Versnellingsbak reviseren of vervangen door 2de hands?
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 22 juni 2023 09:10 PM

Onze C4 uit 2008 maakt al een jaartje een gek geluid bij het achteruit rijden. Een paar keer er mee naar de garage er mee geweest en nooit wat gevonden, want het geluid deed zich niet voor als zij ermee rijden. Wij hadden ons er inmiddels al bij neergelegd dat we de oorzaak nooit zouden vinden.

Tot vorige week toen we voor de APK en een kleine beurt gingen. Boodschap was dat bij visuele inspectie de lagers van de versnellingsbak versleten zouden zijn (160.000 km). Dit zou ook de oorzaak van het geluid kunnen zijn. Grote reizen, over vier weken op vakantie naar Zuid-Frankrijk, werden afgeraden.

Deze week even gebeld voor een prijsopgave, maar geen uitsluitsel en de reparatie zou ook wel even op zich laten wachten, want zomerdrukte en de versnellingsbak moest worden opgestuurd omdat zij hem zelf niet konden reviseren. Kortom, geen reparatie voor de vakantie over vier weken. Een vergelijkbare auto huren voor drie weken vakantie is ook al gauw meer dan duizend euro.

Beetje Googlen brengt mij op het idee: is vervanging van de versnellingsbak door een tweede hands uit een donor geen snellere optie? En misschien zelfs wel een goedkopere optie?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juni 2023 10:37 PM
  [ # 1 ]

In Principe is dat een mogelijke keuze:
Je moet wel dezelfde bak uit een sloper hebben. Zelfde overbrengingsverhoudingen en zelfde bediening.
Zo’n bak beoordelen is nogal moeilijk, dus moet je er zekeren nemen van uit een donor met lage kilometer stand ( een officiele sloper weet dat en kan dat garanderen).
Dan nog iemand vinden die hem snel kan inbouwen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 390
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 22 juni 2023 11:08 PM
  [ # 2 ]

U schrijft ; dat bij visuele inspectie de lagers van de versnellingsbak versleten zouden zijn. Als ik dat vertaal, dan is de bak open geweest? en zijn de lagers visueel?? bekeken en als versleten beoordeeld? Of ben ik abuis?

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 23 juni 2023 12:19 AM
  [ # 3 ]

Het is idd een raar verhaal. En zo’n bak moet deze km makkelijk aankunnen

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 23 juni 2023 07:28 AM
  [ # 4 ]

ik weet niet welke motor/bak combinatie TS in zijn C4 heeft, maar die van mij (2005, 1.6 16v met 5 bak) had bij afvoeren veel meer op de teller staan. Hij was wel weer aan een nieuwe koppeling toe, die ging zwaar en in de laatste week leek het erop dat die ieder moment kon sneuvelen.
Een van de redenen (en niet de enige) dat ik dat in de eerste corona lockdown heb afgevoerd.
Zouden de klachten niet meer koppeling gerelateerd zijn? Lijkt me eigenlijk beter verklaarbaar. Maar dan nog: om dat nu voor de vakantie nog vervangen te krijgen??

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 juni 2023 08:30 AM
  [ # 5 ]

Sowieso zou ik, bij een bakvervanging, bij de km-stand van 160 K, een nieuwe koppelingsset (laten) monteren.

Kan er echter niet bij dat de bak nu al stuk zou zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juni 2023 10:11 AM
  [ # 6 ]
René Jongejan schreef:

Kan er echter niet bij dat de bak nu al stuk zou zijn.

Toch kwam dit vaker voor bij de C4 van deze generatie. Vrienden van ons hebben dit ook gehad met hun C4, al werd dat nog binnen coulance/garantie opgelost.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 23 juni 2023 10:31 AM
  [ # 7 ]

Dank allemaal voor jullie reacties. Het is inderdaad een beetje een vaag verhaal, maar dat komt denk ik ook omdat ik niet met de dienstdoende monteur heb gesproken, maar slechts met de receptionist. De koppeling werd inderdaad ook genoemd dat deze vervangen moet worden.

Zonet nogmaals gebeld, want ik zou eerder deze week al meer horen. Men is in overleg en belt terug. Zal dan ook vragen naar de werkplaats om mij te vertellen wat er aan de hand is. Ik heb zo’n vermoeden dat ik even een rondje moet gaan bellen bij andere garages of zij wel ruimte hebben in de komende vier weken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 23 juni 2023 05:51 PM
  [ # 8 ]

Benodigde werkzaamheden: revisie van de versnellingsbak, inclusief vervanging van de koppeling en versnellingsbakolie. Kosten inclusief manuren bijna € 2.400,-.  Garage ging er wel alles aan doen om dit voor de vakantie nog mogelijk te maken, als we er voor kiezen.

Gevraagd of we er nog nog mee naar Zuid-Frankrijk heen en terug konden. Garanderen kon natuurlijk niet, maar als we het afgelopen jaar ook zonder problemen hebben gereden (afgezien van het geluid) zou het maar zo kunnen dat ‘ie die 3.000 km er ook nog wel bij kon hebben. De bak was niet lek, dus hij vermoedde dat het schakelen niet van het ene op het andere moment niet meer zou gaan. Maar ja, het is een gok.

Tweedehands versnellingsbak plaatsen zou overigens € 500,- goedkoper zijn, maar dat raadde de garage niet aan omdat je niet zeker weet wat er met die bak is gebeurd. Ongeveer dezelfde gok als doorrijden werd gezegd.

Dit weekend alles maar even overdenken. De auto zou na de zomer toch weggaan, want we gebruiken hem niet zoveel en we wilden overgaan op deelauto’s (MyWheels o.i.d.). Dus, hij heeft zijn laatste kunstje al gedaan of hij gaat nog een keertje mee. Maar die versnellingsbak blijft zitten denk ik.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook