C4GP 2007 knoppen op stuur vervangen
puffeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 23-04-2022

Gepost: 02 maart 2023 01:10 PM

Diverse knoppen aan de linkerkant van mijn stuur werken niet. De knoppen welke het niet doen zijn voor de parkeerhulp, displaykleur, maar ook de ‘+’ knop van de crousecontrol/begrenzer. De crousecontrol is nog wel in te stellen met de ‘-’ knop dus is wel bruikbaar. Alleen de begrenzer is niet bruikbaar omdat ik deze niet in kan stellen op de gewenste begrenzing (staat nu op laagste stand 30).
Het vervangen stelt niet veel voor als ik het zo lees: accu los, airbag eruit, 3 schroeven eruit en de ring met schakelaars is los van het stuur.

Maar voor ik dit alles doe wil ik eigenlijk weten of er gecontroleerd kan worden of het de schakelaarunit is welke defect is, of dat het niet werken van de knoppen ligt aan het onderdeel waar de schakelaarunit op aangesloten is.

Is het mogelijk als ik schakelaarunit los heb om deze te testen? zo ja, dan kan ik op de sloop kijken of ik er 1 kan vinden met de zelfde configuratie (desnoods een ‘simpele’ zodat ik in ieder geval de begrenzer weer kan gebruiken)

Er zijn 10 soorten mensen: de ene kan binair tellen, de ander niet.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 maart 2023 07:06 PM
  [ # 1 ]

Als ik het goed begrepen heb is die “module” voorzien van genoeg intelligentie om de signalen te processen, het zijn dus niet louter “knoppen”. Die worden naar de BSI gestuurd die dan uitvoert, d.w.z. het motormanagement meer of minder gas doet geven etc.  Onder in het stuur zit een tweede module ( vroeger com2000 genaamd) die de bediening van knipperlicht, licht, claxon etc regelt. Zeg maar alles wat je met de “stengels” bedient.

In theorie kun je die modules en schakelaar wel los testen, maar ik zou niet weten hoe, want dan moet je de canbus signalen kunnen lezen EN interpreteren.
Het zou kunnen zijn dat meerdere van je schakelaar “vuil” zijn en geen goed contact meer maken ( als het langzaam slechter geworden is) maar als dit in een keer optreed dat vermoed ik een module probleem in de unit.

Ik had begrepen dat je redelijk thuis bent in electronica. Als je de C4 langere tijd wil houden dan zou ik een “Diagbox” aanschaffen voor installatie op een computer, daarmee kun je heel veel functies besturen, testen etc. Dat doet de dealer ook zo. Met een simpele EOBD lezer kom je niet in die modules. Het helpt als je iets weet van electronica want dan begrijp je iets van de interne communicatie.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook