1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
La DSla break. Projectje
PieterF
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-2015

Gepost: 19 november 2022 02:33 PM

April 2020: Ik zoek een setje dyane deuren om in de acadiane Mixta te hangen, ik vind de schuifruitjes handiger dan de draairuit. Via via kom ik terecht vlak naast Breda, bij een koppel citroën liefhebbers. De dyane was perte-total, maar er waren nog enkele deuren, een spatbord en wat interieur spullen te redden. Tijdens het inladen van de spullen in de Mixta, gaat het gesprek verder over Citroën, en of ik niet de rest van zijn verzameling wil zien. Dat moet je geen 2 keer vragen. Lang verhaal kort: Meneer op leeftijd doet verzameling weg waaronder een DS break Familiale, al gelast en klaar in de primer. Enkel kleur nog te kiezen.
Na lang twijfelen ben ik deze in mei gaan halen, en stond ze te wachten op een laklaag.
Maandje geleden eindelijk beetje tijd om te beginnen.
DS heb ik bij nader inzien toch volledig gestript, en staat bij straler.
Longerons te vervangen, randjes aan achterruit en ophang profiel achterbillen. en nog wel wat rommeltjes.
Motor is vastgelopen, en eigenlijk wil ik geen familiale met 3 kids, maaar een break met achter strapontins.
Enkel lakken wordt dus volledige nut and bolt restauratie.
Ik ga het niet te mooi maken, wordt dagelijkse auto. Wel wss ff dompelen in zink (dagelijks auto weet je wel), en dan opbouwen.
Ah ja, gisteren ben ik even een accu gaan halen van een Tesla model 3, want ik maak la DSla ook nog even elektrisch. Accu van de model 3 op de vloer, en motor van weet ik nog niet in het vooronder
De motor en bak was toch al altijd het minst interessante in een DS.

Zo, genoeg controverse gekweekt, ben benieuwd naar de reacties.
Ik zal ook eens proberen of ik ergens wat foto’s kan neerplanten, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 19 november 2022 10:39 PM
  [ # 1 ]

toilet

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
PieterF
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-2015

Gepost: 19 november 2022 11:19 PM
  [ # 2 ]

Enkele foto’s van het gekochte exemplaar en tijdens het strippen

Afbeelding Bijlagen
IMG_4935.jpegIMG_5809.jpegIMG_5810.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 november 2022 12:38 AM
  [ # 3 ]

Goed bezig very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 20 november 2022 08:09 AM
  [ # 4 ]

Erg leuk project. De eerste elektrische DS Break Smile

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 20 november 2022 09:49 AM
  [ # 5 ]

Maar ongetwijfeld niet de laatste Smile Gaaf!
Probeer je een goede manier te vinden om foto’s te plaatsen?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 november 2022 09:55 AM
  [ # 6 ]

Oh ja hoor, kom maar door.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 20 november 2022 09:55 AM
  [ # 7 ]

De accumodules van een Tesla 3 zijn ongeveer 2 mtr. lang. Ik ben erg benieuwd waar je die wilt plaatsen.

Profiel  
 
PieterF
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-2015

Gepost: 20 november 2022 10:52 AM
  [ # 8 ]

Op het dakrek, het is toch een break? Wink
Modules zijn 160 en 180 (scheelt toch weer 20 cm) en gaan op of onder de aangepast vloerplaat tussen achteras en bult vooraan.
Is niet zo spannend; moet toch een nieuwe vloer in, dus ineens op maat.
De motor daarentegen vind ik de grootste uitdaging. Prijs-technisch gezien moet ik de Tesla motor (en dus ook differentieel (is 1 geheel)) erin gooien, maar moet nog iets verzinnen voor de remmen.

Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 20 november 2022 11:21 AM
  [ # 9 ]

De accu mag niet het laagste punt van de auto zijn, dus mag hij niet onder de vloerplaat komen.  De lengtes van de accu’s is volgen mijn info 1880mm en 1995mm.  Hoogte 80mm zonder de aansluitklemmen. Een Tesla unit gaat niet tussen de voorsneppen passen. Wellicht is een Leaf motor dan een betere optie. Die kun je eventueel ook nog zonder diff gebruiken en dan koppelen aan de bestaande versnellingsbak.

Profiel  
 
PieterF
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-2015

Gepost: 20 november 2022 12:09 PM
  [ # 10 ]

accu is niet laagste punt. Er is nog een plaat eronder (is ook zo in een tesla)
En ik zal mijn rolmaat nog eens ijken, want kom echt wel andere maten uit Wink
tesla unit past wel tussen voorsnip, ik heb hem er al fysiek tussen gehouden. De remmen zijn het probleem

Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding

Profiel  
 
Gepost: 20 november 2022 12:49 PM
  [ # 11 ]

Even nog net iets harder vloeken in de kerk, maar wanneer je zo’n grote ingreep doet in de aandrijflijn, is het verplaatsen van de remschijven naar een meer gangbare plaats (lees gewoon achter de wielen) dan zo’n enorme opgave?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 november 2022 01:06 PM
  [ # 12 ]

Dan wordt het onafgeveetrde gewicht natuurlijk flink groter.
Moet de demping in de bollen dan ook niet aangepast worden?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 november 2022 02:01 PM
  [ # 13 ]
graddus schreef:

Even nog net iets harder vloeken in de kerk, maar wanneer je zo’n grote ingreep doet in de aandrijflijn, is het verplaatsen van de remschijven naar een meer gangbare plaats (lees gewoon achter de wielen) dan zo’n enorme opgave?

Hoe zou je dat dan moeten doen?

De DS heeft z’n beide fuseedraaipunten in het hart van het wiel zitten, centerpoint-steering dus.
Hoe kun je daar dan een “remankerplaat” met remklauwen maken? En waar zou de schijf dan moeten zitten?

Groet,
JW

 

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 november 2022 09:39 PM
  [ # 14 ]

Super interessant project!!!
Dit ga ik graag volgen

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 21 november 2022 09:50 PM
  [ # 15 ]

Hoe je het ook wendt of keert, en hoe mooi menigeen het project ook moge vinden: een elektrische DS is geen DS (meer)!

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook