welke boordlader heb ik?
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 16 december 2022 09:02 AM

Dag, nieuw hier.
Sinds 3 weken heb ik een C5 Aircross Hybride. gekocht via officiële Citroën dealer. Duitse importauto met slechts 4500 km op de teller. Bouwjaar juni 2021.
Nu wil ik thuis gaan opladen. Niet via het stopcontact, want dat duurt wel erg lang. Wil graag een easywallbox van Citroën aanschaffen, maar deze werkt alleen sneller als er in de auto een (optionele) 7,4 kwh interne boordlader zit. Standaard is dat een 3,7 kwh lader. De dealer kon mij niet vertellen wat voor lader er in zit ??? Hoe kom ik daar dan toch achter.
Hoop op reacties
Richard

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2022 12:15 PM
  [ # 1 ]

De dealer heeft toegang tot Service.Citroen. Daar kan hij, via de VIN van deze auto checken welke boordlader hij heeft. Dat staat onder het kopje “Elektriciteit”.
Bij mij staat daar:

ACCULADER >> GEÏNTEGREERDE LADER 3 KW 1-FASE

Desgewenst kan ik dat voor je opzoeken, geef dan even de laatste 8 cijfers/letters van die VIN, dan zoek ik het voor je op.

Zelf laad ik thuis op, via een EVHub. Dat doe ik met 10A (2,3 kW) , aangesloten op een 16A groep. En dat heb ik geprogrammeerd om te starten vanaf 11 uur ‘s avonds, met daluurtarief dus
Als de tractiebatterij op 0 staat, duurt het opladen dan iets meer dan 5 uur, geen enkel probleem dus.

Theoretisch zou ik het met 16A (3,7 kW) kunnen doen, dan duurt het maar 3 uur. Daarvoor moet ik echter m’n huis-intallatie verzwaren, en ik win er niks bij.

Een 7,4 kW lader vraagt een heel andere huisinstallatie. Dat betekent 32A enkelfasige stroom, dat kan geen enkele standaard huis-installatie leveren.
Die moet dan omgebouwd worden, en je krijgt een duidelijk hoger vastrecht tarief omdat je hoofdzekering groter wordt.

Groet,
JW

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 december 2022 12:30 PM
  [ # 2 ]

Je kunt ook naar een publieke laadpaal gaan en kijken was die laad op je type 2 kabel, die probeert het maximum uit je interne lader te halen.
JW heeft wel een punt met de “Wallbox”: Als je ineens 100 euro/maand of zelfs meer aan vastrecht per maand extra moet betalen dan bekijk je dat zeker van tevoren. Kijk eens wat je aanluiting nu is : 3 x 16 of 3 x 20 ampere komt veel voor. Dan moet je naar een 3 x 35 amp aansluiting om op 1 fase 32 ampere ( 6.6 KW) te kunnen laden en dat is dan MKB tarief !
Als je nu een enkelfasige aansluiting hebt dan moet er een extra kabel gelegd worden, want die enkelfasige aansluiting gebruik je nu waarschijnlijk al bijna volledig.
Als je zonnepanelen hebt en je wil daarmee sneller laden dan zou ik eerst een elektricien/elektra installateur raadpleging want dat is niet zo simpel als het lijkt als optelsom.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2022 12:54 PM
  [ # 3 ]

Kleine aanvulling….

Als je thuis een enkelfasige aansluiting hebt, is die normaliter afgezekerd met een 35 A of 40 A hoofdzekering. Dat geeft dan een normaal vastrechttarief.
Theoretisch zou je dan met 32 A (7,4 kW) kunnen opladen, maar dan mag er op dat moment geen andere stevige gebruiker actief zijn.

Heb je een driefasige aansluiting, dan zit daar normaliter 3 x 25 A hoofdzekering voor.
Laden met 32 A enkelfasig is daarbij uitgesloten.

Groet,
JW

Profiel  
 
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 16 december 2022 01:25 PM
  [ # 4 ]

Dag JW. Waar kan ik dan VIN nummer vinden?
Mijn groepenkast is twee weken helemaal voorbereid en toekomstbestendig gemaakt. Ook omdat we in eerste instantie dachten aan een volledig elektrische auto. Vermogen is dus geen probleem. Electricien denkt goed mee

Profiel  
 
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 16 december 2022 01:37 PM
  [ # 5 ]

@Citroenmsgz.

Als ik via een publieke laadpaal laad met een type 2 kabel, dan zie ik op mijn telefoon app, dat er wordt geladen met 16 km/uur

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2022 01:44 PM
  [ # 6 ]
Barichard schreef:

Dag JW. Waar kan ik dan VIN nummer vinden?
Mijn groepenkast is twee weken helemaal voorbereid en toekomstbestendig gemaakt. Ook omdat we in eerste instantie dachten aan een volledig elektrische auto. Vermogen is dus geen probleem. Electricien denkt goed mee

Je VIN staat op je kentekenbewijs.
En is ook te zien in het kadertje onderin je voorruit, van buitenaf te zien aan de bestuurderskant.

Wat voor groepenkast heb je, een enkelfasige aansluiting of een driefasige?
En welke hoofdzekering(en) zit(ten)  daar in?

Als je oorspronkelijk aan een Full-EV dacht, die worden normaliter 3 fasig geladen.
Dat is een andere situatie dan nu, met de C5AC-Hy.

Groet,
JW

 

Profiel  
 
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 16 december 2022 01:48 PM
  [ # 7 ]

ZSML048333

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2022 01:54 PM
  [ # 8 ]

Daar zit een zware lader in:

ACCULADER >> GEÏNTEGREERDE LADER 7 KW 1-FASE

Waarom je dealer dat niet kan vinden…..

Als je me je mailadres geeft via een PB, gaan alle gegevens naar je onderweg.

Groet,
JW

Profiel  
 
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 16 december 2022 03:20 PM
  [ # 9 ]

groepenkast is 3 x 25 amp.
Aparte groep voor electrische auto ook aanwezig

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2022 03:56 PM
  [ # 10 ]

Die aparte groep zit dan op één van die 25A hoofdzekeringen, en is dan 16 A of misschien 20 A groot. En op die sectie mogen dan geen andere “grootverbruikers” zitten, anders klapt die 25 A hoofdzekering eruit.
Dat is zonodig op te lossen met een ” variabele loadshedding” tussenkast, die vermindert dan de stroom als er ook andere gebruikers op die sectie zitten.

Maar hoe het ook zij, je kunt er geen eenfase 32 A uit trekken.

Groet,
JW

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 december 2022 04:03 PM
  [ # 11 ]

Het vastrecht tarief voor 3x25 is gelijk aan 1x35 of 1x40.

Als je met drie fase kunt laden (ik heb geen flauw idee of die laders bestaan, ik rijd diesel) dan is 7kW geen enkel probleem met 3x25A.

NB 3x16A of 3x20 hoofdaansluiting is geen normale aansluiting in Nederland, ik heb het nog nooit gezien in ieder geval en het is ook niet logisch. Als je 3x16 hebt hebt moeten je eindgroepen 10A zijn, bij 3x20 iets van 12A, dat is geen standaard waarde dus dan ook 10A. In Nederland worden in woningen de eindgroepen afgezekerd met 16A normaal gesproken of je moet een onderverdeelinrichting willen maken achter een 16A zekering, dan komen daar 10A groepen achter. Dat zie je nog wel eens in een schuurtje dat op enige afstand van een woning staat.

In de industrie is het een ander verhaal maar je woont vast niet in een fabriek.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2022 04:07 PM
  [ # 12 ]

Helaas, de C5AC-Hy kan alleen enkelfasig geladen worden.
Dat wordt dan met zo’n installatie met maximaal 16 A >> 3,7 kW

Als je toch met 7,4 kW wilt laden, zal er een omvormer tussen moeten die van die driefasen spanning een enkelfasige maakt. En die zijn niet goedkoop…..

Groet,
JW

Profiel  
 
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 16 december 2022 04:20 PM
  [ # 13 ]

Da’s dan wel weer vreemd, want Citroën zelf adverteert en adviseert op hun eigen website het gebruik van zo’n Easywallbox

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2022 05:07 PM
  [ # 14 ]

Die wordt standaard, P&P aangesloten op een normaal stopcontact.
En kan dan met maximaal 10 A >> 2,3 kW laden.

Een deskundig elektricien kan ‘m ook anders aansluiten en programmeren. Maar dat moet in overeenstemming zijn met de voorschriften van het land, en de mogelijkheden van de installatie waar hij op aangesloten wordt.

Details daarover zijn HIER te lezen.

Groet,
JW

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook