C3 slaat meermaals af in het begin
HaRij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-2023

Gepost: 20 februari 2023 07:13 PM

Hallo allen, mijn naam is Henk, nieuw hier. Admin, bedankt voor de acceptatie

Ik heb al enige tijd een probleempje met mijn C3 1.4 uit 2006:

Gedurende de eerste pakweg paar honderd meter na een koude start, slaat de auto soms meermaals af. Dit gebeurt bij het intrappen van de koppeling en loslaten van het gas, voor een kruising bijvoorbeeld. De toerental meter valt dan zo voorbij de 1000t naar beneden naar 0t en de gebruikelijke lampjes gaan branden zoals normaal in de contact stand zonder draaiende motor. Bijzonder vervelend is dit euvel op bijvoorbeeld een rotonde, de stuurbekrachtiging stopt er dan uiteraard ook mee. Dit gebeurt allemaal alleen bij koude motor en meestal 1 tot 3 keer en dan is het klaar, verder doet de auto het dan normaal. Tussen het afslaan loopt hij soms kort een beetje stoterig. Heb al wat bedrading en slangetjes etc. bekeken, zie geen bijzonderheden. Met een OBD uitgelezen, geen meldingen. Ik las hier en daar al dat OBD voor oudere typen niet altijd goed uitleest. Verder accu gemeten, lijkt mij ook in orde, met draaiende motor 14,4 V, stilstaande motor 12,5 V.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 februari 2023 09:33 AM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je stationair regeling bij koude motor niet werkt, of helemaal niet. Bij warme motor loopt je motor “makkelijker” en blijft hij ook wel stationair lopen. Maar kan net zo goed zijn dat je temperatuur gever van de ECU/motormanagement computer defect is.

Dat vindt je niet met een simpele OBD lezer en als je al een paar foutmeldingen krijgt dan weet je nog niet welke de eerste was ( oorzaak) en welk het gevolg zijn. Dat leidt dan weer naar “trowing parts at the problem”, d.w.z. nodeloos wat onderdelen vervangen.

Ik zou toch eens bij een Citroen of Peugeot ( PCA etc)  garage langsgaan, die hebben daar wel ervaring mee. Of je moet je echt willen verdiepen in hoe een motor werkt en zelf uitvinden waarom je motor koud niet blijft lopen.

Blijft hij wel lopen als je bij het intrappen van de koppeling gas blijft geven ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
HaRij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-2023

Gepost: 21 februari 2023 04:27 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie en uitleg. Ja als ik het gas intrap in ontkoppelde toestand, dan blijft hij wel lopen. Maar heeft hij de nijging om stil te vallen zoals omschreven en ben ik snel genoeg met een klein beetje gas geven, dan blijft hij ook net lopen. Ben ik hem net voor. Als ik het gas dan weer loslaat loopt hij vreemd genoeg wel weer door. Als zijn “ochtendhumeur” voorbij is loopt dit oude beestje verder als een zonnetje. Maar zoals je zegt, misschien toch maar even bij een PSA garage langsgaan.

Profiel  
 
HaRij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-2023

Gepost: 23 februari 2023 02:43 PM
  [ # 3 ]
Citroensmgz schreef:

Blijft hij wel lopen als je bij het intrappen van de koppeling gas blijft geven ?

Ook als ik géén gas geef, loopt hij zelfs trouwens mooi regelmatig stationair. Ben er achter gekomen als je hem eerst een paar minuten stationair laat lopen (starten en helemaal geen gas geven) het probleem van afslaan niet meer aan de orde is.

Tot zover deze aanvullende info, misschien dat dit voor kenners weer een aanknopingspunt kan zijn alvorens ik naar de garage ga.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook