bij warme motor slecht op benzine goed op lpg
xantharel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 02 november 2022 10:06 AM

Xsara Picasso 1,8 16V 2005   Benzine/LPG

Koude start niet geweldig maar doet het wel (komt beetje langzaam op toeren maar een keer gelukt doet hij het verder goed)
Bij warme motor, ik rij op lpg maar als ik op benzine rij, gaat hij vaak stotteren en/of houdt er zelfs helemaal mee op, schakel ik dan op lpg, dan doet hij het weer goed, dan naar benzine ook weer goed….totdat hij er weer stotterend mee stopt Moet dus altijd zorgen dat ik lpg heb anders kom ik stil te staan….en voordat ik hem dan weer aan krijg duurt wel 10 min, ook doet hij het dan eindelijk , maar na honderd meter stopt hij weer….
Na stoppen terwijl ik op lpg reed, vaak geen problemen om weer verder te rijden, maar ook een paar keer gehad (na tanken bv) dat ik hem weer met geen mogelijkheid rijdend krijg….uiteindelijk lukt het wel, maar eigenlijk is het geen doen
Krijg geen storingsmelding…ik weet niet waar ik het moet zoeken
Garage zei dat er geen storingsmeldingen waren maar dat er misschien dubbele brandstof was (dus vanwege starten dat toch altijd op benzine gaat?) dat het lpg gas niet goed afgesloten zou worden
Heb de lpg aanvoer losgemaakt (en met kurk afgedopt) zodat er echt alleen benzine in zou kunnen komen….maar hielp niet auto begon na een eindje rijden weer hevig te stotteren
Wat kan de oorzaak zijn ? 
Hoorde van velen de luchtmassa meter….maar die heeft deze auto helemaal niet
EGR zit er ook niet op (weet niet of dat wel hoorde maar is in dat geval dus moedwillig ooit verwijderd (schijnt voor de motor beter te zijn zelfs) want een vervuilde EGR kan ook startproblemen veroorzaken
Heb de MAP sensor vervangen voor een nieuwe maar dat maakt niks uit
Wat kan de oorzaak zijn ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2022 10:13 AM
  [ # 1 ]

kan natuurlijk van alles zijn. hoe is de staat van onderhoud? Frisse bougies? Benzine filter schoon? Tank schoon? Geen water in de tank? LPG auto’s die niet veel op benzine rijden en euro95 tanken krijgen vroeg of laat vocht in de tank…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
xantharel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 02 november 2022 10:58 AM
  [ # 2 ]

Vocht in Tank?.....alleen last van bij warme motor, nou oké dan, eind rijden (want zou dan dus niks met warme motor te maken hebben?)...en dan stotteren en afslaan?
Ik weet het niet maar tank legen, filter schoonmaken, is dat voldoende dan ?
Ik weet het niet eergisteren weer het probleem gehad na het lpg tanken, terwijl gisteren 20 km zonder probleem op benzine gereden
Rijdt natuurlijk normaal gesproken niet vaak op benzine, maar start er toch altijd op en bij koude motor eerst stukje op benzine voordat hij naar lpg overschakelt (ookal doet hij dat veel sneller dan mijn vorige (totaal andere) auto….maar is dat niet genoeg om veroudering/vocht v d benzine tegen te gaan? soms als er geen lpg in de buurt is, moet je/ik toch zo wie zo even een stuk op benzine rijden….
Maar goed ik zal ook daar mee bezig gaan… (want ik weet gewoon niet goed wat ik er nog aan kan doen/bekijken)
Benzine filter net zo….soms (zoals gister, rijdt hij opeens toch wel een stuk goed op benzine…)
Oftewel ik twijfel er aan of het hier aan ligt, maar zal er toch mee bezig gaan
Overigens is de benzine tank nu bijna leeg, maar ook bij veel vollere tank heb ik hetzelfde euvel…
Bedankt voor het meedenken in ieder geval en graag hoor ik alsnog je visie hierop
Staat van Onderhoud weet ik niet (zonder veel gegevens bij handelaar gekocht) wel zie ik dat distrbutie vervangen is bij juiste aantal km’s, mijn algehele indruk is echter wel dat het een goed onderhouden auto was….maar kan er verder niks van zeggen…behalve dat hij wel een probleem heeft (dat die handelaar vast wel wist…)
Ik dacht zelfs van ik kom vast wel iets tegen, maar los dat dan wel op….had dit zo wie zo niet verwacht want proefrit ging goed, ook dat ik er niet uit zou komen (en in eerste instantie garage ook niet) had ik niet verwacht…

Profiel  
 
xantharel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 02 november 2022 11:02 AM
  [ # 3 ]

Nog meer ideeën over dit probleem ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2022 11:18 AM
  [ # 4 ]

laat em anders eens checken bij een specialist als Oldenhage bijv.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 02 november 2022 11:36 AM
  [ # 5 ]

Kan het te maken hebben met een gebrek aan brandstof-injectie? Je geeft aan dat hij koud ook al wat moeilijk op gang komt en warm uiteindelijk afslaat. Bij een koude start wordt er extra brandstof toegevoerd, dus dan pakt hij wel aan. Bij een warme motor is dat effect weg en houdt hij er dus mee op.

Euro 95 mag 10% biobrandstof bevatten (daarom heet het E10) en die biobrandstof veroudert. Bij een auto die meestal op LPG rijdt is de kans dat dit zich voordoet groter. De veroudering kan leiden tot verstoppingen in het brandstofsysteem en daarmee tot de verschijnselen die je schetst.

Het is maar een theorie vanachter de computer, maar wellicht heb je er wat aan.

Profiel  
 
xantharel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 02 november 2022 11:53 AM
  [ # 6 ]

ik heb er al een keer reiniger doorheen gegooid…heeft niet geholpen…heb ook de injektorrail van mijn vorige auto met injektoren (die toch altijd goed deden op die vorige auto , psa 2L blok) er op gehad…maakte geen verschil
Een benzinedruk sensor en benzinedruk regelaar gezocht (bij internet winkels oa Winparts) maar lijkt er op dat dit type auto dat helemaal niet heeft (???) Kan dat ?  Xsara Picasso 2005 (N68) 1.8 16V 115 PK 6FZ (EW7J4)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 november 2022 11:57 AM
  [ # 7 ]

Ik zet 100% in op vervuiling van het benzine injectie traject door verouderde benzine, zéker als je altijd Euro 95 tankt.
Ik rij zelf op LPG en mijn auto start ook op benzine en ik tank alleen BP Ultimate RON98 benzine, waarvan BP garandeert dat er geen ethanol aan toegevoegd is. E5 en E10 trekken te snel vocht aan om het lang in de tank te laten zitten.

Wat je nu kunt proberen is een flesje brandstofreiniger en injectiereiniger toevoegen. Met wat geluk weet de brandstofreiniger het vocht in de tank weer te binden (dat is namelijk het andere effect van ethanol, het bindt water) en worden de injectoren afdoende gereingd met de injectiereiniger. Het zijn twee verschillende middelen, niet heel duur en daarom zou ik dat als eerste proberen.

Als dat niet werkt, dan de tank leeghalen (leegrijden zou ik niet doen bij deze klachten), benzinefilter vervangen en de injectoren ultrasoon laten reinigen.

Profiel  
 
xantharel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 02 november 2022 12:10 PM
  [ # 8 ]

Tja ook dat heb ik er dus al eens doorheen gegooid, maar ook met de andere injektoren van mijn vorige auto was het probleem hetzelfde   Zal zo wie zo eens kijken hoe ik de tank kan schoonmaken (tips hiervoor ?) en benzine filter vervangen (dat kan nooit kwaad) wie weet is dat vies….alhoewel de auto een ander moment best wel weer op benzine goed rijdt (filter is toch niet soms wel en soms niet vies, of alleen bij warme motor…)

Ik denk aan benzine druk, maar weet niet wat ik daarmee kan doen
Benzine drukSensor, Benzinedrukregelaar als die er zijn, waar zitten die ?
En hoe wordt het anders geregeld ?

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1335
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 02 november 2022 02:05 PM
  [ # 9 ]

Dan lijkt me het benzine opvoerpompje in de tank eerder een intermitterende boosdoener.

Profiel  
 
xantharel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 02 november 2022 03:30 PM
  [ # 10 ]

Denk dat daarvoor de tank er ook onderuit moet (nou ja voor schoonmaken zal dat ook wel moeten). Maar heb net (flink te hard) 20 km gereden op benzine ging goed maar daarna in de stad bij stoplicht optrekken, toen ging hij weer ontzettend stotteren (had de lpg leiding weer even helemaal afgekoppeld)
Als pomp niet goed werkt, zou ik dat toch juist bij de hoge snelheid (meer opbrengst nodig) verwachten…..??

 

Profiel  
 
xantharel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 02 november 2022 03:46 PM
  [ # 11 ]

Nu net thuis gekomen en 10 min later wil de (warme) motor weer niet aanslaan, heb de benzine leiding even van de injektorrail los getrokken maar de benzine spuit er uit….weet niet of daarvan de druk goed is (wordt dat daar gemeten ?)

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1335
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 02 november 2022 03:48 PM
  [ # 12 ]

Ik ken de Picasso niet, maar bij de normale xsara, de Ax en Saxo kon je daar onder de achterbank bijkomen. Stukje plaatwerk kun je daar loshalen en dan zit je bij het pompje.

Intermitterende klachten zijn juist onvoorspelbaar…. dat lijkt hier ook.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook