DS-TT film: startmotor vervangen
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 maart 2023 09:48 AM

Deze nieuwe film gaat over het vervangen van de startmotor bij de DS. Afhankelijk van het type startmotor kan dit een lastige klus zijn. We laten verschillende types zien en hoe de startmotor vervangen kan worden.

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
LeNez
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 22-03-2009

- Berlingo 1360 benzine
- CX GTi 25 (automaat)
- ID/DS DS23 Pallas
- C5 C5 Aircross Hybrid 225 e-EAT8
- Overig Peugeot P4 pick-up
Gepost: 11 maart 2023 05:37 PM
  [ # 1 ]

Het is weer een duidelijk film geworden!

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 11 maart 2023 11:58 PM
  [ # 2 ]

Dank je wel, duidelijke film, erg blij mee!!

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 15 maart 2023 09:17 PM
  [ # 3 ]

Dank voor je film! Ik heb laatst mijn startmotor geplaatst, maar door jouw video is het nu ook duidelijk dat er nog een beschermkap overheen moet. En die heb ik gevonden.

Profiel  
 
takkie swee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009

- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 april 2023 07:12 PM
  [ # 4 ]

Ik stond in Lyon beneden in een Parkeergarage met een afgeslagen motor die niet meer wilde starten. Paniek alom. Alleen een klik hoorde ik. Toeteren achter mij. Boompje bleef dicht natuurlijk. Klep open. Klap op startmotor. Niks, geen reactie. KNACK gebeld. Na een half uur ofzo: starten lopen. Geen probleem meer, nergens, de ganse vakantie niet. Was het nou de startmotor of iets anders?
Zeg het maar: niet zeiken en rijden of Egbert volgen en nieuwe startmotor inbouwen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 april 2023 08:51 PM
  [ # 5 ]

Rondsel vast blijven zitten, relais trekt niet goed aan ?
Ik zou die startmotor op z’n minst nakijken, maar vervangen door een revisie exemplaar lijkt me ook een goede keuze.

Mijn ervaring: Problemen met een klassieker gaan niet vanzelf weg, ze komen zelfs vaak als een boemerang terug, helaas. Het gaat dus nog een keer gebeuren, maar je weet nooit wanneer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 april 2023 09:13 PM
  [ # 6 ]

Je moet je eigenlijk niet op laten jutten. Leuk dat ze toeteren achter je maar zoiets kan iedereen overkomen.

- 1 Alleen een tik kan ook betekenen dat je accuklemmen niet goed vast op de polen zitten. Dat is een snelle goedkope check. Als je nu al lange tijd geen probleem ervaart is het lastig om een zekere diagnose te stellen en dan is deze een simpele.
- 2 Rij je een helling op naar het poortje, slaat deze af en start je de auto onder chauffeurstress in de versnelling dan kan ook de startmotor (rondsel)  klemraken in de starterkrans. Moeilijk uit te leggen maar eigenlijk loopt die dan vast omdat je starterkrans iets achteruit draait. Als je de auto dan losduwt naar voren c.q. als de spanning er af gaat schiet de rondsel weer terug en heb je het probleem bij de volgende startpoging niet meer.
- 3 Had je niet toevallig licht aan en na een half uur niet meer? Dan zou het een krachtdip van je boordnetspanning kunnen zijn.
Mijn tip is als je de startmotor niet vertrouwt om je startmotor eerst te controleren. Haal hem eruit en kijk aan de achterkant hoe de staat van de koolborstels en het sleepcontact is. Eventueel alles even schoonmaken.
Maar als je sindsdien helemaal geen problemen meer hebt gehad zou ik het zelf afdoen als karakter (of optie 2).

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Incubus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 23-04-2019

- ID/DS DSuper
Gepost: 09 april 2023 12:56 AM
  [ # 7 ]

Tijdens een lange rit had ik mijn auto even afgezet om een telefoongesprek te voeren. Duurde minder als 5 minuten. Toen weer starten - maar alleen maar een klik hoorbaar.

Enkele klappen op het startmotorhuis hielpen niet.

Aanduwen ging wel.

Later bleek de accu capaciteit bijna op (nagemeten door een bedrijf).
Nieuwe accu er in en start direct. De vorige accu was nog geen 3 jaar oud.

Wel nog steeds een verdenking op de dynamo of spanningsregelaar, want met deze nieuwe accu had ik laatst weer het gevreesde klik-geluid na een rit van ruim een half uur. Startkabels boden uitkomst.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 april 2023 12:49 PM
  [ # 8 ]

Dat kun je met een multimeter toch meten? Spanning op het boordcircuit op toeren rond 14 V? Dan laadt die bij.
Controleer ook even alle aansluitingen (stekers e.d.) of die vrij van oxidatie zijn en vast zitten.
Een accu die bijna nooit gebruikt wordt en niet aan een druppellader ligt kan een bijzonder korte levensduur hebben.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 09 april 2023 08:38 PM
  [ # 9 ]

Nog beter is de verlichting , aanjager in hoogste stand , achterruitverwarming inschakelen , motor rond 2500 t/min laten draaien en de spanning aan de accu aflezen nadat de spanning zich gestabiliseerd heeft. Spanning moet dan hoger zijn als ca. 13,5 Volt. Geen knipperlichten of ruitenwissers inschakelen omdat deze een schommelende spanning veroorzaken.

Profiel  
 
Incubus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 23-04-2019

- ID/DS DSuper
Gepost: 10 april 2023 12:44 AM
  [ # 10 ]

Dank voor de tips. Binnenkort een update.

Profiel  
 
Erixelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 11 april 2023 10:50 AM
  [ # 11 ]

Onvolprezen zijn de filmpjes van DS-TT. Duidelijk uitgelegd en prettig om naar te kijken. Top!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook