haperende verlichting bij passeren van vrachtwagens(zware luchtverplaatsing)
Albertxsara
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-01-2023

- C4 (2004-heden) 1.4 lpg mynav
Gepost: 05 februari 2023 05:37 PM

Hallo mede citrofielen,

na veel gezoek in het forum toch maar het probleem aan het forum voorleggen.

mijn c4 1.4 op lpg 2009 knippert mijn display soms en nu steeds vaker.
in het donker rijden leek het net of de koplampen een 10e van een seconde uitvielen.
leek mij geen probleem in eerste instantie maar ik nu ook meldingen over te warm lopen van motor zeer onregelmatig

div controles uitgevoerd, thermostaat kachel aansluitingen sensoren, beide ontluchtingsnippels gevonden en ontlucht(KOUD)
heeft er last van wanneer hij er zelf zin in heeft en het valt mij op dat tijdens het passeren van een truck met veel luchtverplaatsing de storing zich voordoet. dan weer wel met warmte melding dan weer niet. na afgelopen dinsdag 50 km gereden te hebben met de meeste meldingen ooit(30x) Draaide ik naar een andere windhoek knipperde het display nog een maal en hij functioneerde weer normaal. zonder knipperen van dashboard,tempmeter reageerde normaal…...
wat ik ook het vreemdst vond is dat bij stationair lopen er niks gebeurde met de temperatuur wat bij mij deed denken aan elektrische storing. nou heb ik ontdekt dat deze schade heeft gehad en door een niet professionele reparateur in elkaar gezet is.(ben ik ook niet maar ben wel een oldskool automonteur) en ben benieuwd waar het centrale massapunt zich bevind. ook ga ik de stekkers van de bsi controleren en met contactspray behandelen. werkte veelal bij mijn andere psamobielen maar lees er eigenlijk nooit iets over hier. Heeft dat een reden misschien? Ik hoop dat iemand hier dezelfde problemen ondervonden heeft(kan ook een combi van andere meldingen zijn.je weet het nooit met die moderne Electra.

Dankjewel alvast,

Albert

405 dsl 94,406 18/16v98 xara 1.4vtiberline98
Xsarabr16/8v 1999,Xsarabr16/16v2002,xsaraberl16/16v2004
C5sed20/16v2006 20616/16vlpg2007 c4ber14/16vlpg
Mynav2009

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 februari 2023 09:09 PM
  [ # 1 ]

Waarom plaats je dit 3 keer ??

Ik denk dat eens moet gaan zoeken op de plaats waar “ondeskundig” aan de bekabeling gewerkt is: Je hebt een “vol CAN-bus” systeem, die zijn gevoelig voor fout gelegde kabels, vergeten massapunten of kortsluiting in een stuurkabel.
Omdat je problemen hebt bij sterke wind/ als je een truck baseert zou ik ook eens kijken of de draadbomen in de motorruimte nog wel goed vastzitten op al hun bevestiging punten: Als zo’n kabel behoorlijk “los” hangt dan trekt hij aan de stekers etc met allerhande storingen tot gevolg.
Ik zou ook eens iemand met Diagbox/Lexia opzoeken en de auto aan de diagnose hangen: Veel van die storingen laten foutmeldingen achter en met een dagbox kun je ook de waarden die diverse sensoren geven nakijken: Dan zie je vanzelf wel of dat min of meer logisch is.
Welkom de de wondere wereld van moderne auto-electronica.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 05 februari 2023 10:03 PM
  [ # 2 ]

Huishoudelijke mededeling: de 2 andere identieke posts zijn verwijderd, crossposten is verboden.

Profiel  
 
Albertxsara
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-01-2023

- C4 (2004-heden) 1.4 lpg mynav
Gepost: 06 februari 2023 06:32 PM
  [ # 3 ]
Citroensmgz schreef:

Waarom plaats je dit 3 keer ??

Ik denk dat eens moet gaan zoeken op de plaats waar “ondeskundig” aan de bekabeling gewerkt is: Je hebt een “vol CAN-bus” systeem, die zijn gevoelig voor fout gelegde kabels, vergeten massapunten of kortsluiting in een stuurkabel.
Omdat je problemen hebt bij sterke wind/ als je een truck baseert zou ik ook eens kijken of de draadbomen in de motorruimte nog wel goed vastzitten op al hun bevestiging punten: Als zo’n kabel behoorlijk “los” hangt dan trekt hij aan de stekers etc met allerhande storingen tot gevolg.
Ik zou ook eens iemand met Diagbox/Lexia opzoeken en de auto aan de diagnose hangen: Veel van die storingen laten foutmeldingen achter en met een dagbox kun je ook de waarden die diverse sensoren geven nakijken: Dan zie je vanzelf wel of dat min of meer logisch is.
Welkom de de wondere wereld van moderne auto-electronica.

Dankjewel voor de heads up. Sorry ben net nieuw hier en dacht hem bij c4 en
electronica te plaatsen voor een grotere kans op reacties.dankjewel moderator en het zal niet meer gebeuren.Mijn foutmeldingen verwijnen na ongeveer 10 seconden van het scherm na melding. Had het logboek open staan afgelopen dinsdag.

405 dsl 94,406 18/16v98 xara 1.4vtiberline98
Xsarabr16/8v 1999,Xsarabr16/16v2002,xsaraberl16/16v2004
C5sed20/16v2006 20616/16vlpg2007 c4ber14/16vlpg
Mynav2009

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 februari 2023 09:00 PM
  [ # 4 ]

Je foutmeldingen worden na een aantal seconden niet meer getoond op het scherm, maar dat wil niet zeggen dat ze verdwenen zijn. Met een Diabox/Lexia kun je ze dan nog uitlezen: Er zijn namelijk “permanente” fouten en “intermitterende” fouten, die worden bijgehouden en daarnaast worden niet ernstige permanente fouten ook maar even getoond. Maar in de hoofdcomputers worden ze wel opgeslagen.

Als je veel verschillende fouten krijgt die geen samenhang hebben dan is het vaak de bekabeling die het probleem geeft, maar er zijn ook “serie fouten” die na elkaar optreden:

“Ter lering ende vermaak” een mooi voorbeeld: ESP storing, ABS storing, en niet meer werkende elektrische handrem achter elkaar.
Wordt vaak veroorzaakt door een defecte ABS sensor: Die worden ingelezen door de ESP, doorgegeven aan de ABS en gebruikt door de elektrische handrem om te weten of je nog beweegt. Met een Diagbox/Lexia kun je uitlezen welke ABS sensor defect is, want die modern kun je niet meer simpel meten. Je moet bij meerdere fouten altijd zoeken naar de eerste, want het is volkomen onlogisch dat meerdere dingen tegelijkertijd stuk gaan.
Maar als je gelijktijdig veel fouten krijgt dan kun je het goed zoeken in de bekabeling want het is onlogisch dat er zoveel onderdelen defect gaan tenzij er een oorzakelijk verband is.
Een “Can-Bus” systeem is redelijk gevoelig voor slechte bekabeling: Als je “even” een storing krijgt op de bus ( slechts contact, slechte massa, storing die op de draden komt) dan kunnen de “computers” er even niks van bakken over wat ze binnen krijgen en dat lijkt dan op storingen die ze je dan doorgeven. De tijd dat je dat kon oplossen met “even” de massapunten na te lopen ( bijvoorbeeld bij dekeerste XM’s)  is “helaas” al lang voorbij, tenzij er bij de montage van de bekabeling een paar fouten zijn gemaakt met de massa punten.

Zoals gezegd: Je auto heeft een paar computers, om die te diagnosticeren moet je er een computer aanhangen. Helaas tegenwoordig is het zo.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook