AX gekocht
Komi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-2022

Gepost: 20 december 2022 12:15 PM

Goedemiddag allemaal,
Ik ben Koen en heb sinds 2 weken een AX met 1.1 motor.
Eerste paar dagen gingen goed en maakte het autootje al wat kilometers.
Helaas begonnen er daarna olie vlekken te ontstaan onder de auto.
Blokje was bij aankoop (particulier) kurk droog.
Alles wijst op de koppakking. Een veel voorkomend probleem las ik.
Nu wil ik dat volgende week aanpakken, en heb inmiddels een vraagbaak.
Heb wel iets sleutelervaring maar een koppakking is nieuw voor mij.
Maar gezien de eenvoudige techniek moet het te doen zijn.
Ik heb alleen geen citroen gereedschap. Om de nokkenas en krukas te blokkeren
Zijn pennen nodig. Kan dit ook een asje of boortje zijn? En wat is de maat?
Het afstellen van de distributie riem wordt een soort sleutel met een gewicht er aan gebruikt.
Is dit ook op een andere manier af te stellen? En zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik lees het graag! Hartelijke groet Koen.

Profiel  
 
Komi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-2022

Gepost: 21 december 2022 01:49 PM
  [ # 1 ]

Niemand een reactie?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 december 2022 01:59 PM
  [ # 2 ]
Komi schreef:

Heb wel iets sleutelervaring maar een koppakking is nieuw voor mij.

Mag ik je dan adviseren de klus te doen samen met iemand die er wel ervaring mee heeft?

Heb je bijvoorbeeld een momentsleutel en een hoekverdraaiingsmeter?

Benodigd voor het gefaseerd aanhalen van de nieuwe kopbouten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Komi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-2022

Gepost: 21 december 2022 02:32 PM
  [ # 3 ]

Hoi Rene,
Jazeker ik doe de klus samen met een kameraad die al 16 jaar als monteur aan trekkers sleutelt.
Momentsleutel heb ik, de hoekverdraaiingsmeter niet. Misschien die maat van mij wel.
Ik had inderdaad gelezen dat je de bouten gefaseerd aanhaalt op moment en daarna nog een aantal graden verder draait.
Waar is dat voor? Heeft dat met de rek van de bouten te maken?
Wat ik verder graag wil weten: waar en hoe borg je de assen indien nodig
En is er een truukje om zonder speciaal gereedschap de juiste spanning op de riem te zetten?
Bedankt alvast.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 december 2022 03:02 PM
  [ # 4 ]

Wat doet jou denken dat de olielekkage door de koppakking komt?

Bij de 1.4 is dat een gekend probleem, maar ook bij de 1.1?

Groet,
JW

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 december 2022 03:05 PM
  [ # 5 ]
JW schreef:

Bij de 1.4 is dat een gekend probleem, maar ook bij de 1.1?

Yep, en ook nog bij de 1.0 , allemaal dezelfde constructie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 december 2022 03:11 PM
  [ # 6 ]
Komi schreef:

Waar is dat voor? Heeft dat met de rek van de bouten te maken?

Klopt, het zijn rekbouten, daarom moet je ook nieuwe gebruiken.

Heb je een gietijzer of aluminium onderblok? GY moet in 1 keer 240 gr om, alu in 2 keer 120 gr.

Komi schreef:

Wat ik verder graag wil weten: waar en hoe borg je de assen indien nodig?

De nokkenas in het tandwiel met een 8 mm pen, de krukas in het vliegwiel met een 6 mm pen, gaatje is wat lastig te vinden, zit aan de voorzijde van het blok.

Komi schreef:

En is er een truukje om zonder speciaal gereedschap de juiste spanning op de riem te zetten?

De spanrol heeft een vierkant gat, daar iets passend in doen en met 20 Nm voorspannen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 december 2022 07:42 AM
  [ # 7 ]

Koen heeft intussen per mail alle benodigde info ontvangen.

Nog wel een tip, je schroeft er toch direct ook een nieuwe waterpomp op?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Komi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-2022

Gepost: 22 december 2022 08:53 AM
  [ # 8 ]

Goedemorgen mannen,
Ja nieuwe waterpomp, spanrol en uiteraard nieuwe riem.
Ook nieuwe kopbouten en zelfs nieuwe klepseals zitten in de set
En ook maar een nieuw setje bougies. Dan moet ie er weer tegen kunnen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 december 2022 09:31 AM
  [ # 9 ]

Ook even kleppen slijpen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Komi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-2022

Gepost: 04 januari 2023 09:03 PM
  [ # 10 ]

Hoi, ben ik weer.
Tussen kerst en oudjaar een AX gered van de Hoogovens. Koppakking was er ontzettend slecht aan toe. De kop eigenlijk ook. De klepseals waren kogelhard geworden waardoor ook veel koolaanslag door olielekkage. In de tafelboormachine ingeklemd met een messing borsteltje allemaal schoongepoetst. Ook de kleppen weer ingeslepen. En kleppen gesteld.nieuwe riem, waterpomp, spanrol,bougies, dynamoriem, en thermostaat. Verse olie en filter, koelvloeistof doorgespoeld en ontlucht. Ik vond het een leuk klusje en goed te doen. Ik las hier een verslag van wat er allemaal los moet maar dat hoeft eigenlijk niet. Ook had ik borgpen 10mm nodig ipv 8 voor nokkenas. Loopt nu wer als een naaimachine en hopelijk blijft hij dat ook lang doen. Bedankt voor jullie tips en hulp.
Groet Koen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook