocht in redelijk goede staat.

Zie hier de auto met z’n grootste fan:

Al 15 jaar woon ik in het buitenland, maar nu met kleine kinderen brengen we veel tijd door bij oma in Nederland. Dan is het wel handig om een auto te hebben, en liefst eentje die geen geld kost wanneer we er niet zijn.

Mijn ouders hadden een BX toen ik klein was, gevolgd door een andere tot ik tien jaar oud was. Het was een fantastische auto in mijn herinnering, vooral natuurlijk de lancering van de vering.Aan oude auto’s werken vergt geduld, dus kan het maar beter iets zijn waar je gevoel bij hebt.

Nu heeft de auto zelf een interessant verhaal. Hij is in 1987 gekocht door een heer Snijders, die hem tot 2015 in zijn bezit had. Hij was een zeer precieze man, die een onderhoudslogboek bijhield waarin hij in verschillende kleuren pen het onderhoud, de kilometerstand en de kosten per jaar noteerde. De laatste jaren werd de kilometerstand steeds lager en zijn handschrift zwak. Naar alle waarschijnlijkheid stierf hij in 2015.
De volgende eigenaar erfde de auto of kreeg hem voor een zacht prijsje. Een bijna perfecte BX met slechts 100k. Hij waardeerde de aut echter niet. Toen er problemen ontstonden na 40 duizend kilometer, verkocht hij de BX aan een kleine autodealer. Deze heeft hem weer rijklaar gemaakt en aan mij verkocht. Hij kwam met bijna volledige historie inclusief de originele aankoopfactuur.

Ter ere van de eerste eigenaar doop ik deze BX de “Snijders”

Nu ziet Snijders er op het eerste gezicht best goed uit. Start goed, trekt goed op, rijdt goed. Geen roest op de bodem en ook niet in de wielkasten. Ik heb een radio geïnstalleerd en nu moet ik de wielen schoonmaken en schilderen, een nieuwe set banden monteren. Motorruimte schoonmaken, wat krassen wegwerken, polijsten en waxen, weinig roestplekjes. Nieuw rubber voor het zonnedak. Misschien de carburateur opknappen met een setje.

Vorige week besloot ik één ding te onderzoeken dat me dwars zat: een te zwakke ventilator. We zijn van plan volgende maand naar Spanje te gaan, zonder airco is het belangrijk om in ieder geval een goede ventilator te hebben. Het maakt ook vreselijke piepgeluiden, zelfs bij lage snelheden. Dus een versleten lager dacht ik. Tegelijkertijd was het blazer/wisser compartiment extreem vuil, met dank aan de laatste eigenaar. Deze had de auto jarenlang onder een naadboom geparkeerd.

Wat ik vond werd ik niet vrolijk van:


Gaten op twee plaatsen. Het lijkt erop dat ik de voorruit moet demonteren en wat laswerk moet verrichten. OF is dit nog te redden met wat goed vul- en verfwerk?

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 juni 2022 04:09 PM
  [ # 1 ]

De ruit demonteren en lassen is de enige juiste oplossing. Met afkitten, volstorten of wat voor tijdelijke oplossing wordt het gewoon nooit helemaal ok, dus best pak je het in eens goed aan.

Wat bedoel je trouwens met “geen geld kost wanneer je er niet bent”?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Benfatto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2022

Gepost: 25 juni 2022 05:50 PM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Laag tarief wegenbelasting, goedkope verzekering. Niet gratis maar minimale kosten.

Dus, wat jou betreft lassen. Ik neig ook die kant op maar dat is wel iets wat ik dan uit zal moeten besteden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook