1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
veerbollen
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 30 september 2022 10:38 AM

Hallo forum leden..

Mijn Xantia 2.0i 8-klepper begint wat minder comfortabel te worden.. zeg maar hij stuitert over de weg…
Nu denk ik dat ik mijn veerbollen moet vervangen (en voorraadbol) . Is dat een goede gedachte? of kan dat stuitergedrag ook ergens anders vandaan komen?

nu zie ik dat er verschillende merken en drukken in de handel verkrijgbaar zijn qua bollen (prijzen variëren tussen 17 en 140 euri).
Iemand ervaring?

Groet Pieter

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 september 2022 10:42 AM
  [ # 1 ]

je kan ze ook laten vullen. Dan houd je de zelfde veer karakteristiek.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 30 september 2022 10:47 AM
  [ # 2 ]

Je kunt ze laten vullen, mits er nog voldoende druk in zit. Zo niet dan wordt het membraan te ver in gedrukt en kan het beschadigen. Als je het over stuiteren hebt dan lijken ze al te ver heen. Als je nieuwe bollen zoekt zou ik zeker IFHS kopen, ze hebben de correcte uitvoering voor je Xantia en de kwaliteit is prima. Ze maken de bollen met de oorspronkelijke machines overgenomen van de Citroënfabriek in Caen.

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 30 september 2022 01:33 PM
  [ # 3 ]

Als je geen Hydractive hebt kan ik de Xantia 1a bollen aanraden. Die staan voor op 70 bar, en achter op 40.
Dat veert comfortabeler dan de nieuwere bollen; maar zonder verlies van goed bochtenwerk. Met comfortbollen wordt de Xantia al gauw wat slagschip achtig, maar de 1a bollen zijn een goede compromis.

Ik heb de mijne besteld bij garage80

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 september 2022 02:11 PM
  [ # 4 ]

Onder mijn laatste Xantia, een 2.0i-16V Break zonder HA, heb ik IFHS Comfortbollen gezet.
Dat heeft Nard van Renard voor me gedaan, hij is er toen ook mee gaan rijden, en was verrast dat ze het zo goed deden. Geen last van zweverigheid en ook bij scherp sturen geen probleem.
Daar heb ik lang mee gereden, ook op stevig beladen vakantieritten, ik zou het zo weer doen.

Onder een HA zou ik het niet doen, ze zijn er dan ook niet onder gegaan bij mijn C5 V6 Break die van HA3+ voorzien was.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 30 september 2022 02:14 PM
  [ # 5 ]

Dank jullie wel voor de reacties !
Ik heb alvast voor voor (daar stuitert hij voornamelijk) bij garage 80 de IFHS XA70FA besteld ,
verslag volgt Smile
nice day

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 30 september 2022 02:17 PM
  [ # 6 ]

Ben benieuwd wat je ervan vind! Zou uiteindelijk wel de achterste ook doen, dan matchen ze weer

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 september 2022 02:30 PM
  [ # 7 ]

Helemaal met je eens.

Met name de achterbollen zorgen voor het veercomfort, als die te weinig druk hebben gaat de auto “knikkend” over oneffenheden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 30 september 2022 02:50 PM
  [ # 8 ]

Achterbollen ga ik ook doen! Smile Eerst even beleven wat de voorbollen doen police

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 30 september 2022 07:09 PM
  [ # 9 ]

mmmm, ik was weer eens te snel… nu heb ik XA70 bollen besteld, terwijl ik XA55 zou moeten hebben volgens de IFHS-lijst (xantia is van ‘97..). .
beetje dom.. komt vast goed Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 september 2022 07:36 PM
  [ # 10 ]

In melding 3 zie ik dat 70 bollen goed bevallen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 september 2022 11:56 PM
  [ # 11 ]

Des te belangrijker is het dan om ook achter bollen te nemen met de juiste of wat hogere druk.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 oktober 2022 05:05 PM
  [ # 12 ]

Je kan ook nog proberen je oude voorbollen achter te zetten.
Zit misschien nog genoeg druk in voor achter.
Demper is dan niet helemaal aangepast, maar in de tijd dat je alleen maar nieuwe dure originele bollen kon kopen deed ik dat wel eens.
Beviel eigenlijk best goed!

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 01 oktober 2022 08:37 PM
  [ # 13 ]

Inderdaad jantje1948. Die 70 bar bollen voor veren beter dan de originele 55’s. Die passen ook prima op jouw Xantia pietrka!

Let wel dat je achter de 40 bar bollen zet, niet de 30

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 10 oktober 2022 09:59 AM
  [ # 14 ]

Eigenwijs als ik ben heb ik toch de 55 bollen gemonteerd. Omdat mijn Xantia toch een soort van hydractive blijkt en er origineel ook 55 bollen opzaten.

De Xantia rijdt nu weer super! heerlijk die nieuwe bollen! Binnenkort achter ook maar doen Smile

Dank jullie wel voor de input!

Afbeelding Bijlagen
IMG_1624.jpgIMG_1627.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 16 november 2022 01:47 PM
  [ # 15 ]

Op https://www.lepatron.nl/veerbollen.pdf is een catalogus te vinden met veerbollen van I.F.H.S. Blijkbaar zijn er veel verschillende configuraties, afhankelijk van model en type Xantia.

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook