dieselC3 heel veel kilometers: roetfilter & distributieriem vervangen/wegdoen?
Wat moet ik ermee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 07-07-2022

Gepost: 11 juli 2022 05:02 PM

Beste forumleden,

Ik heb een C3 uit juni 2013, diesel met zoiets van 245.000 km op de teller. Vooropgesteld: ik weet niks van auto’s, dus wil graag jullie mening over het volgende:

In het verleden reed ik heel veel. Sinds corona veel minder. Mogelijk is door die korte stukjes het roetfilter verstopt geraakt. Mijn garage heeft geprobeerd het schoon te maken, maar defect trad meteen weer op. De auto trekt minder goed en het waarschuwingslampje blijft continu aan. Lange ritten maken op hoge toeren heeft niet geholpen.

Nu moet de auto gekeurd worden. Ik begrijp dat vervangen van het roetfilter duur is, en dat bij 240.000 km de distributiering dringend vervangen moet worden. Dure reparaties dus.

Nu krijg ik verschillende adviezen.
-Weg doen, die auto is op.
Of:
-nee, je rijdt toch nog maar weinig, laat ‘m repareren, dan rijd je mogelijk nog een tijd met deze auto, dat is altijd goedkoper dan een tweedehands auto kopen voor 10.000+ euro.

Ik snap dat niemand mij kan zeggen wat er nog voor (dure) defecten zullen optreden. Maar wat zouden jullie doen? De auto is altijd super geweest, start altijd en geen enkele keer ooit mee gestaan, en ziet er nog mooi uit.

En hoeveel schatten jullie dat deze beide reparaties zullen kosten?

Dank! Louise

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 juli 2022 05:18 PM
  [ # 1 ]

Auto van 2013 met 245.000km op??
Die kan na reparatie nog vele jaren en km mee.

Profiel  
 
Durashift
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008

- AX 1.1 spot 5 deurs
Gepost: 12 juli 2022 01:34 AM
  [ # 2 ]

^^^ nou ja.. fabrikanten ontwikkelen niet meer voor de eeuwigheid. Dat was in de vorige eeuw (soms) nog wel het geval.

Tja.. wat te doen?

Wat ben je bereid uit te geven voor onderhoud / reparatie?

Ik denk dat de eerste vraag moet zijn of je verwacht op korte termijn weer veel kilometers te gaan maken.
Zo ja.. is het je dat waard met de huidige, relatief, hoge dieselprijzen?
(verschil tov benzine is kleiner geworden dit jaar) die nog wel even zullen aanhouden.

Een andere auto kost ook geld, dat sowieso.

Heb je nog even de tijd qua APK vervaldatum of is het krap?

Wat moet ik ermee schreef:

(..)

Ik heb een C3 uit juni 2013, diesel met zoiets van 245.000 km op de teller.

Juni 2013.. dat is dan vermoedelijk nog de eerste fase van de tweede generatie C3’s. Heb je een 1.4 of 1.6 diesel?
Voor een goed antwoord werkt het vaak wel als de autogegevens vrij nauwkeurig zijn Wink

Wat moet ik ermee schreef:

(..)
En hoeveel schatten jullie dat deze beide reparaties zullen kosten?
(..)

Ik denk dat dat roetfilter vervangen wel zo’n 500/600 euro doet en een nieuwe koppeling (als er niks mis is met het vliegwiel) toch ook wel rap richting de 1000 euro gaat (zaak zit natuurlijk al bijna 10 jaar op de plek in weer en wind.. moet wel los kunnen. ). Beetje onderhoud erbij én dan is er ook nog de vraag hoe de staat van de turbo is én de commonrail (brandplaatjes..).. zodat je een beetje inzicht heb in wat je eventueel nog kan verwachten.

Ben je altijd op tijd geweest met het verversen van de olie / oliefilter?


~~~~~~~~~~~~

Ps: denk dat het handig is als dit draadje naar het C3 topic verplaatst wordt. Staat nu in de welkom hoek, zie ik.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 juli 2022 05:53 AM
  [ # 3 ]
Durashift schreef:

denk dat het handig is als dit draadje naar het C3 topic verplaatst wordt.

En aldus geschiedde.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 juli 2022 06:00 AM
  [ # 4 ]

Ik vind dat je voor jezelf twee vragen moet stellen:
1) Wat kost het vervangen van het roetfilter en de distributieset?
2) Is dat het je waard?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2022 10:55 AM
  [ # 5 ]
Wat moet ik ermee schreef:

Diesel met zoiets van 245.000 km op de teller.

Die is dus net zo’n beetje halverwege de levensduur.

Ik heb meerdere diesels tot ver over de 4 ton gereden.

Je moet je alleen afvragen of, als je structureel minder km’s blijft rijden, een diesel per km wel de goedkoopste is.

Helemaal nu de literprijs van diesel slechts iets minder is dan die van benzine.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 14 juli 2022 03:25 PM
  [ # 6 ]

Om op het eerste “advies” terug te komen, de auto is zeker niet “op”. PSA-diesels zijn gewoon heel degelijk. Een ander verhaal is de benzinemotoren van na 2010.

Een ander verhaal is het belastingtechnische nu je zegt minder te rijden. Maar mede gezien het bovenstaande, oriënteer je eerst goed voordat je besluit een benzineauto te kopen. Veel fabrikanten hebben allerlei problemen met de downsize motoren vanwege de regelgeving vanaf 2010.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook