Afstandsbediening sleutel werkt niet meer
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 14 januari 2023 03:31 PM

Hoi allen,

Sinds een paar dagen doet de afstandsbediening van de deurvergrendeling opeens niks meer. Het gaat om de RF afstandsbediening met 2 knopjes.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
- Batterij vervangen (de vorige was na doormeten ook zo goed als leeg)
- Opnieuw inleren doormiddel van de vergrendelknop 5 seconden ingedrukt houden na het op contact zetten.
- Zekeringen controleren die met de beveiligingscomputer te maken hebben
- Accu 10 minuten los

Ik heb de afstandsbediening met een SDR gecontroleerd: rond 433MHz zend hij keurig een signaal uit op beide knopjes.

De sleutel zelf werkt prima, de centrale vergrendeling gaat er op en af, en hij start gewoon. Dus inleren met een Lexia lijkt niet nodig.

Weet iemand meer over hoe dit systeem bij de fase 2 werkt, en of er nog meer te controleren is?
Ik vraag me af of ik het inleerproces goed gedaan heb; maar in andere topics heb ik het zo zien langskomen.

Alvast bedankt,
Dijs

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 januari 2023 04:07 PM
  [ # 1 ]

Ik heb dit ook een paar keer gehad.

Van het ene moment op het volgende kun je met de knopjes op de sleutel de deursloten niet meer bedienen. En het komt ook niet meer goed. Batterij in sleutel vervangen etc, niets helpt. Toch zendt de sleutel wel en werkt de ontgrendeling van de startblokkering ook.

Nadat ik de sleutels opnieuw heb ingeleerd met de Lexia werkt alles weer goed (dwz voor enkele jaren).
Ik heb dit meerdere keren gehad met twee sleutels in een kleine 15 jaar tijd.

Mijn vermoeden is dat bij de laatste Xantia-serie een ‘rollende code’ is gebruikt en dat daar een software-bug in zit.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 januari 2023 04:08 PM
  [ # 2 ]

In het CitDoc D4BH01P0 - 2 - 04/07/2014 REPARATIE : CENTRALE EENHEID BEVEILIGING (CPH) ENKELVOUDIGE VERGRENDELING EN TRANSPONDER EN UITV AFSTANDSBEDIENING SINDS OPR 7668 OF SUPERVERGRENDELING EN TRANSPONDER EN UITV AFSTANDSBEDIENING SINDS OPR 7668 staat daarover bij de Xantia 2:

Vervangen van de batterijen van een radiografische afstandsbediening
Als de batterijen worden vervangen, moet opnieuw een synchronisatie worden uitgevoerd tussen de afstandsbediening en de modulator van de interieurbeveiliging.
Synchronisatieprocedure :
Zet het contact aan
Wacht tot het controlelampje startbeveiliging is gedoofd
Druk op één van de toetsen van de afstandsbediening , Na 30 seconden
OPMERKING : Auto met alarmsysteem : De LED van het anti-inbraakalarm brandt gedurende 0,5 seconden (bevestiging van de initialisatie).

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 januari 2023 04:21 PM
  [ # 3 ]

Die procedure ken ik maar werkte bij mij niet.
Bij mijn Xantia werkte alleen opnieuw inleren met de Lexia.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 14 januari 2023 05:28 PM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie reacties! Die procedure werkt bij mij inderdaad niet.

Als hij opnieuw ingeleerd moet worden, betekend dat dan ook dat het bordje voor de RF gekoppeld is aan de sleutel zelf? Want zonder dat bord in de sleutel werkt hij ook prima. Dus zou zo’n inleerproces dan iets resetten in de beveiligingcomputer?

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 januari 2023 06:11 PM
  [ # 5 ]

Ik kan je even niet volgen.
Wat bedoel je met het bordje, de kaart met pin-code die je moet ingeven in de lexia?
Of bedoel je het printplaatje in de sleutel, maar wat bedoel je dan met: ‘zonder dat bord in de sleutel werkt hij ook prima’?

In de sleutel zit een rf-id chip (heel klein blokje, verstopt bij de hals van de baard) voor opheffen startblokkering,
en er zit een printplaatje in met batterij en drukknopjes voor de afstandbediening van de sloten.

Met inleren van een sleutel met de Lexia worden deze beide componenten gekoppeld.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 14 januari 2023 07:49 PM
  [ # 6 ]

Ik heb dit probleem vroeger ook eens meegemaakt en als ik me goed herinner werkte alles weer nadat ik het knopje van de afstandsbediening ingedrukt hield TIJDENS het aanzetten van het contact..

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 14 januari 2023 09:50 PM
  [ # 7 ]

Alfred: dat verduidelijkt het, dat beide componenten gekoppeld worden.
Ik had met Enting gebeld, uit de uitleg daar dacht ik te begrijpen dat de Lexia alleen de RF(ID) doet en niet de printplaat met knopjes.
Met het bordje bedoel ik de printplaat waar de knopjes op zitten.

De lexia leert dus zowel de sleutel, als de printplaat met knopjes in met de code. Weet je toevallig of dat twee acties in de Lexia zijn? Of dat het in 1x gaat.

Dank voor de suggestie G-ikX, ook dat heb ik geprobeerd en werkte niet.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 januari 2023 10:42 PM
  [ # 8 ]

Het is één actie die je met de Lexia doet.

Als je de procedure start geeft de Lexia je instructies, zoals de sleutel in het contactslot en op een bepaald moment moet je ook op de knopjes van de sleutel drukken.

Mocht je meer dan 1 sleutel hebben dan moet je die bij de hand houden want die volgt dan in dezelfde actie.
(Houd de sleutel waar je niet mee aan het inleren bent wel voldoende ver van het contactslot, zodat het systeem zich niet kan ‘vergissen’ in een tweede rfid signaal).

Je hebt wel een soort ‘pincode’ van de auto nodig, als je die niet hebt kun je die bij de dealer opvragen.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 16 januari 2023 06:55 PM
  [ # 9 ]

Donderdag gaat ie aan de Lexia bij Enting. Ben benieuwd!

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 19 januari 2023 10:26 PM
  [ # 10 ]

Hij doet het weer!

Dank voor de tip @lfred; na inlezen met de Lexia werkte de afstandsbediening direct weer.

Voor de geinteresseerden de procedure:
1. Keycode invoeren in Lexia software. Deze had ik gelukkig nog bij de auto op een pasje
2. Aantal afstandsbedieningen ingeven, 1 in mijn geval
3. Druk op knopje afstandsbediening; hij registreerde toen direct met een pieptoon
4. Aantal sleutels ingeven, 2 in mijn geval
5. Op contact zetten met beide sleutels.
En klaar. Gek genoeg zei hij bij de tweede sleutel (zonder ab) dat ie al ingeleerd was, terwijl hij de eerste duidelijk wel opnieuw inprogrammeerde. Maar ze werken in ieder geval beiden nu.

Hij is ook even uitgelezen, gelukkig zonder foutcodes. Behalve op de beveiligingscomputer; die maakt blijkbaar al een foutcode wanneer een deur niet goed dicht zit, en je het slot probeert te activeren. Monteur daar zei dat het geen correlatie had met de afstandsbediening.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook