Veiligheidsgordel/ Airbag/ ABS
Bart12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-2023

Gepost: 24 maart 2023 12:59 PM

Betreft ; Citroen Berlingo 1,6 D, bwjr: 2010 ( km 130.000)

Onlangs verving ik mijn veiligheidsgordel, kant chauffeur daar die volledig versleten was ( uitrafelen)
Na het monteren van de 2de hands veiligheidsgordels, gaf de boordcomputer een fout aan Airbag defect en bleef het lichtje branden op het dashboard -veiligheidsgordel/Airbag.
Bij het terug aansluiten ( stekker/fiche) van de oude veiligheidsgordel heb/had ik geen foutmelding meer noch het lichtje op het dasboard.
Ondertussen blijf ik rijden met de gordel die ik ondertussen gemonteerd had en waarvan ik de foutmelding krijg.
Volgens de garage die me de 2de hands veiligheidsgordel verkocht moet het de sensor van de gordel zijn die kapot is.
De garage had echter geen andere gordel meer op voorraad , waardoor ik op heden nog steeds rij met hetzelfde defect.
Vandaag kreeg ik bericht dat er een nieuwe gordel binnen is en dat ik kan gaan om deze te testen monteren.
Ondertussen begon het lampje van de ABS ook te branden op het dashboard, is er een link met het Airbag defect of niks mee te maken?
Wat kan ik daar aan doen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 maart 2023 03:01 PM
  [ # 1 ]

Die gordel heeft ook een pyrotechnische gordelspanner. Als je gordel uit een “ongeval” auto komt dan werkt die niet meer, ook al gingen de airbags niet open en leek alles OK. Kan ook zijn dat ze een ouder type genomen hebben zonder.

Ik denk dat het ABS lampje niet gerelateerd is, maar even uitlezen en dan weet je het. De grootste boosdoener bij “ABS lampje aan” is een defect ABS sensor of een slecht contact van een ABS sensor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 24 maart 2023 06:32 PM
  [ # 2 ]

Van ‘zet je maar schrap want daar komt de klap’ tot rolgordels die wel ineens blokkeren als de chauffeur een knop wil bedienen tot pyrotechnische spanners die niet werken als het moet. Er zijn veel rijhulpsystemen en inmiddels ook noodinternetverbindingen waarvan de vraag is of ze het doen als ze het moeten doen. Zeker over een aantal jaar als de auto van hand naar hand is gegaan..
Voorbeeld. Volgens mijn info geldt werking van plofzakken en pyrotechniek 12 jaar. Daarna heb je dus onzekerheid of een flinke kostenpost op die systemen. Als ik die systemen van mijn C5 preventief moet vernieuwen is de wagen total loss. Dat ga ik dus niet doen want mijn C5 kan nog jarenlang comfortabel, veilig en duurzaam dienst doen.

Ik ben zeker niet tegen veiligheid (wie wel?)  alleen vraag ik me af hoe systemen gegarandeerd ook goed werken op de langere termijn.
Want een deelsysteem is een onderdeel van een totaalsysteem. Het eenspaaks veiligheidsstuur ( Citroen) en Procon Ten (Audi) waren onderdeel van het gehele concept. In het eerste voorbeeld werd dynamische veiligheid zo hoog ingezet dat een eenspaaks stuur “voor het geval dat” afdoende werd geacht. In het tweede voorbeeld is het mij onbekend maar de Audi kenner kan het vast duiden. Ik denk aan o.a. aan de motor opstelling in de sport uitvoering van de betreffende Audi’s. Geniaal is het terugtrekken van het stuur als je botst.

Hoe het zit met de nieuwste modellen weet ik niet. Ik denk dat je als klant wel een vraag kunt stellen over de levensduur van de systemen en wat je daarna voor garantie op service en kosten krijgt. Ik vrees dat het antwoord…….

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 maart 2023 08:13 PM
  [ # 3 ]

Als een auto een flinke aanrijding heeft gehad mogen de gordels niet hergebruikt worden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bart12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-2023

Gepost: 26 maart 2023 09:43 AM
  [ # 4 ]

Ik begrijp bepaalde reacties niet.
Het gaat hier totaal niet over een ongeval, gordel is gewoon versleten, je haalt de gordel compleet uit de auto en vervangt die, dat is het.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 maart 2023 10:56 AM
  [ # 5 ]

Ik begrijp dat je die versleten gordel gewoon wilt vervangen.
De vraag is “weet je wat je krijgt”. Als je die gordel uit een auto haalt met een kapotte motor dan lijkt me dat wel kunnen, maar ook dan heeft ie er al vaak een heel leven op zitten. Maar als die uit een “kreuk” komt dan weet je het nooit want dan heb je veel kans dat de pyrotechnische spanner al gewerkt heeft ook als de airbags nog dicht zijn.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Bart12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-2023

Gepost: 27 maart 2023 09:35 AM
  [ # 6 ]

Ok, dank. Is duidelijk

Profiel  
 
Bart12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-2023

Gepost: 29 maart 2023 11:20 AM
  [ # 7 ]

Betreft . Berlingo Multispace 1,6 Hdi 2010
Kan men de veiligheidsgordels (pyrotechnische gordels) uittesten als die niet in de auto gemonteerd zijn, op hun werking, zodat je zeker weet dat er geen foutcode verschijnt?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook