Origineel?
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 08 oktober 2022 12:13 PM

De originaliteitspolitie sprak zich weer eens duidelijk uit.

Waarom, zo vroeg ik af, is de weg naar originaliteit zo vol met bitse discussies?

Als voorbeeld mijn voormalige DSpécial 1973.

Als je alle plaatwerk, sierstrippen en de wieldoppen er af haalt, en de banken en stoelen buiten zet houd je een 100% originele auto over. Als je tenminste het PALLAS blikje op de C-stijl niet vergeet.

Nou ja, origineel:
Wat niet klopt zijn de cunifer leidingen naar links achter, een nieuwe bezinepomp, een Zenith in plaats van een Solexcarburateur en een 123 ontsteking.

Als de dan spatborden, de motorkap, het achterklepje er weer op zet, klopt het nog steeds.
Dan staan er nog vier deuren en wat stoelen en banken naast de auto.
Als je de binnenpanelen verwisselt voor DSpécial binnenpanelen ben je cosmetisch weer origineel.

Dus op zoek naar DSpécial binnenpanelen, banken en stoelen, bijbehorende wieldoppen, en C-stijl-blikjes.
Gaat dat een vermogen kosten? Lijkt mij niet.

En, ben je dan origineel, met die ingrepen? Welnee.

Wat te denken van de treiterslang, die niet met Ligarex vastzit? En de nieuwe Chyparse lekzakken achter? Dikker dan origineel, dus fout. En het inbusboutje, waarmee ik de boel op de stuurstang heb vastgezet?
En de Halogeen lampjes in dimlicht, grootlicht en verstralers?

Waar ik het nog niet over had is het vinyl dak. En de niet-originele kleur.

Tenslotte: Onvergeeflijk is uiteraard het “Jubileum dashboard”, dat één of andere onverlaat er tussen 1973 en 2005 heeft ingezet.

Er klopt terecht dus niets van deze auto.

Ondanks al die misstanden heeft mijn gezin 17 jaar lang ongekend plezier gehad met die voiture.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 oktober 2022 01:44 PM
  [ # 1 ]
JanSr schreef:

Als je alle plaatwerk, sierstrippen en de wieldoppen er af haalt, en de banken en stoelen buiten zet houd je een 100% originele auto over. Als je tenminste het PALLAS blikje op de C-stijl niet vergeet.

En als je aan een garage vraagt hem weer als origineel met lederen interieur op te bouwen, ben je 10k€ verder, al zal het voor dat geld niet lukken de sierstrippen netjes te verwijderen. Dat zegt niets over het rijplezier, maar verklaart wel waarom een originele auto het dubbele kost en deze auto eerder gekocht gaat worden door iemand met twee rechter handen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 08 oktober 2022 01:50 PM
  [ # 2 ]
Ree schreef:

En als je aan een garage vraagt hem weer als origineel met lederen interieur op te bouwen, ben je 10k€ verder…

Old timers in concoursstaat laten brengen is dan ook een speeltje voor (veel) nieuw geld.
In die wereld kom je de DS nauwelijks tegen.

Ikzelf kom uit de wereld van zelf doen in plaats van laten doen. En als je dan ook nog ff het leder weg laat, heb je het over overzichtelijke bedragen.
Stripjes verwijderen? Kinderspel.

Jouw appels voor mijn peren…het is een keuze

 

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 oktober 2022 10:37 PM
  [ # 3 ]

Hangt er van af hoe die strippen gemonteerd zijn. Ik had ruim tien jaar geleden een D Special verpallast en de sierlijsten had ik met polymax op de portieren geplakt.

Die haal je er met een 0.10 gitaarsnaar moeiteloos weer af en dan is het een kwestie van de kit verwijderen.

Waarom verpallast? Waarom niet en ik vind het mooi. Origineel vind ik alleen belangrijk bij auto’s van het kaliber Bugatti etc. Maar een DS mag van mij mooier worden gemaakt en zoals Jan zegt: terugbrengen naar de oorspronkelijke uitvoering is geen groot probleem.

Zo heb ik al 46 jaar de Jaguar en daar heb ik ook dingen aan veranderd. Het koelsysteem bevat 17 liter kv en de 4.2 liter motor kan het behoorlijk warm krijgen met de originele visco fan. Dus heb ik er een elektrische fan van een Renault Laguna in gebeund welke wordt aangestuurd door een verstelbare thermostaat van een ouderwetse CV ketel en dat werkt perfect. Er zitten ook twee expansivaten in het systeem, een van een Saab en een van een Renault 4, want met 17 liter heb je aan een enkel klein vaatje niet genoeg.

En nee, dat is niet origineel, maar wel beter dan origineel

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 oktober 2022 12:21 AM
  [ # 4 ]

Vergeet ook niet effe 60 jaar oude banden en ditto motorolie te zoeken, want anders wordt het nooit origineel.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 09 oktober 2022 08:30 AM
  [ # 5 ]

Origineel is mooi, maar een 50 jaar oude auto op de weg houden vraagt soms
om wat aanpassingen. Ik ben blij met mijn imitatie stalen achter schermen
die na de nodige klappen met een hamer prima passen. Ik bezit ook een Peugeot 504
coupe V6 volgens de experts een van de mooiere exemplaren in Nl die een iets
afwijkende kleur heeft dan de originele “vert metalise”.De eerste opmerking
die ik standaard hoor bij bezoek aan een register meeting is: maar de kleur is niet
origineel. Dat het een echt mooi exemplaar is doet niet terzake voor sommige mensen.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 oktober 2022 09:22 AM
  [ # 6 ]

Het is echt een definitie ding (en ook een zeik punt). 60 jaar naar dato zijn slijtagedelen ook niet altijd origineel meer. “Oh, een nieuwe koppeling? Dat is niet origineel meer dan”. Ik chargeer uiteraard, maar waar ligt de grens?

Bij taxaties vind ik dat altijd zo bizar: het boeit geen reet hoeveel NOS onderdelen je de revisie van je blok hebt gestoken, maar er wordt wel heel uitvoerig genoteerd wat voor autoradio erin zit…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 oktober 2022 06:06 PM
  [ # 7 ]

Ik vind dit toch wel een heel interessant gegeven, want hoe ver ga je met je auto? Je mag dat natuurlijk helemaal zelf bepalen en ik zie Amerikanen die een Chevrolet V8 in een Jaguar E type hangen en dat gaat mij een paar stappen te ver.

Maar in het geval van een DS heb ik totaal geen moeite met een sierstrip die er niet hoort of een ander dashboard, maar dat mag iedereen zelf bepalen en je mag er van mij best kritiek op hebben, mits het een beetje gezellig blijft.

Zo had ik begin dit jaar een vreemd klopje in de motor van mijn Mazda MX5 en heb dat motortje er uit gejast en gedemonteerd . En eigenlijk was ik al bezig met de gedachte aan een andere motor, een V6 of een kleine V8 bijvoorbeeld en dat hij dan verre van origineel zal zijn, zal me werkelijk jeuken.

Maar mocht ik een klassieke Rolls Royce kopen, dan blijft die wel zoveel mogelijk origineel.

En de DS, tja, het is natuurlijk een icoon en in 1955 vond ik hem als jochie van 12 alsof hij van een andere planeet kwam, want mijn buurman was de eerste met een DS in de stad Hoorn en ik mocht meerijden.

Maar nadat ik er 12 keer een heb gehad vind ik dat je best wel kritiek kunt hebben op een aantal eigenaardigheden van deze bijzondere auto.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 oktober 2022 07:22 PM
  [ # 8 ]

Hoeveel mensen zijn bezig geweest met het inbouwen van een diesel in een DS?
Tallozen, schat ik in.
Hoe vaak het gerealiseerd is, weet ik niet.
Je mag vrezen voor de oorverdovende herrie, waar weinig aan valt te doen.

Ik ben in mijn XM tijdperk serieus bezig geweest met de omruil van de problematische XM diesels voor de 2.0 HDI 16V.
Druk geweest met lijsten van de dingen die dan aan de orde komen.
Ik was niet de enige in deze kringen. Toen het verstand de overhand kreeg ben ik geëindigd in een C5: onbezorgd rijden.

In een Frans dorp rond lunchtijd krijg je met een C% uiteraard geen applaus.
Ik beleefde het wel eens met een XM V6 Break Exclusive: “meilleur que La Déesse”.

Met een DS krijg je gegarandeerd applaus, in welke afkeurenswaardige uitdossing ook, zoals zeker ook met de onze.

In het land van herkomst lijkt geen originaliteitspolitie te bestaan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook