Problemen met kachelventilator/climate controle
Ritmeester
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 01-08-2010

Gepost: 14 juli 2022 02:25 PM

Ik heb mijn C5 ingeruild voor een C4 coupé uit 2004 op gas. Dat scheelt me behoorlijk wat bij de pomp (nu 87 cent per liter). Helaas heb ik voortdurend problemen met de climate control, en in het bijzonder met de kachelventilator. Ook mijn garage (universeel, maar de eigenaar heeft 12 jaar voor een Citroëndealer gewerkt) weet het niet meer:

1. De temperatuur werkte rechts alleen op maximum, valt niet te regelen. Motortje dat de warm/koudverhouding regelt vervangen door een tweedehands exemplaar. Probleem opgelost.

2. Palletjes om de recirculatie te regelen ontbreken; motortje is er wel en werkt. Probleem opgelost door met een schroef de recirculatie vast te zetten op altijd verse lucht. De schakelaar op het middenconsole werkt dus niet meer. Ook Lexia constateert dat.

3. Kachelventilator doet het niet meer, krijgt geen stroom. Om geen complete BSM te hoeven aan te schaffen een bypass gemaakt met een relais en een 60 Ampère zekering.

4. Kachelventilator doet het soms, maar meestal niet. Kachelventilator bleek uit zijn lagers te zijn gelopen. Vervangen door een nieuw exemplaar; de kachelweerstand meteen vervangen door een aftermarket imitatie-exemplaar.

5. Kachelventilator doet het soms goed, maar meestal alleen op vol vermogen en laat zich dan ook niet regelen.

6. Kachelweerstand vervangen door een tweedehands origineel exemplaar (Behr). Kachelventilator doet het vijf minuten goed, maar daarna doet de kachelventilator het niet meer.

7. Opnieuw de kachelweerstand vervangen door een tweedehands Behr, met hetzelfde resultaat.

Ik word her helemaal gestoord van en weet het ook niet meer. En ook mijn garagist heeft geen oplossing. Kan de bediening van de kachelweerstand een piekspanning te verduren krijgen waardoor die stuk gaat? Maar waarom is dat dan niet het geval met het imitatie-exemplaar dat het wél blijft doen (zij het wel meestal op vol vermogen)? En zoveel elektronica zit er ook niet in die weerstand? Is soms de bedieningsunit kapot?

Update: Wanneer de motor nog koud is en het buiten niet van die waanzinnig hete temperatuur is start de auto met een normaal werkende kachelventilator en valt dan ook handmatig eventueel te regelen. Maar zodra de motor warm is, of de auto in de hete zon heeft gestaan en dus flink is opgewarmd, werkt de kachelventilator alleen maar op standje storm. Misschien een temperatuursensor die kapot is? Heeft niemand een idee waar ik het moet zoeken?

Nu:C4 coupé (2004)

Eerder: BX Chic (1991)
C5 berline phase deux (2005)

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 14 juli 2022 02:58 PM
  [ # 1 ]

welke climate control zit er in? Ik kan me herinneren dat er twee verschillende waren.

Profiel  
 
Ritmeester
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 01-08-2010

Gepost: 14 juli 2022 03:44 PM
  [ # 2 ]
JKER schreef:

welke climate control zit er in? Ik kan me herinneren dat er twee verschillende waren.

Ik heb geen idee. Ik kan een foto van het display posten. Is ergens anders het type te herkennen, of moet ik het bedieningspaneeltje er even uithalen?

Nu:C4 coupé (2004)

Eerder: BX Chic (1991)
C5 berline phase deux (2005)

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 14 juli 2022 03:53 PM
  [ # 3 ]

Een foto van je middenconsole maakt het al duidelijk. In het boekje staan ook beide beschreven als je dat nog hebt.

Profiel  
 
Ritmeester
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 01-08-2010

Gepost: 14 juli 2022 04:13 PM
  [ # 4 ]
JKER schreef:

Een foto van je middenconsole maakt het al duidelijk. In het boekje staan ook beide beschreven als je dat nog hebt.

Ah! Nu begrijp ik wat je bedoelt! Er zijn inderdaad twee verwarmingssystemen; een handmatige met drie draaiknoppen, en een volautomatisch systeem met een display. En die heb ik. Volgens mij wordt alleen het laatste een climate control genoemd.

Afbeelding Bijlagen
Display_verwarmingssysteem.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Nu:C4 coupé (2004)

Eerder: BX Chic (1991)
C5 berline phase deux (2005)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook