Jumpy rijder met uitdagingen
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 17 november 2022 08:10 PM

Goedenavond!
Na al enige tijd mee te lezen heb ik mijzelf ook maar aangemeld om af en toe eens wat te posten.
Ik heb begin vorige winter een Jumpy gekocht om de volgende redenen:
Ten eerste was hij lekker goedkoop doordat hij problemen had met de stuurbekrachtiging,
Ten tweede omdat hij dit jaar youngtimer werd en ik hem als ZZP’er financieel technisch aantrekkelijk vond
Ten derde omdat het precies is was ik wou: een zwarte driezitter (bijna) youngtimer met meer dan 100pk en het liefste niet al te veel kilometers.


De bus was enorm stoffig bij de aanschaf zoals op bovenstaande foto een beetje te zien. Ik kocht hem bij een dealer die hem had ingeruild. Tijdens het schoonmaken kwam ik informatie over de vorige eigenaar tegen. Dit bleek een ZZP tegelzetter (vandaar het stof) te zijn die ik vrij eenvoudig via Google kon traceren. De beste man eens gebeld en hij vertelde mij dat hij hem had ingeruild omdat de stuurbekrachtiging dus stuk was, maar hij hem anders nog had gehouden. Hij had immers net een grote beurt uit laten voeren (ergens rond november 2020 dus) Ook vertelde hij me dat hij weleens een foutmelding van de EGR klep had gehad maar dat dat inmiddels verholpen was.
Foto van na het reinigen:

Ik heb de stuurbekrachting gerepareerd en de bus in een stalling geplaatst tot augustus dit jaar, aangezien hij toen binnen de youngtimer regeling viel. Dat er in de tussentijd de brandstofprijzen helemaal craycray zouden gaan had niemand verwacht (gok ik).
Evengoed met de bus gaan rijden en hij bevalt erg goed! Redelijk voorzien van opties ook, dus ik ben er niet op achteruit gegaan ten op zichte van mijn vorige vervoer (2004 Ford Focus Futura).
Totdat ik van mijn werk naar huis reed en het vermogen ineens weg viel! Door een collega naar huis gesleept en gaan zoeken naar het euvel. Er was een vage motorstoring. Uiteindelijk inlaatslang er zelf af en hij trok wel vacuüm bij het starten. Beetje remmenreiniger erin gespoten en de motor begon te rommelen. Verder demonteren en toen bleek de bout uit de poulie van de distributie te zijn gelopen! Daardoor kreeg het motormanagement geen toerentalsignaal meer van de krukas en spoot hij geen diesel in… Slecht onderhoud dus! Veel onderdelen vervangen maar nog mazzel dat de distributie niet van tijd was gesprongen!
Nu weer lekker rondtuffen maar helaas is die EGR foutcode nu ook bij mij opgedoken. Het ging lang goed, maar nu heb ik soms weinig vermogen en moet ik even opnieuw starten.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 november 2022 09:58 PM
  [ # 1 ]

EGR gaat wel eens kuren vertonen als je te rustig rondtuft. Maar even voor duidelijkheid, als je een vraag hebt: wat is je vraag?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 19 november 2022 09:21 AM
  [ # 2 ]

Ik heb voor nu geen specifieke vraag. Die had ik wel maar dat onderwerp werd in een ander topic reeds besproken, dus heb hem daar gesteld.
Ik probeer voor nu van foutcode P1462, P0489, P2143, P0490, P1114 en P0409 af te komen. Mocht dat niet lukken kom ik weer in de lucht!

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 27 november 2022 03:00 PM
  [ # 3 ]

Nu ik mijn vriendin eens in de Jumpy heb zien rijden heb ik toch wel een vraag:
Hoe kan ik het H-patroon in de versnellingsbak nauwkeuriger krijgen? Inschakelen van 1 vereist nogal wat gewenning, vaker kom je uit in 3 of in de achteruit! De rest voelt niet ruim, alleen dat gedeelte (achteruit-1-3) van het patroon…

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 10 december 2022 09:28 AM
  [ # 4 ]
RonLooij schreef:

Ik heb voor nu geen specifieke vraag. Die had ik wel maar dat onderwerp werd in een ander topic reeds besproken, dus heb hem daar gesteld.
Ik probeer voor nu van foutcode P1462, P0489, P2143, P0490, P1114 en P0409 af te komen. Mocht dat niet lukken kom ik weer in de lucht!

Vanmorgen heb ik de luchtmassameter vervangen en daarna ging het motormanagement lampje voor het eerst sinds lange tijd uit! Ik had een lange rit voor de boeg, dus dat was fijn. Na het tanken ging echter het eerste airbag lampje aan (de tweede brand standaard omdat ik de bijrijders airbag uit heb gezet omdat daar een kinderstoel staat) en leek de turbo weer niet mee te doen… In beeld kwam te staan: “Airbag/gordel storing”. Is iemand hier bekend mee en zo ja waar moet ik dit zoeken?

 

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 december 2022 07:48 AM
  [ # 5 ]

Ik heb dit topic naar het betreffende forumgedeelte verplaatst.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 28 januari 2024 02:46 PM
  [ # 6 ]

Ik ben lange tijd op de achtergrond geweest maar nu eindelijk weer een teken van leven!
De Jumpy bevalt nog steeds. De speling is nu uit het H-patroon en ik heb de EGR softwarematig uit laten schrijven. Verder gewoon het reguliere onderhoud en alles werkt naar behoren. Starten gaat alleen niet zo soepel. Ik heb de gloeispiralen en gloeimodule al vervangen maar dat gaf me geen bevredigend resultaat. Zal ik de verstuivers moeten laten reviseren?
Tevens valt het verbruik me niet helemaal mee. Ik rijd vooral korte (7km) stukjes en kom op een gemiddelde uit van 1 liter op 12km met een uitschieter naar 1:13,5 toen ik meer snelwegkilometers maakte. Is dit normaal voor de 2.0 HDI?

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 januari 2024 02:56 PM
  [ # 7 ]

Als je de wagen beladen hebt, wat bij een bedrijfswagen normaal is, dan kan bij een ritje van 7 km zoals beschreven dat verbruik kloppen, slecht starten mag eigenlijk niet, de 2.0hdi moet direct mooi rond lopen. Zoals elke auto loopt ook een hdi op choke zolang ie koud is, maar dat merk je niet, maar een hdi is bij ritjes van 7 km eigenlijk altijd koud. Dan mag ie iets meer verbruiken. T ding weegt kaal 1.5 ton + wat je erachter in gooit hé.

Of je zomaar de verstuivers moet reviseren? Niet zonder reden , dus eerst kijken wat er loos is.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 januari 2024 08:52 PM
  [ # 8 ]

Een verbruik van gemiddeld 1 : 12 met een constant koude motor bij zulke korte ritten valt mij helemaal niet tegen, zeker tegen de achtergrond van het mee te slepen gewicht.

Minder soepel koud starten wordt veroorzaakt door onvolledige verbranding. Dit veroorzaakt afzettingen aan de verstuiverneus, op de zuigerbodem , aan de cylinderkop en aan kleppen. Dit alles leidt tot minder vlot starten,niet
mooi rond lopen en veel roet in het verbrandingdproces. Dit roet blijft in de uitlaat liggen en als de roetmeting uitgevoerd wordt, vliegt dit roet in de uitlaatgastester met als gevolg afkeur door te hoge K-waarde. Wordt er ook nog een roetdeeltjesmeting uitgevoerd dan is de meting veel te hoog en ook afkeur. Ik lees dat dit laatste in Nederland gemeten wordt vanaf EURO 3 Norm in tegenstelling tot hier Duitsland nl. EURO 6 norm.

Om de koudstart wat te verbeteren kunje bv om het half jaar een dieselinjektor reiniger aan de brandstoftank toevoegen.
Dit lost het roetprobleem niet op.
Ik heb dit probleem bij mijn Renault Kangoo Diesel en ga gemiddeld een keer in de twee maanden even de Autobahn op en laat de motor ongeveer een half uur lang met een hoog toerental draaien dwz ca. 4000 om het roet uit de uitlaat te blazen en heb zo geen probleem met TÜV.
Daarna is de koude start aanzienlijk beter en loopt koud en warm aanzienlijk beter rond.

 

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 januari 2024 10:29 PM
  [ # 9 ]

Zo’n hdi slibt helemaal dicht als ie niet echt af en toe bloedheet wordt. Dat hebben ze gewoon nodig. En de roetmeting kan dan weleens een dingetje worden. Soms zetten we een stuk karton voor de radiator bij bepaalde klanten die echt te rustig reden en nooit doortrapten, dan werd ie iets warmer, maar meestal gingen de monteurs zelf vóór de apk een dagje vlammen om ellende te voorkomen bij roetmeten. Dan kreeg de klant zo’n wagen terug en hoorde je; hij trekt beter , is stiller enz….  Maar bij ritjes van 7km?

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 29 januari 2024 08:27 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal weer eens een langere tijd snelweg rijden, misschien dat hij nu eens gaat regenereren. Anders probeer ik zo’n flesje te scoren.
Over het roetfilter wordt al in een ander topic gesproken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook