19 van de 21
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende > 
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, olieperikelen & de rest
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 maart 2022 12:01 AM
  [ # 271 ]

Ik zou ook de steker op de oliepijlstaaf eens controleren: Die wordt heet en vuil, dat is elektrische geen goede combinatie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2022 05:38 AM
  [ # 272 ]

Zal ik eens doen.

De valse melding van het remvloeistofniveau is ook al weer enkele malen verschenen, zal een nieuwe sensor in het reservoir moeten komen.
Direct even de remvloeistof verversen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 mei 2022 09:26 AM
  [ # 273 ]

Het heeft even geduurd, maar gisteravond eindelijk eens de niveausensor vervangen.
Die zit er eenvoudig ingeklikt en daarvoor hoeft het remvloeistofreservoir dus niet eens leeg.
Het zal wel een reedcontact o.i.d. zijn.

Daarna de laptop eraan en met Diagbox gepoogd de storingsmelding te resetten.
Dat eerst niet lukte, de melding kwam telkens terug.

Toen maar eens gekeken of de melding overeenkwam met de werkelijkheid en Grrrr dat was ook zo.

Om tot MAX te komen moest er ca. 200 ml HBF4 bij. Sad
Hierna was de melding uiteraard wel weg te halen.

Daarna even gezocht waar die vloeistof dan gebleven zou kunnen zijn, aan de voor- en achterkant omhoog, gelukkig is het hele remsysteem overal keurig droog, geen enkel spoor van welke lekkage dan ook.

Nu wordt de koppeling ook hydraulisch bediend en dat tapt uit het zelfde vaatje.

De mastercilinder bij het pedaal ook keurig droog, aan beide zijden van het schutbord.
Maar de slavecilinder op de bak helaas niet, die lijkt wat te lekken.

Iets hoger op het blok is het ook nat, dat lijkt achter de vacuümpomp vandaan te komen die op de cilinderkop zit, aangedreven door de uitlaatnokkenas.

De afdichting is een grote O-ring, reeds een nieuwe besteld.
Die eerst vervangen en de boel daar ter plekke wat kuisen.
Ook de slavecilinder schoonmaken en dan beoordelen of deze daadwerkelijk lekt.

We houden het niveau in het reservoirtje voorlopig even goed in de gaten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 mei 2022 10:47 AM
  [ # 274 ]

Het is natuurlijk ook zo dat het peil zakt naarmate de remblokken slijten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 mei 2022 11:15 AM
  [ # 275 ]

Bekend, maar naar mijn ervaring niet in die mate dat het niveau dan van MAX tot onder MIN zakt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 mei 2022 08:33 AM
  [ # 276 ]
René Jongejan schreef:

Iets hoger op het blok is het ook nat, dat lijkt achter de vacuümpomp vandaan te komen die op de cilinderkop zit, aangedreven door de uitlaatnokkenas.

Dit gister verholpen door montage van een nieuwe O-ring.

Na demontage van de vacuümpomp is de lekkage goed zichtbaar.

Vacuümpomp zelf alleen aan onderzijde vet.

De oude O-ring, plat en hard, die deed z’n werk niet meer.

Even aankijken of het nu daar droog blijft.
Hierna de slave-cilinder schoonmaken en vaststellen of dit de boosdoener is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 november 2022 08:48 PM
  [ # 277 ]

Goed, we hebben weer iets te melden.

Begin vorige maand een nieuwe APK, maar niet nadat de koplamplenzen gepolijst waren om het lichtbeeld wat op te frissen en er een klein lekje in het uitlaatsysteem gedicht was.

Zo af en toe moest er een klein beetje koelvloeistof bij, maar vorig weekend was dat veel meer dan gebruikelijk.
Opgetopt naar MAX en een week later was het peil weer verder gezakt.

De bolide maar even opgebokt om te zien waar het blijft, deze keer was de boosdoener redelijk snel gevonden, namelijk de waterpomp lekt wat langs de as.
Is wel intussen de 4de keer dat het koelsysteem lekkage vertoont, overigens elke keer op een andere plek.

We gaan een nieuwe pomp scoren en even uitzoeken wat er mogelijk allemaal van z’n plek moet om er bij te kunnen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 14 november 2022 04:02 PM
  [ # 278 ]

Ik heb je via de mail de pdf gestuurd, “B1GG016MP0 VERWIJDEREN - AANBRENGEN : KOELVLOEISTOFPOMP”

Succes met de klus.very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2022 04:08 PM
  [ # 279 ]

Mijn dank is weer groot!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 14 november 2022 04:19 PM
  [ # 280 ]

very good graag gedaan.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 november 2022 08:51 PM
  [ # 281 ]

Gister de vervanging van de waterpomp maar even uitgevoerd.

Met de door René H. verstrekte info was intussen bekend wat los te halen, wat mij verbaasde was dat bijna het gehele inlaattraject van zijn plek moet om uiteindelijk één bout, waarmee een beugel die een kabelboom fixeert vastzit, los te kunnen halen.
Die beugel blijft anders net voor het bovenste boutje van de waterpomp zitten, waardoor die onbereikbaar blijft.

Het onderstaande trof ik aan.

Eén of andere beunhaas was met vloeibare pakking aan het knoeien geweest, wat er af fabriek niet tussen hoort te zitten.
Hierdoor heb ik de indruk dat de pomp al eens eerder vervangen is.
De oude afdichting was wel knalhard.

Deze bolide destijds gekocht met nog geen 55 K km op de teller, nu al over de 170 K.

Een nieuwe pomp van SKF er in geschroefd, uiteraard alleen met de standaard afdichting.
Alles weer op zijn plek gebracht, koelsysteem gevuld en ontlucht en een blokje om gereden.
Het lijkt zo op het eerste gezicht weer dicht, maar dat gaan we de komende weken ervaren.

Wel gezien en gehoord dat de aandrijfrol van de waterpomp en de rol in de riemspanner aan vervanging toe zijn, deze produceren nu meer geluid dan af fabriek.
Beiden al weer besteld inclusief een nieuwe multiriem, binnenkort die ook nog even vervangen, is dat ook weer fris.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 27 november 2022 09:01 PM
  [ # 282 ]

Top very good , dit kan ook weer afgevinkt worden.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 november 2022 12:04 PM
  [ # 283 ]

Gister heeft de bolide de eerste 2 langere ritten gemaakt.

‘s Avonds bij een afgekoeld blok nog marginaal bijgevuld om weer tot MAX te komen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 januari 2023 05:38 PM
  [ # 284 ]
René Jongejan schreef:

Binnenkort die ook nog even vervangen.

Laat dat “binnenkort” er maar af, de vervanging van beide rollen en de riem uiteindelijk vanmorgen uitgevoerd.
Hoopte dat hiermee de boel wat stiller zou worden aan de rechterzijde van het blok, jammer genoeg slechts deels, nu ook gehoord dat de elektromagnetische koppeling op de aircocompressor vervangen zal moeten worden om het echt stiller te krijgen.

Had nog wel een bijzonder fenomeen vanmorgen, trok de peilstok eruit, laat ik die toch niet meer volledig terug kunnen steken, de laatste ca 7 cm lukte gewoon niet.
Meerdere keren geprobeerd, helaas met hetzelfde resultaat.
Toen een stuk VD-draad gepakt, dat kon ik wel volledig doorsteken tot in de olie.
En daarna de peilstok ook weer, zeg ‘t maar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 januari 2023 07:55 PM
  [ # 285 ]

Die pijlstok kan maar net langs de geleider van de ketting ( een nagekeken bij een gedemonteerd blok..)  en hij is niet in elke richting even flexibel.
Het is me ook al een paar keer overkomen dat hij niet makkelijk terug wil: Eruit trekken en 180 graden draaien en weer terug, werkt feilloos.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
19 van de 21
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook