DS 3 erg stug wat aan te doen?
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 02 augustus 2022 09:28 PM

Mijn DS3 (sportonderstel) 1.2 VTI is erg stug of beter erg sportief afgeveerd.
Nu ben ik BX tot C5 Hydro gewent dus valt het mij toch een beetje tegen

De auto zelf super tevreden, zuinig, sportief optrekken, lekker geluid maar de vering

Is daar wat aan te doen ?
heb al ergens eens gelezen dat de C3 vering comfortabeler is maar kan ik gewoon 4 veren (laten) vervangen van de C3 of is het een veel complexere modificatie van het onderstel dan ik mij nu voorstel?

Hoor graag jullie tips en adviezen hierover

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 augustus 2022 08:49 PM
  [ # 1 ]

Blijkbaar heeft er niemand een goed advies.
Ik heb dus maar eens in de onderdelenboeken ( electronische versie, maar wat’s in a name) gekeken.
Een DS3 1.2 VTI is de lichtste DS, binnen de DS3 zijn er dan ook geen slappere veren. Je praat over “sportvering”, maar er is maar 1 set veren voor je 1.2vti ( ja er staan er 2 in de boeken, met en zonder start-stop systeem). Ik begrijp dan ook niet wat je wil zeggen met sportonderstel tenzij je de vering als extra sportief wil benoemen.
De DS3 en vele andere PSA modellen staan dan wel op hetzelfde onderstel, maar de combinatie veerhoogte, wielinstelling en demping is voor vele modellen anders, als ik de productnummer van der veren vergelijk dan vindt ik niks wat in een serie zou kunnen passen. Je zou wel andere veren van een ander model DS3 kunnen proberen, maar omdat die allemaal zwaarder zij en/of meer vermogen hebben zullen die niet soepeler zijn.

Misschien een voorbeeld van bezint eer ge begint: De DS3 is gepositioneerd als een klein sportief rakkertje.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 04 augustus 2022 09:12 PM
  [ # 2 ]

een stukje verduidelijking is misschien op zijn plaats
het is een auto uit 2014 en heeft 56k gelopen en in de verkoopadvertentie stond dat deze het sportonderstel heeft
daar ging ik dan maar vanuit vandaar de opmerking

aangezien ik weinig meer rijd en de auto toch qua model en image echt mijn ding dus is de stugge vering wel een minnetje maar geen punt voor verkoop of veel minder plezier met het rijden oid

de veren die er nu onder zitten zijn qua kleur Blauw-wit-rood-rood
misschien kan je daar wat mee en misschien zijn deze niet juist ?

ergens had ik gelezen dat je wat kunt doen met de veerpakketten van een C3 waardoor hij minder stug zou zijn
of dat klopt ?? en of er uberhaubt wat aan te doen is ??

na aanschaf was deze nog stugger en na een controle bij de verkoopgarage (6 mnd garantie) zijn de veerpoten vervangen wat een stukje beter veert maar toch…...
de veerpoten waren krom oid en hadden max 2 cm (bij indrukken) veerweg

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 augustus 2022 09:49 PM
  [ # 3 ]

Veren “blauw wit rood rood” zijn de standaard veren voor een DS3 zonder start-stop systeem.

De vorige eigenaar kan er de veren/veerpoten van een sneller/zwaarder model in gezet hebben of een speciale set “sportieve veren” die 20 mm verlagen. ( Voor dat soort zaken moet je eigenlijk in Frankrijk gaan zoeken, daar is a relatief grote markt voor dit soort dingen). Er is wel een grote “aftermarket” voor lager/straffer etc, maar niet voor “soepeler”.

Ik heb geen referenties gevonden voor het monteren van C3 veren op een DS3: In theorie zal dat wel mogelijk zijn, maar als je slappere veren wil moet je de auto hoger zetten ( voor EN achter) omdat anders bij maximale veerinslag het wiel de carrosserie of iets anders raakt.

Ook even gekeken bij KYB voor sportveren: De sportveren voor een DS3 en een C3 zijn niet hetzelfde, dat zegt mij genoeg, wordt een moeilijke aanpassing, sorry kan je hier uit verder in helpen.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 04 augustus 2022 09:58 PM
  [ # 4 ]

Dank je voor het uitzoeken
gezien je verhaal zal het lastig zijn (zo niet onmogelijk) en moet ik er gewoon verder mee leren leven en dat gaan we dan ook doen Smile

Zal wel een keer na laten kijken of de auto misschien verlaagd is want dat kan ik wel aan laten passen als dat het geval is

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 05 augustus 2022 10:55 AM
  [ # 5 ]

Van mijn kant geen technisch objectieve aanvulling, maar wel een subjectieve persoonlijke ervaring. Ook ik heb veel ervaring met hydronpneumatische/hydractieve Citroëns (DS, C5, C6), maar eveneens een aantal jaar een DS3 1.2 VTi in het gezin gehad. En dat is qua comfort schrikken Smile Zoals mijn voorganger al refereerde is de DS3 als sportief model in de markt gezet en daar rijdt hij dan ook naar. En in alle eerlijkheid ook erg goed, maar wel met ‘straffe’ vering. Ter vergelijk heb ik in dezelfde periode meermalen ook een C3 met hetzelfde onderstel kunnen rijden en dat rijdt substantieel anders (lees: comfortabeler)

Ik ben dan ook de mening toegedaan dat het een producteigenschap van de DS3 is.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
Durashift
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008

- AX 1.1 spot 5 deurs
Gepost: 06 augustus 2022 10:46 PM
  [ # 6 ]

Je kan misschien een nieuwe set schokbrekers proberen?

Ik lees bij Koni dat zij een gepatenteerd systeem hebben voor optimale handeling maar toch comfortabel.
Het zal niet goedkoop zijn maar wellicht kan je wat ervaringen opspeuren?

De nieuwe KONI Special Active productlijn gebruikt de laatste generatie van KONI’s gepatenteerde Frequency Selective Damping technologie; meer grip en volledige controle over uw auto in bochten, tegelijkertijd optimaal comfort op slecht wegdek en dwarsrichels.

https://www.koni.com/nl-NL/Cars/Products/Performance/

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 06 augustus 2022 11:16 PM
  [ # 7 ]

Dank je
mail is gestuurd met vragen over mogelijkheden en kosten

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 augustus 2022 07:39 PM
  [ # 8 ]

Iets minder “platte” banden? Want hoe platter de wangen zijn hoe stugger het veercomfort is. Wat ligt er nu onder?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 07 augustus 2022 08:40 PM
  [ # 9 ]

De standaard bandmaat
Michelin 195 55- dacht ik
zijn in ieder geval de standaard banden

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 augustus 2022 07:55 AM
  [ # 10 ]
Durashift schreef:

een nieuwe set schokbrekers

Er worden natuurlijk schokdempers bedoeld, de veer is het onderdeel van de wielophanging die de schok “breekt”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 05 januari 2023 11:35 AM
  [ # 11 ]

Hier een beetje hetzelfde issue; de DS3 10 jaar geleden nieuw (als 2e auto naast de ‘auto van de zaak’) aangeschaft, 65K op de teller en ziet er nog uit als nieuw. Echter het ‘strakke’ rijden begint ons toch wel steeds meer te irriteren. Enerzijds omdat we inmiddels zelf ook 10 jaar meer op de teller hebben staan, anderzijds omdat er steeds meer drempels worden gelegd, en dat is geen feest met een DS3. Auto staat wel op 17” lichtmetaal.

In het verleden ook eens gekeken of de dempers van een C3 zouden passen maar toen in ieder geval zonder resultaat.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 05 januari 2023 12:37 PM
  [ # 12 ]

Het is al eerder aangegeven maar 16” velgen kan best wat schelen. Gewoon 195/55-16. Misschien kan je van iemand die maat even lenen.

Profiel  
 
Phil12
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-2023

Gepost: 04 september 2023 10:11 AM
  [ # 13 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Vraagje: zijn 15 inch velgen mogelijk op de DS3? Of kom je dan in problemen vanwege de schijfremmen? Met 15 inch krijg je dan een bandhoogte van 185/65 of 190/60. Dat zal aanzienlijk schelen. Weet ik weer uit erverinbg met eerdere auto’s.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 04 september 2023 11:21 AM
  [ # 14 ]

Op de Racing en Performance na moet 15 inch wel passen. Je kunt dan 185/65R15 gebruiken.

Dit is inderdaad iets minder ‘stoterig’, met name op slecht wegdek, richels en putranden. Nadeel: het stuurt ook minder scherp. En het veergedrag op drempels bijvoorbeeld zal niet anders worden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 september 2023 06:09 PM
  [ # 15 ]

Ik hoop dat je een oplossing vindt. Inderdaad is de bestrating er niet vlakker op geworden. Ik heb vooral daarom een C5 die, hoewel stugger dan modellen voorheen, nog iets soepel veert. In ons land met zijn lage snelheden is strak sturen voor mij geen echte USP. Lekker veren wel.
Heb je de bandenspanning gemeten? Sommige onderhoudsbedrijven pompen banden erg hard op. Of, als je zelf altijd dezelfde luchtpomp gebruikt kan die ook een te lage waarde aangeven. Misschien is daar wat veercomfort te halen?
En mogelijk….. een echte beun oplossing Wink. Namelijk: zachte(re) kussens op de zetels. Hoewel beun? De comfort modellen van Citroen hebben ook zachtere zetels.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook