Tips vervangen kachelslang
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 18 maart 2023 09:33 PM

Hi,
Iemand tips hoe je zonder het blok te lichten een kachelslang van een 67- er vervangt?  Gaat om het deel van de kraan ( achter het blok) naar het pijpje.
Hoor graag

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 19 maart 2023 12:19 PM
  [ # 1 ]

Slang er af kan lastig zijn want zit soms verkleefd aan leiding van de kraan. Lange vingers, kniptang, schroevendraaier… Nieuwe slang er op is nog wat lastiger, beste kans met warm maken, zeepsop en lange tang. Luchtfilter en kleppendeksel uit de weg.
Eerlijkheidshalve, terug er op nooit zo gedaan, denk wel dat het zou lukken. Het deel vanaf de kraan was lekvrij (verkleven is zo gek nog niet), dus het met een koppelstuk opgelost tot de motor toch los moest. De slangklemmen toen zo aangebracht dat ze later van bovenaf los kunnen worden gedraaid, hopende dat nooit te hoeven doen.
Via het interieur zag ik niet zo zitten.
Als je toch de slang vanaf de kraan moet vervangen dan hoop ik op een beter commentaar alhier.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 maart 2023 01:49 PM
  [ # 2 ]

Hi dank. Moet wel wat want na 200 meter weer aan de kant met eruit spuitende Kv. Kan ik niet provisorisch de slang naar de kraan afkoppelen ? Kan ik iig naar huis komen

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 19 maart 2023 05:43 PM
  [ # 3 ]

De kraan bypassen (alsof vol open) of beide slangeinden afsluiten (alsof vol dicht) is misschien niet wat je met de kraan voor elkaar krijgt, maar lijkt me zeker als tijdelijke fix niet zo’n probleem.

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 29 juni 2023 10:32 PM
  [ # 4 ]

Ik mag hopen dat je inmiddels je kachelslang al hebt kunnen vervangen zonder heel je blok uit te bouwen. Zoniet dan kan je onderstaande instructie hopelijk gebruiken.


De kraan zit normaal gesproken vrij dicht op het motorblok waardoor uitbouwen onmogelijk lijkt te zijn. Door een krik met een blokje hout onder het achterste gedeelte van je motorblok te plaatsen kan je de motor optillen waardoor hij iets naar voren kantelt. Dit geeft niet genoeg ruimte om de kraan te vervangen.

Demonteer de kraanknop aan de binnenzijde door de rubberdop erop te trekken. Daarna het centrale boutje erafdraaien. nabij het asje kan je de twee boutjes demonteren, waardoor de kraan los komt. De twee slangen die naar de kraan lopen (de eerste op de kachel en de tweede op het motorblok boven het uitlaatspruitstuk).

Monteer een ijzerdraadje van een paar meter lang aan het asje zodat je deze mee de motorruimte in kan begeleiden. Probeer de kachelkraan van uit de binnenzijde eruit te duwen. de rest zal je met de twee slangen moeten begeleiden. Het kan zijn dat je de kraan niet naar boven kan begeleiden door ruimte gebrek. De meeste ruimte vindt je ter hoogte van het uitlaatspruitstuk, waardoor je de kraan naar je toe kan trekken.

Monteer de nieuwe slangen aan de kraan. En trek de kraan met de slangen en het ijzerdraadje weer op zijn plek. Het is even pielen maar het scheelt een motorblok uitbouwen. Ik heb dit inmiddels meerdere keren succesvol uitgevoerd.


Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook