C5 aircross plug in hybride
JHas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2022

- C5 Aircross
Gepost: 13 september 2022 09:55 AM

Dit is mijn eerste bericht op dit forum en misschien ook mijn eerste Citroen. Op dit moment hebben we een Hyundai Tucson plugin maar na anderhalf jaar kunnen we nig steeds niet wennen aan de zit positie, de stoelen en het comfort, of het gebrek daaraan. Voorzichtig naar een nieuwe Citroen C5 aircross plugin wezen kijken en een proefrit gemaakt. Wat een andere beleving! De veel betere stoelen, de stilte en de veel betere zitpositie. Bij 2 dealers geweest en die spreken elkaar tegen over electrisch rijden. Mijn Hyundai start in de winter altijd op de motor om het interieur te verwarmen. Best jammer want dan leg je korte stukjes toch met de verbrandingsmotor af. Slecht voor de motor het milieu etc etc. Werkt dit bij de Aircross ook zo? De ene verkoper zegt van wel de andere van niet. Overigens kan ik het wel omzeilen door de kachel uit te zetten.
Trouwens vrijdag nog een proefrit en dan wordt de knoop doorgehakt…

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 september 2022 11:03 AM
  [ # 1 ]

Ik heb mijn C5AC-Hy inmiddels bijna anderhalf jaar, en die ook in de winter gebruikt.
Thuis laad ik hem `s nachts op, en de volgende dag rij ik gewoon weg in de E-stand, zomer en winter.
Geen sprake van dat de ICE eerst moet lopen, maar de tractiebatterij moet dan wel voldoende geladen zijn uiteraard. Als daar (nog) maar weinig in zit, moet de ICE het werk doen.

Waar ik veel gebruik van maak is de auto voor te verwarmen, als ‘ie nog aan de stekker hangt. Dan is hij lekker op temperatuur als je weg rijdt, en de accu is dan nog vol.
Je kunt dat op elk moment doen, ook als hij niet aan de stekker hangt. Maar dan verbruik je wel wat uit de accu.
Ook koelen tevoren gaat op die manier, handig als de auto lang in de zon gestaan heeft.
Dat alles kun je regelen via de MyCitroen-App

Verder ben ik zeer te spreken over het zitcomfort en de rijpositie. Die is perfect instelbaar voor mijn 1.90 m love1
Daarbij de kanttekening dat mijn voiture voorzien is van Hype-Black meubilair, waarbij de bestuurdersstoel volledig elektrisch verstelbaar is, en 2 memory-standen kent.
Hoe ander meubilair is kan ik niet beoordelen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JHas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2022

- C5 Aircross
Gepost: 13 september 2022 03:07 PM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Dat is dus in z’n geheel anders hoe de plugin Tucson werkt. Die gebruikt de motor in de winter om het interieur te verwarmen. Bij de C5 Aircross is dat dus niet het geval en werkt de verwarming dus electrisch? Bij De Tucson heb je helemaal geen mogelijkheid voor te verwarmen. Dat kan alleen bij 100% electrische modellen. Thuis laden doe ik ook al via een wallbox 16A werkt voldoende voor de relatief kleine accu. Wel lees ik overal dat de C5 aircross maximaal 48 km ver komt in de zomer. Met m’n Tucson haal ik de 61 km vrij gemakkelijk.. We gaan waarschijnlijk voor de Shine uitvoering met Urban black stoelen Alcantara en ledereffect. Overigens ben ik ook 1.89 m

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 september 2022 03:43 PM
  [ # 3 ]

Klopt, de C5AC-Hy heeft elektrische verwarming, en een elektrische aircopomp.

Het aantal kilometers dat je er elektrisch mee kunt rijden is afhankelijk van de buitentemperatuur en hoe je ermee rijdt.
Ik zit gemiddeld op iets meer dan 25 kWh/100 km, en de afstanden variëren van iets meer dan 40 km tot net boven de 50 km op een volledige lading.

De accu heeft een capaciteit van zo’n 13,5 kWh, waarvan maximaal 12 kWh beschikbaar zijn.
De rest heeft hij nodig als buffer voor verschillende acties, onder andere het wegrijden en achteruit rijden gebeurt altijd elektrisch. Pas vanaf een bepaalde voorwaartse snelheid kan de ICE aankoppelen.

Hoe groot is de accu in de Tucson, verklaart dat misschien die afstanden die je ermee kunt rijden?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JHas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2022

- C5 Aircross
Gepost: 13 september 2022 04:39 PM
  [ # 4 ]

Het accupakket van de Tucson is 13,8 kwh. Het verschil zit misschien in de techniek? De afstanden die u noemt zijn voor mij overigens acceptabel te noemen. Vrijdag de tweede proefrit en kijken hoe we er financieel uitkomen. We gaan het zien tot dusver bedankt voor de info. Als er nig iets is wat ik moet weten hoor ik het graag

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 13 september 2022 04:58 PM
  [ # 5 ]

Wat je zeker nog moet weten is, gezien je opmerking financieel, dat je geen nieuwe moet kopen. Of je moet perse de facelift willen hebben.

Mijn C5 aircross is/was een zeer jonge geimporteerde auto. Van het prijsverschil met nieuw heb ik nog een C1 Shine kunnen kopen.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
JHas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2022

- C5 Aircross
Gepost: 13 september 2022 05:11 PM
  [ # 6 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Een nieuwe heeft wel onze voorkeur en financieel gaan we er wel uitkomen

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 13 september 2022 07:15 PM
  [ # 7 ]

Was even een tip. Was voormij ook de eerste keer dat ik niet gloedje nieuw koop. Jammer van het geld al die vorige aankopen, vooral als je van eigen geld betaald, besef ik nu. Want wat schrijven die dingen af.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 30 september 2022 03:57 PM
  [ # 8 ]

Ik haal met mijn c5 62km op de accu in de zomer, in de winter zit dat idd op 48km

Profiel  
 
kareldb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 06-03-2022

Gepost: 04 december 2022 03:36 PM
  [ # 9 ]

voor de winter is de afstand geen 48km maar ik kom niet verder dan 35km

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 december 2022 04:46 PM
  [ # 10 ]

Ik was ook al verbaasd door die eerdere 48 km in de winter Wink
Vorige winter, en ook nu zit ik op ergens tussen de 38 km en 42 km.

Waar mogelijk verwarm ik ‘m voor als ‘ie nog gestekkerd is, dat scheelt iets.
En het is buitengewoon aangenaam om in een lekker warme auto te kunnen wegrijden Laughing

De verwarming onderweg kost best wat energie.
Er zit een element in dat elektrisch iets meer dan 5 kW kan consumeren, dat komt uit de tractiebatterij.
En dat merk je in het rijbereik, uiteraard.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JHas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2022

- C5 Aircross
Gepost: 05 december 2022 05:05 PM
  [ # 11 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Dat is waarom ik met (nog) mijn Tucson in de winter electrisch iets verder kom. De motor zorgt voor de verwarming en dat vind ik best een nadeel. De motor slaat pas af als ik de verwarming helemaal uit zet. Uiteraard heb ik dat wel gedaan en dan de stoelverwarming aan maar ik blijf het kil vinden. Overigens ben ik nog in blijde verwachting van de C5 AC.. Hopelijk in januari…… Een AC hybrid in de Shine uitvoering met als extra een electrische achterklep.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook