Klepje in brandstoftank breekt af en gaat mij € 1.500 kosten ...?
Willem1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-07-2018

Gepost: 23 januari 2023 08:50 PM

Beste allemaal,

Allereerst mijn excuses voor het geval dit probleem al elders op het forum te vinden is, ik ben wat “gehaast” en kom het in elk geval niet zo snel tegen…

Mijn C4 Picasso THP uit 2013 heeft een aantal keren, vrijwel direct na het starten (maar niet iedere keer) de volgende melding in het display gegeven:
MOTORSTORING
Laat dit verhelpen
(het geel/oranje motorblokje gaat dan ook branden).

Bij het langzaam optrekken voel je dat de motor “bokkig” loopt.

Wanneer ik de motor dan uit- en opnieuw aanzet (dus ook de computer opnieuw start) loopt de motor bijna iedere keer weer normaal en verdwijnt de foutmelding. Een enkele keer moet ik deze “truc” (opnieuw starten) twee maal uitvoeren.

Nadat dit de eerste keer gebeurde ben ik naar de dealer, waar de auto onderhouden word, gereden. Daar hebben ze de computer uitgelezen en konden ze zien dat de auto tijdelijk op twee pitten had gelopen (dat verklaarde het bokkige gedrag) omdat er een storing in het brandstofsysteem zat.
Omdat de storing zelf inmiddels verdwenen was hebben we afgesproken om, wanneer het weer gebeurde, opnieuw naar de garage te gaan. Na een paar weken is mijn auto echt “onderzocht” en

De diagnose is dat er ergens boven in de brandstoftank een soort klepje (een overstortje, voor als je per ongeluk te veel tankt??) afgebroken is. Dat afgebroken klepje resulteert in de melding “storing in brandstofsysteem” en in het bokkig rijden.
Omdat men niet bij dit klepje kan, is het ook niet te repareren.
Daarom moet mijn complete brandstoftank vervangen worden.
Kosten (inclusief demonteren/monteren) rond de € 1.500,-

Heeft iemand hier ervaring mee, wie heeft hier gedachten over en
wat als ik de tank laat vervangen en het blijkt toch niet de oorzaak te zijn….

Help! Wink

Vriendelijke groet,
Willem

Willem de Graaf

Citroen Diane (1980)
Citroen Xsara Picasso (2007/2012)
Citroen C5-II 2.0 HDIF (2012/2018)
Citroen C4 Picasso 1.6 THP (2018/heden ;>)

plus beroepsmatig: Berlingo/Jumpy/Jumper/C4 Picasso/C4 Grand Picasso

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 januari 2023 09:05 PM
  [ # 1 ]

Een auto van tien jaar oud? Ik zou de sloperijen bellen voor een tank en die er in laten beunen door een welwillende monteur cq forumlid.

Profiel  
 
Willem1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-07-2018

Gepost: 23 januari 2023 09:33 PM
  [ # 2 ]

Dankjewel Han S, voor je reactie!

Hoewel ik de dealer op zich echt wel vertrouw, heb ik moeite om zijn verklaring te begrijpen. Ik kan het ook bijna niet geloven. Daarom overheerst bij mij het gevoel van “wat nou als” ik de tank laat vervangen (kan ook door een welwillend ander iemand dan de dealer) en het probleem blijkt helemaal niet weg te zijn.

Lastig he… Ik zoek dus eigenlijk vooral iemand die mij kan uitleggen dat de verklaring (afgebroken overstort-klepje in de tank) op zichzelf wel kan kloppen en dat dit kan resulteren in motorstoring ....

vr.groet,
Willem

Willem de Graaf

Citroen Diane (1980)
Citroen Xsara Picasso (2007/2012)
Citroen C5-II 2.0 HDIF (2012/2018)
Citroen C4 Picasso 1.6 THP (2018/heden ;>)

plus beroepsmatig: Berlingo/Jumpy/Jumper/C4 Picasso/C4 Grand Picasso

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 24 januari 2023 08:19 AM
  [ # 3 ]

Wellicht kun je hier eens zoeken welk klepje het precies betreft?
https://catalogs.ssg.asia/citroen/?lang=en#

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 januari 2023 10:52 AM
  [ # 4 ]

Ik heb even op een paar franse sites gekeken naar een probleem met de C4GP en daar staat een hele discussie:

https://forum-auto.caradisiac.com/topic/83344-réservoir-défaillant-sur-c4-picasso-ii-de-2016/#comments

In het kort: Het lijkt erop dat een probleem is dat je bij ( te) vol tanken en daarna parkeren ( niet recht, op een helling) brandstof krijgt in je “damp reservoir” , dat is het bankje dat je benzinedamp opvraagt door uitzetten en krimpen van de benzine in de tank: Dat mag je niet meer “naar buiten afvoeren” sinds meer dan 20 jaar, dus wordt dat opgevangen en dan afgevoerd naar de inlaat meet en klep.

Maar ik lees ook dat er soms gesproken wordt over een defecte klep, zoals je garage zegt.

Wat er gebeurt: Als er “ontlucht” wordt kom er geen klein beetje damp in je inlaat zoals het hoort maar benzine, dan zegt je motor ” mengsel te rijk” en schakelt die cilinders uit…

Het lijkt me een “verborgen gebrek” gezien de frequente van voorkomen , maar bij een 10 jaar oude auto is dat een moeilijke zaak.
Je zou eens een bij een “citroen specialist”  ( Oldenhage, PCA garage etc) kunnen vragen of ze geen oplossing kennen ?

Als er alleen benzine in de damphouder gekomen is dan zou je kunnen proberen die omgekeerd goed door te blazen met open tankdop, dan verdampt die benzine wel ( sorry voor het vervuilen) ,  maar als er echt een klep kapot is dan helpt dat misschien niet.

Als ik naar de tekening in het onderdelenboek kijk dan zie ik geen apart tankje, maar dat zou ook best in de tank geïntegreerd kunnen zijn, vandaar het compleet vervangen van de tank. ( Ik ben geen C4 Picasso specialist) .
Misschien kun je de garage eens vragen op “terugblazen” zou helpen? Ze zullen wel zeggen dat het klepje kapot blijft, maar als je daarna nooit meer helemaal vol tankt ( pistool er helemaal in en meteen stoppen als hij afslaat ) dan zou het weg kunnen blijven.

Zijn er hier echte kenners van de C4 picasso ?

Mijn eerste vraag aan de garage: Is er een “notice technique” van Citroen , hoe doet de garage de diagnose ? ( Citroen stuurt “notice technique” aan de dealers voor veel voorkomende problemen, hun diagnose en reparatie, dat doet ieder merk auto’s, dat wil niet meteen zeggen dat het de fout van de leverancier is.

JW: Kun jij kijken of er een Notice technique heirover is ?

 

 

 

 

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 januari 2023 10:57 AM
  [ # 5 ]

Dat kan ik doen. Wellicht is daar een TSB van.

Maar daarvoor heb ik de VIN nodig van deze C4P.

Groet,
JW

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 januari 2023 12:44 PM
  [ # 6 ]

Die 3 pagina’s op de franse site heb ik eens doorgelezen.
Daar komen heel wat van deze storingen voorbij Rolling Eyes

Het wordt me nu ook wat duidelijker wat er dan gebeurt, er komt benzine in het “ontluchtingssysteem”, en vervolgens gaat dat mis in de motor.

Die benzine kan daar (ook?) komen als de tank tot de rand toe vol zit.
Tegen die achtergrond snap ik nu waarom er in mijn instructieboekje staat:

Vul de brandstoftank.
Laat het vulpistool niet vaker dan 3 keer afslaan, aangezien er anders storingen kunnen optreden.

Ik had de relatie tot het kunnen optreden van dit probleem nog niet gelegd. Nu wel….

Groet,
JW

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 januari 2023 02:57 PM
  [ # 7 ]

Ik heb wel gezien dat er ook nog een apart ontluchtings doos zit onder de tank: de 1502K5 als ik het goed heb.
Die vind je in het onderdelenboek onder “emissie controle”, niet bij de tank. 

Waar dat “klepje” exact zit is me nog niet duidelijk: Boven in de ontluchtingsslang ? Ergens in de tank ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 januari 2023 06:49 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad, die toevoeging 1502K5, omschreven als brandstofdampabsorptievat zie ik ook.
Dat betekent dat hij los verkrijgbaar is, de eraan gekoppelde prijs is €137,77 incl. BTW.

Maar ik vooralsnog geen nadere info vinden over het hoe-of-wat van dat vaatje, ook niet hoe hij losgekoppeld en gemonteerd kan worden.
Bij die info kan ik mogelijkerwijs via de VIN van deze C4P.

Groet,
JW

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 25 januari 2023 05:30 PM
  [ # 9 ]

Zie dit nummer 1502K5 bij Bart Ebben voorbijkomen. Hij zal dus wel op de hoogte zijn.
Erg vervelend en slechte reclame. Hier gaat citroen geen punten mee scoren.

Op de franse site wordt ook gezegd: vul je tank tot maar 3/4, voorkom dat je vaak hard moet remmen, trek niet bruusk op, vermijd een “dynamische” rijstijl maw voorkom 6 Beaufort in de tank en parkeer niet met de voorkant naar beneden op een helling.

Als het lampje oplicht stoppen en motor afzetten en opnieuw starten. Het is niet nadelig voor de motor.

Ik hoop dat er wel een oplossing voor dit probleem op tafel komt of dat er een Après vente is of zo.
Als je de klaagzang op de het Franse forum leest..

Succes Willem!


 

 

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 januari 2023 07:33 PM
  [ # 10 ]

Die schrijvers op de Franse site zijn vast marketingmedewerkers van importeurs die z.g. “dynamische auto’s” verkopen Wink
Wat een onzin-tips.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 26 januari 2023 09:23 AM
  [ # 11 ]

Even simpel gedacht hoor. Is dit een eenvoudige aan/uit sensor? Dam moet tie toch om de tuin te leiden zijn?
Kortsluiten of juist isoleren van elkaar?

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 februari 2023 11:13 AM
  [ # 12 ]

Over dit probleem werd in het AD vandaag DIT artikel geplaatst.

Groet,
JW

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 februari 2023 08:22 PM
  [ # 13 ]

In het AD lees ik dagelijks vragen en vrolijk geleuter. Gewoon een beetje voor de lol lees ik ook de autovragen. Oke zo, maar er is meestal weinig waarde aan te hechten.
Kortom, volg je instructieboekje.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook