C3 uit 2008 - Parkeer/stadslicht en raammotor probleem.
ArthurK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-2023

Gepost: 17 april 2023 12:58 PM

Hallo, kan iemand me hier even in adviseren misschien?

Mijn vriendin heeft vorig jaar een C3 uit 2008 gekocht.
Na een paar dagen merkten we dat de parkeer-/stadslichtjes (5w steek) in de koplampen niet werkten. In eerste instantie gezocht naar een defecte zekering maar volgens het boekje is die niet aanwezig. Toen even nieuwe lampjes geprobeerd maar geen resultaat.
Toen ik met een led testlampje ging kijken of er spanning op de fittingen stond kreeg ik een (snel) knipperend ledje te zien.
Maar even zo gelaten om het later uit te zoeken.

Een paar dagen later viel het linker achterlicht uit, massakabel in stekkerhuis weggebrand. Bypas gemaakt en het werkte weer.
Kortgeleden me weer even in die koplampen verdiept en gekeken of er op de stekkers van de zekeringkast in de motorruimte geen oxidatie zat. Alle (zichtbare) stekkers losgehaald en teruggeplaatst. Niets te zien, voor de zekerheid later wel even ingespoten met contactspray.
Wel zag ik met een ledtester dat een groene zekering (zie afbeelding )  ook een vreemde spanning had, ook hier snel knipperend ledje (te lage spanning om die led goed te laten branden dus)(Later even nagemeten en de spanning varieert tussen 4.7 en 5.2 volt.)

Na die handeling van de stekkers loshalen heb ik het linker portierraam zonder probleem dichtgedaan. Volgende dag ging het raam echter niet meer open, rechts nog wel. Als je goed luistert hoor je wel een relais in de deur reageren op gebruik van de schakelaar, lijkt dus op weggevallen voeding of massa van de motor.
Op advies voor een periode van ruim 12 uur de + klem van de accu losgehaald in de hoop dat de BSI de problemen zou oplossen, dat hielp niet.

Er zijn geen storingsmeldingen zichtbaar in het display.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn en heeft iemand eventueel voor mij een stroomloopschema van de raammotor en de parkeer en of stadslichten?

Vin: VF7FCKVC9A057301

Tnx
Arthur
Bleiswijk

Profiel  
 
ArthurK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-2023

Gepost: 26 april 2023 11:08 AM
  [ # 1 ]

Update.
Het raammotortje moet toeval zijn, staat spanning op en relais werkt, motor overleden dus.

Het parkeerlicht probleem is vreemd, inmiddels erachter gekomen dat wanneer je de mistlampen aanzet de parkeerlichten ook gaan branden.

Op de stekker die vanaf de BSI naar de PFS1 gaat (positie 11 en 12 aan PFS1 zijde) staan respectievelijk 0 en weer die 4,7 volt.

Nog steeds niemand die een gelijksoortig probleem heeft meegemaakt?

Arthur

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook