Waar moet ik beginnen?
RobbyD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-09-2022

Gepost: 21 december 2022 05:01 PM

Hallo allen,

Mijn id 1.9 bj 1970, zou weer de weg op kunnen maar dan moet ik nog wel de banden vervangen. Dit is niet het probleem, de id zakt na stilzetten binnen een paar minuten in. De pomp slaat om de 8 seconden aan.Is het verstandig om alle veerbollen te vervangen en ook de pomp?
Wat kan ik het beste doen,

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 21 december 2022 06:02 PM
  [ # 1 ]

Mijn advies: Je kunt het beste eerst naar films van DS-TT kijken.  Zie youtube.
Wat ik denk:
- Waarschijnlijk heb je interne lekkages als je ID zo snel zakt na stilzetten. In de componenten zitten keeringen en toleranties.
- In dat lekkagegeval is de pomp ook continue aan het werk om rijdend/draaiend de boel op druk te houden.
- De veerbollen zullen voor het zakken waarschijnlijk niet het probleem zijn. De drukbol kan zeker wel een rol spelen. De pomp werkt zich in de rondte en de opgeslagen druk is in het systeem bijna nihil. Een vervangende pomp zal dit issue niet oplossen.
Nog even een andere vraag. Hoe lang en onder welke omstandigheden staat de ID al stil? In welke staat is de hydrauliek? Oftewel: hoe fris is het systeem intern en de sapjes die er in zitten? Post dat op het forum en het advies zal beter zijn.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
RobbyD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-09-2022

Gepost: 21 december 2022 08:11 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie, allereerst waar moet ik aan denken bij interne lekkage?

De geschiedenis van de id. Ik zag de citroen staan op marktplaats en bij controleren van het kenteken kwam ik er achter dat deze in 1974 door mij was aangekocht. Heb hier 3 jaar mijn werk als vertegenwoordiger mee gedaan en er plm 100.000 km meegereden. De zaken gingen goed en heb deze toen ingeruild op een CX. Heb me nu bij aankoop laten leiden door emotie,.Wink
Id had tm 2020 een geldige APK, volgens mij een keurmeester met slechte ogen. Heb haar verder opgeknapt, diverse delen hersteld en gelast.
Motor loopt nu goed zowel op gas als op benzine.
Had het plan om haar terug op Marktplaats te zetten, maar mijn dochter zou er graag in willen trouwen net zoals ik in 1974. Dus…...ik ga er mee door!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 december 2022 08:25 PM
  [ # 3 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/241190/

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 22 december 2022 08:32 AM
  [ # 4 ]
RobbyD schreef:

Had het plan om haar terug op Marktplaats te zetten

Why?

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 22 december 2022 10:03 AM
  [ # 5 ]

Het is al heel vaak beschreven op dit forum dat de pomp een continue stroom van lhm onder hoge druk levert aan het hydraulisch systeem en dus altijd lhm onder druk aan de drukregelaar afgeeft. Het is echter aan de drukregelaar om te bepalen of die stroom lhm teruggaat naar het voorraadvat of naar het hydraulisch systeem. In jouw geval is dat om de 8 seconden. Ik zou daar niet van schrikken; met een Dsuper 5 heb ik bijna 100k kilometer gereden met een drukregelaar die om de 5 seconden het bekende “prrrrrt” geluidje gaf. Het huwelijksfeest van je dochter zal daar echt niet door in het honderd lopen.
Als je wil weten hoe je eea kunt verbeteren aan je ID raad ik je aan een manometer te kopen en wat leiding en wartels. Volg dan de werkwijze en instructies zoals Egbert dat duidelijk laat zien in het filmpje van het Technisch Team. Ik heb dat zelf zo gedaan bij mijn Dsuper5 en geconstateerd dat zowel het stuurhuis als de drukregelaar niet meer fris waren. Vervanging gaf toen een aanzienlijke verbetering.
Succes!
Rinus

Rinus

Profiel  
 
RobbyD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-09-2022

Gepost: 22 december 2022 10:54 PM
  [ # 6 ]

Bedankt Rinus, ik ga er mee aan de slag!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 december 2022 10:14 AM
  [ # 7 ]
olga schreef:

Het is al heel vaak beschreven op dit forum dat de pomp een continue stroom van lhm onder hoge druk levert aan het hydraulisch systeem en dus altijd lhm onder druk aan de drukregelaar afgeeft. Het is echter aan de drukregelaar om te bepalen of die stroom lhm teruggaat naar het voorraadvat of naar het hydraulisch systeem. In jouw geval is dat om de 8 seconden.

Een kleine correctie. De pomp levert alleen flow, zoveel liter per minuut. De drukregelaar en de intstelling daarvan, díe bepaalt wat de druk wordt van het systeem. Zodra de gewenste druk bereikt is, zal de flow retour gaan naar het vat. Hierbij is ook de druk tussen regelaar en pomp nagenoeg drukloos.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 december 2022 10:01 PM
  [ # 8 ]

Die snap ik niet .
De pomp moet alles op druk brengen ,……dus die heeft/ geeft altijd een maximale druk
De drukregelaar regelt af op een bepaalde druk.
En de rest retour


VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 december 2022 10:58 PM
  [ # 9 ]

Vergelijk het met een fietspomp.
Als die niet aangesloten is op het fietsventiel, pomp je heel licht, en verplaats je alleen maar lucht.
Aangesloten op het ventiel begint het pompen heel licht, maar naarmate de band voller raakt, moet je harder werken.

Zó werkt deze pomp ook.
Zonder tegendruk, dus met geopend ventiel in de HD-regelaar, stroomt de LHM praktisch ongehinderd terug naar het voorraadvat.
Sluit het ventiel in de HD-regelaar, dan pas moet de pomp druk opbouwen.

Groet,
JW

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 26 december 2022 09:35 PM
  [ # 10 ]

Klopt, zodra de gewenste druk bereikt is gaat de LHM drukloos richting voorraadvat. Daarom is het ook belangrijk dat er niet onnodig veel interne lekkage is. De pomp en drukregelaar moeten veel harder werken, en je verbruikt ook meer brandstof.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 26 december 2022 09:38 PM
  [ # 11 ]

Mensen, hoe helpt deze discussie de TS?? Zijn auto zakt in nadat de motor afgezet is - dan draait de HD pomp sowieso niet en is deze hele discussie niet van toepassing.

Beste TS, je hebt heftige lekkage bij de hoogteregelaars (vervuiling) of aan de veercilinders (slijtage). De hele discussie over de werking vd HD pomp kun je overslaan.

Succes met de DS weer op de weg krijgen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook