Communicatie DS7 is lost
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 13 oktober 2022 10:38 AM

Sinds de laatste update bij de dealer is de communicatie ernstig van slag.
Let wel: tussendoor komen er ook meerdere updates van de app langs.
Dat samen is geen fijne combinatie, want waar ligt het dan aan ?

Bij even zoeken werd me duidelijk: Het scherm geeft aan dat de DS geen internetverbinding meer heeft. (Nee, dat verloopt niet via de telefoon of zo, maar direct met de auto)

Effect:
Vooral dat er geen file-informatie meer is, stoort me mateloos.
Dat de verwarming/koeling/laden niet meer op afstand werkt is echt een luxe-probleem (hoewel het natuurlijk zou moeten werken)
Voordeel is dat als de eerste is opgelost, waarschijnlijk de tweede ook.. (;-)

Vragen:
- Iemand bekend met dit probleem ?
- Belangrijker: Iemand dit weten op te lossen ?

Alvast bedankt,

Groet, Ron

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 oktober 2022 12:23 PM
  [ # 1 ]

Zeker bekend met dit probleem, ik heb hetzelfde bij mijn C5AC-Hy.

Ik merkte het voor het eerst toen ik op vakantie was in Frankrijk, normaliter signaleert hij de “ZAR”, dat zijn de weggedeeltes waar flitspalen kunnen zijn. Dat deed hij niet.
En ik zag ook het symbooltje TomTomTraffic niet rechts onderin het scherm.
Terugkomend in NL kwam ik in een dikke file terecht, ook die werd niet gesignaleerd, geen TTT rechts onder. Balen dus.

Na terugkomst contact opgenomen met de dealer, en een afspraak gemaakt.
Maar voordat ik daar was, werkte het systeem weer, er was internet verbinding en TTT werkte weer. De auto is wel bij de dealer geweest, voor een andere update. Maar hier is toen verder niet naar gekeken, TTT bleef gewoon werken.

Tot afgelopen zondag, onderweg op een wat langere rit zag ik dat TTT er weer niet stond. En inderdaad, in het systeem is te zien dat er geen internet verbinding gemaakt kan worden.

Maar het merkwaardige doet zich voor dat ik wél op afstand de verwarming kan activeren, en ook weer uitschakelen. En dat gaat ook via het internet, niet via BT.
Ik ben vervolgens in de auto gaan zitten, deuren op slot en kon dat in- en uitschakelen, ondanks dat het scherm aangaf dat er geen internet diensten beschikbaar zijn. Dat gaat wél, ik snap er dus niks van.

En dus heb ik opnieuw een afspraak gemaakt met de dealer, die me vertelde dat hij nog een klant heeft met dit probleem. Maar dat bij een andere auto die daar staat het systeem wél werkt.
Komende dinsdag is mijn auto bij hem, en hangt hij ‘m aan Diagbox.

Wordt vervolgd dus.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 14 oktober 2022 11:19 AM
  [ # 2 ]

Hi JW, Sowieso bedankt voor je reactie.

Frankrijk: Kom ik eigenlijk nooit, maar mij staat bij dat “Flitspalen detectie” in Frankrijk niet is toegestaan en dat deze daarom in Frankrijk altijd uit staat.
Dat zou dus erg logisch zijn in jouw geval.

Dat mijn internetverbinding uitvalt, tot daar aan toen. Nadeel is dat ik nergens kan vinden hoe dat te herstellen/resetten iod.
Als je dealer dinsdag nieuwe info heeft over dat spontaan wegvallen van de verbinding, hou ik me aanbevolen.

Natuurlijk kan ik naar de DS Store. Daar kom ik net iets vaker dan ons beiden welkom is. Snap dat ook zij niet zitten te wachten op deze (relatief kleine) irritaties waar zij als dealer waarschijnlijk geen fluit aan kunnen doen. Als de auto er is, moeten ze updates doorvoeren die niet altijd een verbetering lijken. Helaas is er geen ander aanspreekpunt.

Grootste nadeel is dat je als eigenaar gewoon niet weet wat dergelijke updates daadwerkelijk inhouden. Mogelijk een echte verbetering aan iets wat je niet weet (veiligheid), maar gelijktijdig sluipt er een nieuw foutje in zoiets als de internetverbinding. Bij reguliere software op de computers staat er veelal nog bij wat het doel is van een update; bij je auto (hoe duur ook), weet je er gewoon niets van…  Het is nogal dubbel, want ik ben formeel uit de garantie, maar software-updates worden door de fabriek/importeur verplicht gesteld.. Men doet niet vervelend hoor, maar het is nogal een erg “grijs” gebied.
 

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 oktober 2022 11:34 AM
  [ # 3 ]

Klopt, flitspalen detectie is niet toegestaan in Frankrijk.

Maar ZAR, zônes à risques, zijn dat wel. Die worden veelal ook aangegeven met borden, dat doet het systeem dan ook. Waar die paal dan staat in zo’n gebied wordt niet aangegeven.
Vorige keer dat ik in Frankrijk was, werkte het nog gewoon, toen was TTT ook actief en kreeg ik filemeldingen.

Hoe heb jij die connectivity geactiveerd? Bij mij heb ik daarvoor een 3 jaar contract afgesloten, dat loopt tot april 2024. Daarna moet ik het verlengen, er even van uitgaand dat het dan nog bestaat.

En met je eens, we hebben er geen idee van wat die SW updates inhouden. Soms lees je er iets over, maar dat is heel summier.

Komende dinsdag is mijn voiture bij de dealer.
Ben benieuwd, ik koppel dat terug.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 14 oktober 2022 11:44 AM
  [ # 4 ]

JW schreef: “Hoe heb jij die connectivity geactiveerd? Bij mij heb ik daarvoor een 3 jaar contract afgesloten, dat loopt tot april 2024. Daarna moet ik het verlengen, er even van uitgaand dat het dan nog bestaat”

Toen ik mijn app(locatie) op de telefoon verbond met de DS7 (VIN-nummer), werd er van alles al automatisch op orde gebracht. De E-Tense Remote control, Realtime traffic en Telemaintenance stonden direct actief (en staan dat in de app ook nog steeds). Eigenlijk heel goed, maar in de praktijk is er dus iets mis gegaan bij een update, want precies deze onderdelen functioneren niet meer.
Heb overwogen als test de app opnieuw te installeren, maar ben dan vrijwel zeker alle informatie kwijt. Is ook niet heel wenselijk…

Groet, Ron

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 oktober 2022 02:02 PM
  [ # 5 ]

Opnieuw installeren van de app heeft geen zin, het probleem zit in de communicatie tussen jouw auto en diens SIM met de PSA server.

Je schrijft dat je in de app ziet dat de (betaalde) diensten nog actief zijn, dat bevestigt waar het probleem zit.
Ik dacht even dat je diensten mogelijkerwijs niet meer actief zouden zijn, maar dat is dus niet het geval, lees ik.

Overigens, hoe zit dat bij DS?
Bij Citroën kun je voor maximaal 3 jaar een abo afsluiten, dat moet je extra betalen.
Werkt dat bij DS ook zo, of heeft PSA dit bij hun “luxe merk” opgenomen in de prijs die je voor de auto betaalt?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 14 oktober 2022 03:02 PM
  [ # 6 ]

JW,


Wat je schrijft sluit aan bij mijn gedachten, maar op dat moment had ik nog niet gezien dat het in de APP duidelijk vermeld staat dat ik er “recht op heb”.

Volgens mij is het nauwelijks anders tussen DS en Citroen. Ik denk dat het wel verschilt per accessoire:
E-Tense Remote control,  tot 2030
Telemaintenance           tot 2031
Realtime traffic en         is 3 jaar en was inclusief
Of deze meerprijs op een andere plek (riant) is betaald, kan ik niet zien (;-)

Bijzonderheidje:
Tijdens was speurwerk in de menustructuur kwam ik zelfs een pagina tegen waar ik op de “OPEL-dealer” werd gewezen.
Als Citrofiel doet dat wel een beetje zeer, maar moest er ook erg om lachen. Blijkbaar was iemand vergeten “zoek en vervang” toe te passen.
Die Opel-dealer is me wel al een keer goed van pas gekomen in Duitsland. Had mooi de juiste bougies voor me liggen toen deze sneuvelden (ander verhaal).

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 12 mei 2023 10:05 AM
  [ # 7 ]

Update:
De software op de telefoon (bij mij iOS) is eind april van een update voorzien en heeft succes gehad. Toen is ook de auto bij de dealer geweest. Onderhoud en diverse updates gecombineerd. Geen idee wat er allemaal aan de software is veranderd, maar eerlijk is eerlijk; het werkt nu weer zoals het hoort.

De 6 weken achterstand werden in 2 ritten ingelopen. Stonden er ineens 80 tripjes in de App en geen regels meer dat er tripjes ‘verloren” waren.
Soms is de laatste rit al zichtbaar als ik de auto uitstap; soms bij de volgende keer instappen, maar van een achterstand is geen sprake meer.

Hoop dat het bij de C5 ook is opgelost..

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook