5 van de 34
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Waterman’s Jag: Roadtrip naar de sneeuw
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 december 2022 03:12 PM
  [ # 61 ]

Ik vind die MK2 ook erg mooi en van die E Types ga ik vreselijk kwijlen. Ik mocht een keer meerijden met zo’n E Type met de V12 en die man had de uitlaat wat veranderd en man man, wat een automobiel is dat.

Is de kop van jouw MK1 aangepast voor loodvrij? Want de originele klepzetels zijn vrij zacht, dus het kan wel maar dan moet je de klepspeling goed in de gaten houden.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 december 2022 05:28 PM
  [ # 62 ]

Met de trommelremmen voorkom je dat een achterligger op jou klapt als je plotseling krachtig moet remmen. In die zin verhogen ze de veiligheid, zeker als je er zelf rekening mee houdt dat het aan de voorkant net andersom is.
Maar echt fijn voelt het natuurlijk niet Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 december 2022 05:48 PM
  [ # 63 ]

Met een paar goede trommelremmen rem je net zo hard als met schijven en meer dan blokkeren is niet nodig.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 december 2022 07:40 PM
  [ # 64 ]

Toch wil je niet blokkeren Han. De kracht nodig om rubber af te smeren aan asfalt is veel minder dan je aan hitte in remmen kunt stoppen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 december 2022 07:44 PM
  [ # 65 ]
Han S schreef:

Met een paar goede trommelremmen rem je net zo hard als met schijven en meer dan blokkeren is niet nodig.

En dat klopt dus niet bij de Mk1. Al bij de introductie in 1955/56 beklaagde klanten én pers zich over de voor die tijd al ondermaatse remprestaties. Reden voor Jaguar om vanaf ‘57 schijfremmen als fabrieksoptie aan te bieden en vanaf 58 als standaard te leveren.

Wat de opmerking van Jeroen betreft: trommeltjes in een eend werkt prima. Beter dan schijven. Maar, zo’n ding haalt 120 en weegt 600 kg. Maximaal. Een dikke 1400 kg met 120 tot 220 pk en een top van 160 tot over de 200 wil je gewoon niet met trommels remmen, juist omdat trommels de nare gewoonte hebben bij goed warm worden tot wel 50% van hun remvermogen te verliezen. Oké, er zal dan idd niet snel iemand je kofferbak in duiken, voor dat dat kan gebeuren heb je de neus namelijk al in puin.

Jaguar won de 24u van Le Mans niet door vermogen maar door hun schijfremmen. Laten we dat niet vergeten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 december 2022 08:31 PM
  [ # 66 ]

De nadelen van trommels zijn bekend en in de bergen met veelvuldig remmen ga je dat wel merken natuurlijk. Maar hier in het vlakke Nederland kan een goede trommelrem ook goed werken.

Op mijn oude Estafette zitten aan de voorkant grote trommelremmen welke ook zijn berekend op het laadvermogen van een ton en dat remt prima.

Maar op mijn XJ6 zitten voor en achter schijven en dat is in mijn geval nog een ongeventileerde schijf aan de voorkant en dat remt ook prima. De XJ6 weegt met alles er op er in en er aan meer dan 1700 kg en is in feite net als de MK1 en 2 een sedan met sportwagen allure.

Ik heb er een 4.2 liter motor in gehangen, maar ik heb ook een Jag gehad met de 3.8 liter motor en die loopt mooier en is zoals ik eerder zei wat mij betreft de fijnste XK motor.

Ik voorspel dat waterman heel veel plezier gaat hebben met deze Jag.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 december 2022 08:58 PM
  [ # 67 ]

Maar…............heb ik het over de Estafette: die heeft op de voorste remmen een remcilindertje met twee ingangen, dus twee remslangen per cilinder. Dus een gescheiden remsysteem op alleen de voorwielen en die heb ik gereviseerd. De trommels laten uitslijpen en de remzuigertjes zaten muurvast, maar die krijg ik er gegarandeerd uit alleen zeg ik niet hoe.

Maar zo’n remcilindertje kost nieuw € 262.50 en dat dus twee keer. Een remschijf voor de MX5 kost een paar tientjes en een nieuwe remklauw voor de achterkant, dus met handremmechanisme kost iets meer dan 100 euro.

Botom line: trommelremmen zijn duurder.

Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 25 december 2022 09:21 PM
  [ # 68 ]

QDe trommels laten uitslijpen en de remzuigertjes zaten muurvast, maar die krijg ik er gegarandeerd uit alleen zeg ik niet hoe. Q

Da’s flauw Han.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 december 2022 09:49 PM
  [ # 69 ]

Nou vooruit dan: bij normale remcilindertjes tik je die zuigertjes er gewoon uit, maar bij het dubbele systeem van de Estafette zit er in het midden van het remcilindertje een schotje.

En ze zaten echt muurvast gerot door meer dan 20 jaar stilstand. dus heb ik er een gaatje in de zuigertjes geboord, daar een draadje in getapt, stukje draadstang er in gedraaid, passende dop er overheen, ring met een moertje, spanning er op gezet, de boel heet gestookt en je draait ze er zo uit.

De cilindertjes waren nog te redden, dus hoontje er doorheen en nieuwe zuigertjes met cupjes er in gebeund. Kosten ergens in de 30 euro.

Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 25 december 2022 10:16 PM
  [ # 70 ]

Briljant, ouwe poelietrekker!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 december 2022 10:37 PM
  [ # 71 ]

Kate Bush zong het al jaren geleden: don’t give up.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 december 2022 09:48 AM
  [ # 72 ]
Han S schreef:

Botom line: trommelremmen zijn duurder.

Onderhoudsgevoelig en achterhaald komt er nog bij. Ik moet dat gezeik niet. Mijn Mk1 heeft daarom niet alleen 4 schijven maar ook nog de upgrade met XJ6 remklauwen met 4 zuigers en remblokken die 2x zo veel remoppervlak hebben. In combinatie met deze is er dan nog een dijk van een rembekrachtiger gemonteerd. Remt als een debiel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 december 2022 10:45 AM
  [ # 73 ]
waterman schreef:
Han S schreef:

Met een paar goede trommelremmen rem je net zo hard als met schijven en meer dan blokkeren is niet nodig.

 

Jaguar won de 24u van Le Mans niet door vermogen maar door hun schijfremmen. Laten we dat niet vergeten.

Waarop Levebvre gelijk besloot dat de DS schijven moest krijgen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 december 2022 03:27 PM
  [ # 74 ]


Klinkt lekker!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 december 2022 05:33 PM
  [ # 75 ]

Loopt mooi.

Ik weet niet of juliie deze kunnen zien, maar dat is onvoorstelbaar:

https://www.facebook.com/1558835893/videos/5768013503244484?idorvanity=337604812956991

Profiel  
 
 
5 van de 34
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook