Berlingo 1.6 Blue HDI problemen Adblue
Bielek1992
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 15-06-2020

Gepost: 17 januari 2023 02:06 PM

Na van 2004 tot 2012 tevreden in een Peugeot Partner 2.0 HDI te hebben gereden (320.000 km) was daarna de wat kleinere Nemo aan de beurt. Zomer 2017 ingeruild voor de wat ruimere Berlingo 1.6 Blue HDI met 28.000km op de teller. Ging redelijk totdat zomer 2020 er Urea-problemen kwamen bij 76.000 km, een veel voorkomende kwaal. Citroen was bereid de nieuwe Adblue-tank te vervangen waarbij ik slechts ‘€ 647,50’ hoefde te betalen vanwege coulance want ja een bekend probleem. Recent begonnen de alarmlichten en piepjes weer ivm met de Urea. Zoals gebruikelijk reset de garage het systeem waarna de alarmsignalen een paar dagen weg blijven. Darna waren ze afgelopen week weer in volle hevigheid terug inclusief het aftellen vanaf de 1.100 km. Volgens de garage is de Ureatank wederom stuk en dient die vervangen te worden, kosten € 1.450. Garantie was er niet meer want de vorige actie viel onder coulance en dan heb je geen garantie volgens de garage. Best verbazingwekkend voor een auto die in principe een tot of drie zou kunnen draaien. Mocht ik een andere auto kopen bij deze garage dan waren ze bereid de Berlingo voor € 4.000 in te ruilen. Benieuwd naar de mening van anderen hierover waarbij de klassieke vraag is: Wat zou jij in zo’n situatie doen? En wat is wijsheid. Zie uit naar reactie, bvd.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2023 01:07 AM
  [ # 1 ]

Hallo Bielek1992, ik heb je topic verplaatst naar het Berlingo-gedeelte van het forum om de kans dat er iemand meeleest die dit probleem kent daar veel groter is dan in het gastenboek Wink

Iemand hier die kan helpen?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 18 januari 2023 08:57 PM
  [ # 2 ]

Hoi! Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met de cactus van mijn vrouw. Het kost veel, dat weet ik nog. Je kan er ‘officieel’ weinig aan doen omdat je AdBlue tank dicht is gelijmd om fraude met AdBlue te voorkomen. Ik heb niet echt een goede tip, behalve dan dat je beter een kapot geval kan vervangen door een nieuwe (gaat mogelijk langer mee) dan door een tweedehands.

Balen voor je. We hebben het ook een keer meegemaakt met dezelfde hoge kosten.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Bielek1992
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 15-06-2020

Gepost: 09 februari 2023 11:46 AM
  [ # 3 ]

Nadat de derde Ad-bluetank in 110.000 in januari 2023 was gemonteerd gingen wederom alle alarmen af. Terug naar de garage waar bleek dat de NOX-sensor (zuurstof) defect was en de vervanging € 524 gaat kosten. Als je in januari net € 1.400 hebt afgetikt wordt je weinig vrolijk van dit vooruitzicht. En wat komt er allemaal nog meer voor reparaties aan bij deze 1.6 Blue HDI? Heeftr iemand hier ervaring mee en mogelijk tips en advies hoe je hiermee om zou kunnen gaan? Bij voor baat dank.

Vriendelijke groeten, Martijn de Jonge

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 10 februari 2023 09:52 AM
  [ # 4 ]

Ik krijg in jouw geval sterk het vermoeden dat er in een eerder stadium slecht diagnose is gesteld en de tank op basis van foutcodes en ervaringen is vervangen. Vervelend voor jou als klant want jij draait voor de kosten op.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Bielek1992
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 15-06-2020

Gepost: 10 februari 2023 11:38 AM
  [ # 5 ]

Het is jammer dat je slechte uitlezing van foutcodes zelf niet kunt bekijken of monitoren. Gisteren bij de garage geweest, een merkdealer, en die stelde nu vast dat de NOx-sensor defect is en dat die vervangen moet worden. Best opmerkelijk want de Urea-alarm stond aan, motormanagement brandde en er klonk een doordringende piep. Stel nu dat de eerste foutmelding ook de NOx-sensor betrof en dat de garage onterecht de Ureatank-unit heeft vervangen hetgeen mij € 1.400 kostte. Zou best kunnen want de in 2020 vervangen Urea-tank had nog maar 30.000 km gefunctioneerd. Dan kan ik nu nog eens een fors bedrag op tafel leggen voor een reparatie (vervanging NOx-sensor) die pas over drie weken kan worden uitgevoerd. Want de werkplaats heeft het erg druk. Goh, hoe zou dat nou komen? Nooit meer een Franse auto, zoveel is duidelijk.

Profiel  
 
Gepost: 10 februari 2023 04:08 PM
  [ # 6 ]

Heeft natuurlijk allemaal niets te maken met of het een Franse auto is of niet, maar meer met de (on)kundigheid van de betreffende garage. Onze Peugeot 308 heeft lang met hetzelfde euvel gesukkeld, waarbij de Peugeotdealer het tijdens de garantie af bleef doen met reseten van de foutcodes (om kosten te voorkomen). Bijzonder slechte garage dus. Na de garantie bij een universele garage geweest, deze hebben geconstateerd dat de injectoren van de urea in de uitlaat niet meer afsloten door kristallisatie van het ureum als gevolg van het rijden van teveel korte afstanden (waardoor het regeneratieproces niet de kans krijgt om zijn cyclus volledig uit te voeren). Dit verhaal heb ik denk ik inmiddels al tig keer op dit forum uit de doeken gedaan, maar iedereen blijft maar naar dat tankje wijzen. Ik ben blij dat het bij ons zonder die dure reparatie is opgelost. Inmiddels alweer 80.000 probleemloze kilometers verder.

Profiel  
 
Bielek1992
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 15-06-2020

Gepost: 10 februari 2023 06:35 PM
  [ # 7 ]

Ik rijd vooral grotere afstanden waarbij ik minstens een uur op de weg zit, dat kristallisatieverhaal van de injectoren ken ik zo langzamerhand ook uit mijn hoofd. En ja het is één unit dus alleen in zijn geheel vervangen. En uitschakelen kan gelazer met de APK betekenen plus een milieudelict. Als ik zo de diverse ervaringen zie lijkt het me redelijk om te stellen dat deze motor met de Franse slag in elkaar gezet is. De afgelopen dertig jaar altijd diesels gereden die moeiteloos tot 2-3 ton of meer mee gingen. Aanvankelijk pompverstuivers en later common railmotoren. Een rampenbak van dit formaat als de Blue 1.6 HDI met drie Ureatanks in 110.000 km plus NOx-sensor geeft te denken. Er zitten ontwerpfouten, onderhoudsmanco’s en een minachting van de gebruiker bij dit type motor in begrepen. Helaas kon mijn universele garage niets doen aangezien ze niet over de juiste software beschikken. Nogmaals, de merkgarage had een geheel volle planning de komende weken waarvan de oorzaak onbekend is maar niet onverwacht.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 13 februari 2023 12:06 PM
  [ # 8 ]

Tja, het is bij veel fabrikanten kommer en kwel, niet alleen bij PSA producten. Vervelend is dat de klant vaak achteraan staat en de volle mep mag betalen voor de kostenbesparingen die worden gedaan tijdens het design.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2023 12:11 PM
  [ # 9 ]

Ik vind het vooral klinken als een VW-adept die op een verjaardag nooit heeft durven toegeven dat zijn VAG-product weer een dure reparatie moest ondergaan, maar nu lekker Franse auto’s komt bashen. Maar dat kan ik natuurlijk ook ontzettend mis hebben. Vind het in elk geval niet langer de moeite te proberen iets uit te leggen wanneer de onderliggende toon ‘nooit meer van die Franse vutzooi’ is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook