Rauw ratelende 2.0 Hdi bij gasgeven
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 30 januari 2023 10:48 AM

Onze C4 1 phase 2 (2.0 hdi 16v berline. Bouwjaar ’09, zelf uit Duitsland gehaald in ’15) is nog steeds een betrouwbaar en fijn werkpaard. Inmiddels 360.000 op de klok, maar de laatste tijd wat verontrustende geluiden en verschijnselen…. Die vallen me op omdat ik niet dagelijks in de auto rijd; mijn vrouw wel, maar die hoort niets geks (…).

Bij rustig versnellen is er niets aan de hand, geef je flink gas dan klinkt er korte tijd een rauw geratel. Dat heeft-ie altijd wel sporadisch gehad, maar nu is het meer regel dan uitzondering. Klinkt onprettig, als een oude en koude VW TDI, niet zoals een smeuïge Hdi moet klinken. De ratel verdwijnt weer bij gas loslaten. Ook wanneer bij rijden op de cruisecontrol de snelheid gezakt is en het knopje wordt ingedrukt om de snelheid te hervatten klinkt vaak de ratel. Soms valt zelfs de cc. uit. Motor uit en herstarten en hij doet het weer.  Verder geen meldingen van motorstoring ofzo, verbruik is ook al jaren stabiel 1 op 19 een beetje. Daarnaast lijkt het ‘turbogat’ groter te zijn geworden: bij plotseling gas geven duurt het echt even voordat de turbo inkomt. Eenmaal op gang duwt-ie goed door. Dan nog een laatste: de koppeling trilt nogal bij ‘stationair op de koppeling’ wegrijden. Beetje gas erbij en het is weg, maar de trilling was er eerder niet.

Takelt de auto langzaam af? Hebben de verschijnselen verband met elkaar? Wat zou het kunnen zijn?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 januari 2023 10:53 AM
  [ # 1 ]

Gaar dubbelmassa vliegwiel?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 30 januari 2023 10:57 AM
  [ # 2 ]

Mmm,is nog nooit vervangen.
Zijn dit de symptomen?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 januari 2023 11:04 AM
  [ # 3 ]

Is de koppeling überhaupt al eens vervangen? Zie inmiddels aan je post dat dit nog niet gedaan is. Laat eens een ervaren monteur rijden hiermee.

Aangaande de turbo is het wel logisch dat deze versleten zou kunnen zijn. Je kunt eens voelen of er speling op het asje van het compressor/turbine wiel zit. Ook zichtbare beschadigingen aan het compressor/turbine wiel of lekkage aan het vacuüm (wastegate) zijn niet goed voor de performance.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 30 januari 2023 11:07 AM
  [ # 4 ]

Koppeling is 50k geleden vervangen.

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 januari 2023 11:07 AM
  [ # 5 ]

Wat achtergrondinformatie over je DMF

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook